سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

گفتار درمانی برای چه کسانی است؟

اختلالات گفتار و زبان یکی از اختلالات رایجی است که بسیاری از افراد جامعه را درگیر می کند. درمانی که برای کاهش مشکلات گفتار و زبان به این افراد داده می شود گفتار درمانی نام دارد.

با شنیدن نام گفتار درمانی ممکن است تصور کنید که گفتار درمانی به معنای درمان از طریق گفتار و گفتگو است. اما باید بدانید که گفتار درمانی ربطی به روانشناسی و مشاوره ندارد. گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به افراد کمک می کند با ارائه راهکارها و تمرین های علمی ارتباط کلامی و غیرکلامی موثری با دیگران برقرار کنند.

اگر می خواهید درباره موضوع گفتار درمانی بیشتر بدانید و بدانید چه کسانی در گفتار درمانی کمک می کنند، در ادامه این مقاله از وبلاگ افق سلامت با ما همراه باشید.

گفتار درمانی تمیز؟

گفتار درمانی شاخه ای از توانبخشی است که در آن متخصصان پزشکی ابتدا مشکلات زبان، گفتار و بلع را در افراد تشخیص داده و درمان می کنند.

باید بدانید که گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به انواع روش های توانبخشی و درمانی می پردازد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، گفتار درمانی را نباید با روانشناسی اشتباه گرفت.

برای درک فرآیند گفتار درمانی ابتدا به تفاوت گفتار و زبان می پردازیم. شاید در مکالمات روزمره، گفتار و زبان یکسان به نظر برسند، اما باید بدانید که در گفتار درمانی این دو مقوله کاملاً از یکدیگر جدا هستند.

گفتار و ارتباط شفاهی کارکردهای متفاوت اما مکمل هم دارند. یکی از آنها کلمات است و دیگری زبان. بخش دیگری از فرآیند گفتار که در مغز ما اتفاق می افتد، مانند انتخاب کلمات، جملات یا معنای کلمات و غیره، زبان نامیده می شود. در ادامه این روند، چیزهایی که به صورت کلمه بیرون می آیند، ریه، گلو، اندام های صوتی، ماهیچه های زبان و غیره نامیده می شوند.

زمانی که بخشی از این فرآیند ارتباطی قطع می شود، باید به گفتار درمانی روی آورد. یک گفتار درمانگر برای اصلاح یا درمان این اختلالات کار می کند. بنابراین باید بدانید که گفتار درمانی شامل طیف وسیعی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی است.

گفتار درمانی به افرادی که صحبت می کنند محدود نمی شود، به افرادی که آسیب مغزی یا آسیب به سیستم گفتار دارند و قادر به برقراری ارتباط غیرکلامی با دیگران نیستند نیز کمک می کند.

اگر می خواهید در مورد گفتار درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر در واقع یک فرد توانبخشی است که به بررسی و تشخیص اختلالات در زمینه گفتار، درمان و بلع می پردازد. گفتار درمانگران پس از تشخیص اختلالات افراد، در مورد روش های درمانی تصمیم گیری می کنند و با تمرینات و راهکارهای عملی، روند درمان را آغاز می کنند.

گفتار درمانگر نه تنها به افراد در گفتار کمک می کند، بلکه به فرد کمک می کند تا ارتباط غیرکلامی برقرار کند. از آنجایی که بیشتر مردم نمی توانند صحبت کنند، همچنان می توانند از وسایل ارتباطی غیرکلامی استفاده کنند. ممکن است فرد در روش های ارتباطی غیر از گفتار مشکلاتی مانند زبان بدن، تماس چشمی و … داشته باشد، یک نماینده نیز به این افراد کمک می کند.

متخصصان گفتاردرمانی در زمینه های مختلفی از جمله فیزیولوژی و آناتومی اندام هایی مانند زبان و فنکس و ناحیه بلع تخصص دارند و به افرادی که به دلیل درد در بلعیدن غذا مشکل دارند از طریق توانبخشی کمک می کنند تا این مشکل را حل کنند.

گفتار درمانگر ممکن است با توجه به مشکل گیرنده خدمات به سایر متخصصان مانند متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و … ارجاع داده شود و روند درمان مراجعه کننده را از جنبه های مختلف زیر نظر داشته باشد. این به فرد کمک می کند تا در روند بهبود سریعتر پیشرفت کند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی همه افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان نیاز به گفتار درمانی دارند. نیاز به گفتار درمانی بر اساس سن و ویژگی های دیگر توسط گفتاردرمانگر تعیین می شود. همه افراد می توانند درمان را بر اساس تشخیص گفتار درمانگر شروع کنند.

در اینجا مواردی وجود دارد که نیاز به گفتار درمانی دارند:

• افراد مبتلا به اوتیسم

• افراد مبتلا به لکنت

• افراد دارای معلولیت ذهنی

• برخی از بیماران مبتلا به سرطان گلو یا زبان.

• کودکان با تاخیر در گفتار

• افرادی که آسیب مغزی دارند

• افرادی که مشکلات شنوایی دارند

افرادی که در بلع مشکل دارند

• افرادی که مشکل گفتاری دارند و خیلی چیزهای دیگر…

گفتار درمانی برای کودکان

یکی از حوزه های مهم در گفتار درمانی، گفتار درمانی کودکان است. بسیاری از اختلالات گفتاری به دلیل رشد مغز و انعطاف پذیری آن در دوران کودکی به راحتی قابل درمان هستند. اگر درمان به تأخیر بیفتد، درمان این اختلال ممکن است دشوار باشد یا تا بزرگسالی ادامه یابد.

یکی دیگر از الزامات ارجاع به موقع برای گفتار درمانی کودکان این است که اختلالات گفتاری در دوران کودکی می تواند آسیب های روحی جدی به کودکان وارد کند. کودکان در سال اول زندگی بیش از هر زمان دیگری به تعامل با همسالان خود نیاز دارند و تاخیر یا تاخیر در گفتار می تواند آسیب های عاطفی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کودکانی که از اختلالات گفتاری رنج می برند نمی توانند با کلمات، جملات یا حتی نوشتار ارتباط برقرار کنند. این می تواند روند رشد و ارتباط کودک با دیگران را مختل کند. گفتار درمانی به کودکان کمک می کند تا این اختلالات را تا حد زیادی درمان کنند یا پیامدهای آن را کاهش دهند.

یکی از مشکلات رایج در گفتار درمانی کودکان تاخیر گفتار است. بسیاری از والدین از مراجعه به گفتاردرمانگر و صحبت با فرزندان خود بعدا به تنهایی امتناع می ورزند. اگر می خواهید بدانید تاخیر در این گفتار می تواند نشان دهنده شکست باشد و تاخیر می تواند زندگی کودک را مختل کند. بنابراین به والدین توصیه می شود در صورت تاخیر در گفتار فرزندان، فرزندان خود را به گفتار درمانی بفرستند. با کاوش در موارد مختلف؛ یک گفتاردرمانگر والدین را راهنمایی می کند که آیا کودک نیاز به درمان دارد یا والدین باید به سادگی به کودک کمک کنند تا در خانه تمرین کند.

مشکلات گفتاری در کودکان می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، آسیب های مغزی، اختلالات مختلف و یا حتی نحوه برخورد والدین با کودک باشد. ارجاع کودکان به گفتار درمانی به والدین کمک می کند تا در اسرع وقت علل اختلالات گفتار را درمان کنند.

اگر همچنان احساس می کنید که کودکتان در صحبت کردن با تاخیر مواجه است یا دچار تشنج و سایر مشکلات گفتاری و زبانی است، بهتر است هر چه زودتر درخواست درمان کنید تا هر چه زودتر روند درمان کودک شما آغاز شود.

گفتار درمانی در بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان نیز به دلیل مشکلاتی که در گذشته داشته اند یا بیماری هایی مانند سکته مغزی، در صحبت کردن یا بلع مشکل دارند. حل این مشکل مستلزم ارجاع به گفتار درمانگر است.

درمان تمام اختلالات گفتار در گفتار درمانی بزرگسالان ممکن است کاملاً موفقیت آمیز نباشد. با این حال، باید بدانید که بسیاری از بیماران پس از انجام گفتار درمانی برای بزرگسالان، بهبود قابل توجهی را در اختلالات گفتاری تجربه می کنند.

با برخی از اختلالات زبانی، افراد ممکن است از سنین پایین به این اختلال مبتلا شوند، اما بدون درمان، تا بزرگسالی به آن ادامه می دهند. یکی از شایع ترین اختلالات لکنت زبان است که اغلب در دوران کودکی به دلایل مختلف بروز می کند. اگر لکنت در دوران کودکی درمان نشود، در بزرگسالی باعث ناراحتی فرد می شود. گفتار درمانگر بزرگسالان در زمینه لکنت نیز در بهبود این اختلال تا حد زیادی به فرد کمک می کند.

بنابراین باید گفت گفتار درمانی به درمان بسیاری از بیماری هایی که از دوران کودکی همراه فرد بوده است نیز کمک می کند. یک روش گفتار درمانی برای بزرگسالان توسط آسیب شناس گفتار پس از آزمایش های مختلف تعیین می شود.

اگر شما هم در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، می توانید با مراجعه به کلینیک افق سلامت از خدمات گفتار درمانی بزرگسالان استفاده کنید.

فواید گفتار درمانی

گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به درمان یا کاهش مشکلات زبان، گفتار و بلع کمک می کند.

ارتباط با دیگران یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است. گفتار درمانی به افراد کمک می کند تا به صورت کلامی و غیر کلامی ارتباط برقرار کنند.

ناتوانی در تلفظ صحیح کلمات، مشکلات گفتاری، لکنت زبان از جمله مواردی است که اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد و بسیاری از موارد را از آنها سلب می کند. گفتار درمانی به این گروه کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را بازیابند و با دیگران ارتباط موثر برقرار کنند.

گفتار درمانی به کودکان مبتلا به سندرم داون، اوتیسم یا فلج مغزی کمک می کند تا با محیط خود ارتباط برقرار کنند.

در گفتار درمانی کودکان، گفتاردرمانگر تمریناتی را به والدین می آموزد که با آن می توانند روند درمان را در خانه طی کنند و بهبودی کودک سریعتر حاصل شود.

گفتار درمانی نه تنها برای درمان اختلالات گفتار و زبان استفاده می شود، بلکه به افرادی که به دلیل بیماری یا فلج صورت و دهان دچار مشکلات بلع هستند کمک می کند تا توانایی بلع را در طول توانبخشی بازیابی کنند.

ملزومات گفتار درمانی

گفتار درمانی در انسان یک فرآیند مداوم است که نمی تواند به سرعت انجام شود و ممکن است زمان زیادی را ببرد. باید بدانید که فرآیند گفتار درمانی نیازمند صبر و استمرار در ملاقات است.

برخی از اختلالات گفتار یا زبان ممکن است به طور کامل درمان نشوند، اما باید بدانید که گفتار درمانی به بهبود کیفیت زندگی و ارتباط فرد با دیگران کمک می کند.

یکی از مهمترین چیزها هنگام رفتن به لوگوتراپی این است که فرد فوراً تحت درمان قرار گیرد. اکثر اختلالات گفتاری در کودکان به راحتی قابل درمان است. بعداً ممکن است به طور کامل بازیابی نشود. البته باید به این نکته توجه داشت که هیچ وقت برای رفتن به گفتار درمانی دیر نیست و هر فردی بدون در نظر گرفتن سن می تواند از درمان مناسب بهره مند شود.

بسیاری از درمان های توصیه شده در گفتار درمانی نیاز به تمرین و همکاری از سوی فرد دارد. بنابراین فرد باید هنگام انجام این تمرینات تمرین و پیگیری داشته باشد.

کلینیک گفتار درمانی در تهران

برای انتخاب کلینیک گفتار درمانی در تهران باید به خاطر داشته باشید که کلینیک مورد نظر مهارت های لازم را در گفتار درمانی به ویژه گفتار درمانی کودکان دارد.

اگر گفتار درمانگر مجربی را انتخاب کنید، روند درمان را به راحتی دنبال خواهید کرد.

اگر به دنبال یک کلینیک گفتار درمانی خوب در تهران هستید می توانید هم اکنون با مراجعه به سایت افوک سلامت ثبت نام کنید.

گفتاردرمانگران کلینیک افوگ سلامت با داشتن تخصص و تجربه در زمینه گفتار درمانی به ویژه گفتار درمانی کودکان به شما کمک می کنند بدون نگرانی فرآیند گفتار درمانی را آغاز کنید.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افمان سلامت دارای دو شعبه در فرمانیه و صادقی و کادری مجرب از گفتار درمانگران حرفه ای آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

اخرین حرف

گفتار درمانی یکی از حوزه های مهم توانبخشی است که به افراد در درمان اختلالات گفتار و زبان کمک می کند. از آنجایی که همه افراد در جامعه نیاز به برقراری ارتباط دارند، تشخیص و درمان به موقع اختلالات گفتاری در اسرع وقت می تواند زندگی فردی و اجتماعی افراد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

گفتار درمانی روند درمانی طولانی دارد، اما باید بدانید که نتایج آن به ویژه برای کودکان خردسال بسیار موثر و قابل مشاهده است. تا مشکلات گفتاری و زبانی کودکان نیز با درمان مناسب به طور کامل برطرف شود.

اما برای درمان اختلالات گفتار هیچ وقت دیر نیست و افراد در هر سنی و با هر شدتی از علائم این اختلالات می توانند برای درمان به گفتار درمانی مراجعه کنند.

اگر پس از مطالعه این مقاله از سایت گفتار درمانی در شیراز پی جو احساس کردید که خود یا فرزندتان به خدمات گفتار درمانی نیاز دارید، می توانید با گفتار درمانگران Clínica Psicológica Horizonte da Saúde قرار ملاقات بگذارید و در اسرع وقت فرآیند گفتار درمانی را شروع کنید.

دکمه بازگشت به بالا