عمومی

همه می خواهند سایت بزنند!

انتشار خبر تخصیص آگهی های دولتی به پایگاه های خبری باعث شد تا حتی آنهایی که نصف و نیمه، دستی بر آتش فضای مجازی دارند به فکر راه اندازی سایت خبری بیفتند که چه غفلت؟! دامینی فارسی می خریم و سایتی راه اندازی می کنیم و با استفاده از شیوه شیرین کپی پیست آن را از محتوا پر می کنیم و بعد مدتی اگهی های دولتی-که قیمت خیلی خوبی هم دارند- جذب می کنیم و از این را به آب و نانی می رسیم.

این تفکر در نگاه اول،عاری از عیب است. چه کاری از این بهتر؟ با هزینه اندکی یک دامین فارسی (دات آی آر) خریداری می کنیم. بعدش با نهایتا 300 هزار تومان یک قالب آماده وردپرسی می خریم و با خرید فضای اندک یک سرور اشتراکی و پرداخت هزینه ای نهایتا 200 هزار تومان سرجمع با حدود 500 تا 600 هزار تومان که پول چهار تا ساندویچ همبرگر است سایتی راه اندازی می کنیم و سود خوبی هم از آگهی های دولتی می بریم.

باور بفرمایید از زمان انتشار این خبر تاکنون چندین نفر از من، راهِ راه اندازی سایت خبری را پرسیده اند که نه از نوشتن اخبار اطلاعی دارند و نه اصلا جنس خبر و گزارش را می شناسند.

یکی شان حتی نام خبرگزاری های داخلی هم نمی دانست و دیگری فقط با گروه های واتساپی و پیج های اینستاگرامی آشنا بود.

با توجه به پرسش های انجام شده از سوی متقاضیان، احتمال دادم شبیه این عزیزان افراد دیگری هم هستند که به امید برخورداری از درآمدی نسبتا هنگفت، گام در این راه گذارند.

برای همین خواستم اطلاعاتی خدمتشان عرض کنم که احتمال زیاد از این موارد آگاهی ندارند. تا بی جهت دل به این کار نبندند و بعدا سرخورده نشوند.

ابتدا عرض کنم که پروسه ثبت و دریافت مجوز سایت یا همان پایگاه های خبری به صورت متوسط یک سال و بلکه بیشتر است. یعنی در خوان اول که خوان سختی هم هست پس از ثبت دامین در سایت (ایرنیک) باید در سامانه رسانه وزارت ارشاد نام و دامین سایت را ثبت کنید که خود پروسه سختی است و به راحتی انجام نمی شود.

تازه قبل از آن باید برادری خود را ثابت کرده باشید به این معنی که در این سامانه با ارایه مدارک لازم سابقه رسانه ای خود را نشان دهید و به عنوان یک خبرنگار و روزنامه نگار تایید شوید.

بعد از همه این کارها و تایید نام و… سایت شما در نوبت دریافت مجوز هیات نظارت قرار می گیرد که همین نوبت یک سال و شاید بیشتر طول می کشد.

برای دریافت مجوز لازم است بدانید که طبق گفته چند روز پیش ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون 2 هزار و 200 رسانه در صف دریافت مجوز قرار دارند و شما پشت سر همه این رسانه ها قرار می گیرید!

حالا فرض می گیریم شما از این هفت خوان گذشته و ایوب وار مجوز پایگاه خبری خود را دریافت کردید. از این به بعد باید سه سال بگذرد و در این سه سال پایگاه خبری شما فعال باشد تا پس از آن شاید یارانه رسانه ها و بعدش آگهی های دولتی شاملتان شود.

با این اوصاف اگر تمایل به راه اندازی پایگاه خبری دارید، بسم الله؛ این گوی این میدان!

*دانشجوی دکترای ارتباطات

دکمه بازگشت به بالا