عمومیکسب و کار ایرانی برتر

مشخصات فرش سجاده ای طرح عارف

فرش سجاده ای طرح عارف از جمله طرح های نوین و ابداعی سجاده نماز مسجد کاشان است.این طرح دارای ستون و محراب می باشد. طراحی حاشیه های بیرونی محراب بسیار زیبا و از رنگ آمیزی متنوعی برخوردار است. همین عامل سبب استقبال خریداران از این طرح شده است.در زمینه محراب این سجاده فرش نقوش معرق دیده می شود. از این منظر این طرح ، با طرح های منادی، فردوس و شاه ماهی بسیار شبیه است.

نام مرکز: شرکت محراب نقش کاشان
همراه: 09133617256
نام مدیر: مهندس سلمانی
آدرس اصفهان، آران و بیدگل،شهرک سلیمان صباحی

Specifications of Aref design carpet

مزایای استفاده از فرش های سجاده ای نسبت به فرش ماشینی:

1-با فرش سجاده ای، جهت قبله به آسانی توسط نماز گزاران تشخیص داده می شود.

2- با نظم و یکدست بودن طرح یکدست فرش سجاده ای، فضای مساجد زیبا تر به نظر می آید.

3- هماهنگی و نظم در صفوف نماز گزاران به علت دارا بودن طرح محرابی شکل فرش سجاده ای.

4- پوشش کامل فضای داخلی مسجد و نماز خانه ها با فرش سجاده ای.

5- پر کردن کناره ها و فضا های خالی با خود فرش سجاده ای زیرا فرش سجاده ای قابلیت این را دارد که در طرح ها و اندازه های مختلف بافته شود.

6- در صورت خرابی فرش سجاده ای ترمیم و تعویض این نوع فرش به نسبت فرش ها ماشینی آسان تر است.

7-فرش سجاده ای در رنگ ها و طرح های متفاوتی بافته می شود که به آسانی می توانید با دکور داخلی مسجد هماهنگی داشته باشد.

8-فرش سجاده ای از لحاظ قیمت به نسبت شانه و تراکم فرش، مختلف می باشد و بسته به بودجه مسجد و با توجه به سفارش مشتری بهتر می توان با مبلغ مورد نظر مسجد را مفروش کرد.

کاشان و مشهد دو شهری هستند که سابقه درازمدتی در زمینه تولید فرش ماشینی دارند. از میان این دو شهر، کاشان اولین شهری است که اقدام به تولید فرش ماشینی کرده است (اولین کارخانه های تولید فرش ماشینی در ایران در شهر کاشان و دهه 1350 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده اند. کارخانه حریر مخمل، اولین کارخانه ای بوده که فرش ماشینی تولید کرده است) و در این زمینه تجربه بیشتری نسبت به شهر مشهد دارد. علاوه بر این، فرش سجاده ای نیز برای اولین بار در شهرک های صنعتی  فرش کاشان تولید شده است.

به دلیل شهرت دو شهر کاشان و مشهد در زمینه فرش ماشینی، در این مقاله قصد داریم تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد را بیان کرده و به قیمت سجاده فرش کاشان و قیمت فرش سجاده ای مشهد نیز اشاره کنیم زیرا سوال بسیاری از افراد هنگام خرید فرش و یا فرش سجاده ای برای مسجد این است که فرش کاشان بهتر است یا فرش مشهد؟ کدام را بخریم؟

پیش از شروع گفتگو باید یادآور شویم که منظور ما از «مشهد» شهر مشهد است نه برندهایی که واژه «مشهد» در آنها دیده می شود. در گذشته بسیاری از شرکت های تولیدی فرش ماشینی برای بلد کردن نام خود از واژه «مشهد» استفاده می کرده اند تا نام خود را با یکی از معروف ترین شهرهای تولیدکننده فرش ماشینی در ایران پیوند بزنند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت فرش ها

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین معیارهای موثر بر قیمت فرش مسجدی، سایز فرش است. هر چقدر که سایز فرش بیشتر و یا غیرمعمول تر باشد، فرش سجاده ای گران تر می شود. به عنوان مثال چنان چه بخواهید مسجد خود را با یک فرش بزرگ و یک تکه فرش کنید هزینه آن به مراتب بیشتر از زمانی است که بخواهید کل مسجد را با فرش سجاده ای محراب نقش کاشان و یا سجاده فرش بدون محراب (به اصطلاح مرسوم، تشریفاتی) فرش کنید.

سایز فرش های سجاده ای کاشان عموماً 6، 9 و 12 متری است. البته سایز سجاده فرش ها متفاوت است. عرض سجاده فرش ها 65 سانتی متر و طول آن ها 1.25 متر است. فرش های مسجدی به صورت رولی بافته می شوند.برای مشهد نیز به همین شکل است. چنان چه سجاده فرشی در مشهد تولید شود باید سایز آن همان سایز بیان شده باشد. مسئله این است که تمام سجاده فرش های ایران در شهر کاشان و آران و بیدگل تولید می شوند.

طرح فرش

دومین معیار موثر بر قیمت فرش سجاده ای کاشان، طرح فرش سجاده است که موجب تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد می شود.برخی طرح ها ثبت شده هستند؛ به این معنی که به یک شرکت خاص اختصاص دارند. این شرکت می تواند در کاشان و یا در مشهد باشد.طرح های فرش سجاده مسجدی کاشان به روزتر و زیباتر هستند. سجاده فرش کاشان به لحاظ طرح و نقشه شباهت زیادی به فرش های اصفهان دارد.

از آنجایی که کاشان از گذشته دارالمومنین نامیده می شده است، روح معنوی و فرهنگ مذهبی حاکم بر این شهر در طراحی سجاده های نماز نیز تبلور یافته است به گونه ای که با مشاهده تصاویر سجاده فرش ها متوجه القای حس معنوی آنها می شوید.سجاده فرش های کاشان به لحاظ طرح و نقش دارای دو نوع محرابی و بدون محراب هستند. طراحی سجاده فرش های محرابی به این شکل است که به ازای هر نفر یک محراب بافته می شود که عرض آن 63 الی 65 سانتی متر و طول آن 1.25 متر است. طراحی این محراب ها دقیقاً شبیه به محراب مساجد (محلی که امام جماعت در آن می ایستد) است.

در مقابل فرش های محرابی، فرش های بدون محراب هستند. این سجاده ها درست شبیه به فرش های طرح افشان کاشان هستند که دارای ترنج و محراب نمی باشند و فضای سجاده فرش صرفاً با گل های افشان پر شده است. گفتنی است که محرابی یا بدون محراب بودن فرش های مسجدی تاثیری روی قیمت آنها ندارد. آن چه موثر است این است که آیا نقشه مورد نظر شما یک نقشه عمومی است یا به یک شرکت خاص اختصاص دارد.در رابطه با قیمت فرش سجاده ای مشهد هم باید بگوییم که داستان به همین شکل است. چنان چه در مشهد نیز سجاده فرشی تولید شود، قیمت آن به لحاظ طراحی تنها زمانی زیاد می شود که آن نقشه را یک شرکت مشخص ثبت کرده باشد.

بافت فرش

کیفیت بافت فرش اثر مستقیمی روی قیمت فرش سجاده ای کاشان دارد. در واقع، دیگر تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد تفاوت در بافت فرش مسجدی است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح داده می شود.سجاده فرش هایی که در کاشان بافته می شوند بافت بهتری نسبت به سجاده فرش های مشهد دارند زیرا تقریباً تمامی فرش های مسجدی ایران در کاشان تولید می شود.

انباشت تجربه در طراحی و تولید سجاده فرش مسجدی در این شهر باعث شده که کیفیت سجاده های نماز این شهر در مقایسه با فرش های نمازخانه ای مشهد، کیفیت به مراتب بالاتری داشته باشد. چنان چه شما به دنبال شرکت های تولیدی سجاده فرش باشید متوجه می شوید که تمامی آنها در کاشان واقع شده اند.

در مشهد شرکت های تولیدی فرش ماشینی تنها به تولید فرش ماشینی خانگی اشتغال دارند و شما شرکتی که مشغول به تولید سجاده فرش باشد یا یافت نخواهید کرد. این به این معنا نیست که این شرکت سجاده فرش نمی بافند بلکه به این معناست که فعالیت ها به صورت اختصاص روی سجاده فرش نیست. از آنجایی که شرکت های مشهدی زمان خود را روی تولید فرش ماشینی مشهد می گذارند، تجربه چندانی در مقایسه با کاشان در زمینه طراحی و تولید فرش سجاده ای محراب نقش ندارند حال آن که تجربه و انباشت تجربه نقش موثری در کیفیت بافت فرش سجاده دارد.

تراکم فرش

دیگر تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد تفاوت در تراکم فرش است. منظور از تراکم سجاده فرش تعداد ردیف پودهایی است که در بافت یک متر از طول سجاده فرش زده می شود. پودها بسیار ریز و ناپیدا هستند. از آنجایی که مشتریان سجاده فرش می خواهند تراکم فرش را بشمارند اما این امکان میسر نیست، پیشنهاد می شود که به جای پودها تعداد گره های سجاده فرش را شمارش کنند. در بافت طولی فرش مسجدی تعداد گره ها یک سوم تعداد پودهاست؛ یعنی به ازای هر گره ای که زده می شود سه ردیف پود (که از جنس جوت است) بافته می شود.

برای شمارش تراکم فرش سجاده کاشان باید تعداد گره های آن در یک متر از طول را شمارش کنید. به عنوان مثال، چنان چه تعداد گره های فرش مسجدی در یک متر از طول برابر با 850 باشد، با ضرب این عدد در 3 متوجه می شوید که تراکم فرش سجاده کاشان 2550 است. یا اگر تعداد گره ها در یک متر از طول 700 باشد متوجه می شوید که تراکم فرش حاضر 2100 است.

در رابطه با فرش سجاده مشهد هم داستان به همین شکل است. منظور از تراکم فرش مشهد همان تعداد ردیف پودهای بافته شده در یک متر از طول است. نحوه محاسبه تراکم فرش مشهد درست مثل محاسبه فرش کاشان است که پیشتر بیان شد.هر چقدر که تراکم فرش سجاده ای کاشان و مشهد بیشتر باشد، قیمت سجاده فرش بیشتر خواهد شد.

شانه فرش

دیگر تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد تفاوت در شانه فرش است. برای محاسبه شانه معیار ما از طول به عرض فرش مسجدی تغییر می کند. منظور از شانه سجاده فرش تعداد ردیف پودهای بافته شده در یک متر از عرض سجاده فرش است. از آنجایی که پودها برای مشتریان فرش سجاده ای غیرقابل شمارش است، پیشنهاد می شود که تعداد گره های بافته شده در یک متر از عرض را شمارش کنند. در بافت عرضی تعداد گره ها با تعداد پودها برابر است زیرا به ازای هر گره ای که زده می شود یک ردیف پود بافته می شود.

پس با شمارش تعداد گره های بافته در یک متر از عرض فرش ماشینی می توانید متوجه تعداد شانه آن بشوید.به عنوان مثال، چنان چه با شمارش تعداد گره های بافته شده در یک متر از عرض سجاده فرش به عدد 700 برسید، به این معنی است که شانه فرش نمازی کاشان، 700 است.یا اگر تعداد گره های بافته شده در یک متر از عرض فرش مشهد 500 باشد، به این معنی است که شانه فرش مشهد 500 است.هر چقدر که شانه فرش سجاده ای بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

دستگاه بافندگی فرش

یکی دیگر از معیارهای موثر بر قیمت فرش سجاده ای، نوع دستگاه بافندگی فرش است که موجب تفاوت فرش سجاده ای کاشان با مشهد می شود.امروزه برای تولید فرش مسجدی دستگاه های متعددی وجود دارد؛ مثل دستگاه ASR، TEXIMA، HCP، HCI X2 و … . فارغ از این که فرش سجاده ای تولید کاشان باشد یا مشهد، کیفیت دستگاه بافندگی فرش اثر مستقیمی روی قیمت سجاده فرش دارد. طبیعتاً هر چقدر که دستگاه بافندگی به لحاظ فناوری باکیفیت تر باشد قیمت فرش سجاده مسجدی هم بیشتر خواهد بود و این موضوع ارتباطی به تولید کاشان یا مشهد بودن آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا