استان ها

قصه تکراری سرخون! – ترندونی

ترندونی / چهارمحال و بختیاری به نظر می رسد که این ماجرا هنوز تمام نشده است ، لوله انتقال روغن شکسته شد و مواد روغن به خاک و آب نشت کرد و هزاران ماهی از بین رفت …

مردم این سرزمین از هر زمین لغزش ، خطوط لوله فرسوده نفت ، و نشت روغن روی زمین و آب آنها می لرزند و آنها را از این سرزمین بیرون می اندازند.

این چهارمین بار است که ساکنان منطقه سرخون در چهارمحال و باختیاری خونریزی می کنند و داستان تکراری خرابی خط لوله نفت و نشت آن در آب و خاک آنها …

دیروز ، 14 دسامبر ، ظهر ، خط لوله انتقال نفت مارون که از طریق منطقه سرخون اردل در چهارمحال و بهتیاری عبور می کرد ، خراب شد و آتش گرفت.

افسران و نجاتگران در آنجا هستند و با وجود گسترش آتش ، حدود ساعت 7 بعد از ظهر شعله های آتش فرو نشست.

اقبال عباسیاس ، استاندار چهارمحال و بهتیاری ، در جلسه مدیریت بحران در اردل ، علل خرابی خط لوله نفت در منطقه سرخون را تشریح کرد و گفت: این منطقه کوهستانی است و به دلیل رانش زمین ، یک قطعه سنگ ، صعود از آن دشوار است. این خط لوله را تحت فشار قرار داده و آن را شکست.

چندین دهه پس از آلودگی نفتی در آب و خاک منطقه ، با وجود برخی اقدامات ، هنوز عواقب ناشی از آب و خاک ایجاد شده مردم منطقه را آزار می دهد.

شهرام احمدی مدیر ارشد محیط زیست چهارمحال بختیاری درباره پیامدهای زیست محیطی نشت روغن در آب و خاک به ترندونی گفت: این یک خط لوله قدیمی است ، متأسفانه تاکنون در استان پنج بار تصادف کرده و آسیب زیادی به محیط زیست وارد کرده است.

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون یک بار در حوضه زاینده رود و چهار بار در منطقه سرخون آسیب دیده است ، افزود: محیط استان به سرعت تحت تأثیر پارگی های قبلی خط لوله قرار گرفت و اقدامات قانونی و پیشگیرانه برای کاهش میزان خسارت انجام شده است. ساخته شده

احمدی با اشاره به اینکه روز گذشته به دنبال تعطیلی مکرر خط لوله انتقال نفت ، مقادیر زیادی نفت خام وارد منطقه شد ، افزود: متأسفانه این حادثه صدمات جدی به منابع آب و خاک منطقه وارد خواهد کرد.

وی گفت: محل شکستگی خط لوله انتقال نفت در نزدیکی چشمه سرخون است و پس از اولین باران ، روغن وارد منابع آب می شود.

چهارمحال و بهتیاری مدیر کل محیط زیست ادامه داد: بدون ایجاد آلودگی هوا ، پارگی و آتش سوزی این خط لوله به تنوع زیستی منطقه آسیب جدی می رساند.

وی تأکید کرد: اکنون نیاز به کمی سازی آلودگی در منابع خاک و بررسی منابع آب منطقه بدون تأخیر به ویژه در زمینه آشامیدن وجود دارد تا از این طریق بتوانیم از آبهای بی خطر برای اهداف مختلف مردم اطمینان حاصل کنیم.

احمدی با بیان اینکه پس از اولین بارندگی ، روغن موجود در خاک های آلوده به منابع آب وارد می شود ، اظهار داشت: برای جلوگیری از تخریب بیشتر منطقه ، باید این خاک ها منتقل و ضد عفونی شوند.

وی گفت: حوادث مختلف حاکی از فرسودگی خط لوله انتقال نفت سرخون است و وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات استان اصفهان نیاز به تعویض لوله های فرسوده و اقدامات ایمنی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی دارند.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: خسارت وارده به بخشهای مختلف از جمله کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست باید ارزیابی و جبران شود و در نهایت اقدامات پیشگیری از بلایایی که متأسفانه در دوره های گذشته منابع آلودگی را شناسایی و از بین برده اند باید مورد توجه قرار گیرد. هیچ اقدامی انجام نشده است ، اما اخیراً کارشناسان دانشگاه تبریز برای شناسایی منابع آلودگی و راه های از بین بردن عود مجدد وارد این دانشگاه شده اند.

وی افزود: به محض وقوع این حادثه تیم هایی از کارشناسان محیط زیست برای جلوگیری از خسارت بیشتر به محل اعزام شدند و میزان خسارت و اسناد آن انجام می شود.

احمدی تأكید كرد: “مانند گذشته ، برای بررسی وضعیت سلامت آب ماهانه از چشمه سرخون و منابع زیر آب آن نمونه برداری می شود. به مقامات مخالف و هرگونه پیگیری لازم طبق قانون محیط زیست اطلاع داده خواهد شد. قانون حفاظت از خاک و سایر قوانین ملی فعلی و فعلی در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان وزارت نفت و خطوط لوله مخابرات استان اصفهان می خواهیم اقدامات فوری ، لازم و کافی را برای جلوگیری از تکرار حوادث جدید و کاهش سریع اثرات مضر این حادثه انجام دهند.

علاوه بر این ، فعال محیط زیست در چهارمحال و بهتیاری هومن خاکپور با اشاره به آلودگی نفتی در منطقه سرخون در سال های اخیر گفت: “بر اساس تجربه گذشته نشت نفت ، می توان خسارت به منابع طبیعی را پیش بینی کرد ، هرچند خسارت را می توان خیلی زود ارزیابی کرد. Sarkhone به سختی می تواند خط لوله را قطع کند.

وی افزود: بر اساس تجربیات گذشته ، محل نشت روغن باعث ایجاد اولین خسارت به خاک منطقه شد که این امر مستلزم تخلیه کامل خاک است و متأسفانه انجام آن به طور کامل امکان پذیر نیست.

خاکپور گفت که حدود دو یا سه دهه طول می کشد تا آلودگی به طور کامل از بین برود و پوشش گیاهی منطقه به طور کامل بازیابی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آسیب های ناشی از نشت نفت آلودگی منابع آب است ، گفت: اگر آلودگی وارد آب های سطحی شود ، این آلودگی به مناطق پایین دست شیلات و کشاورزی آسیب می رساند.

خاکپور نفوذ آلودگی آب های زیرزمینی را یکی دیگر از نگرانی ها عنوان کرد و تصریح کرد: نفوذ آب های زیرزمینی توسط باران و تحت منابع برای سلامتی انسان خطرناک است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا