سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

اکسفولیشن (اسکراب) در منزل

اکسفولیشن یا اسکراب چیست؟ مزایای اکسفولیشن پوست

اسکراب یا لایه برداری پوست از راهکارهای مناسب جهت مراقبت از پوست می باشد. با کسب اطلاع در مورد و کاربردهای آن می توان به حفظ شادابی و لطافت پوست کمک نمود. از فواید اسکراب و کاربردهای آن جوانسازی پوست و رفع چین و چروک می باشد. با لایه برداری یا اسکراب پوست می توان ضمن رفع تیرگی پوست، رطوبت پوست را حفظ کرد. از دیگر مزایای اکسفولیشن پوست رفع جوش و آکنه، رفع چربی، لطافت پوست و … می باشد.

Exfoliation (scrub) at home

نکات قابل توجه در استفاده از اکسفولیشن و اسکراب

در استفاده از هر دو روش و پاسخ به سوال اکسفولیشن یا اسکراب چیست، باید به چند نکته توجه کنید. اولاً، هر دو روش را نباید بیش از حد استفاده کنید، زیرا ممکن است پوست را آسیب برسانید. ثانیاً، هنگام انتخاب محصولات اکسفولیشن یا اسکراب، به نوع پوست خود توجه کنید و محصولات مناسب را انتخاب کنید. سوماً، پس از استفاده از اکسفولیشن یا اسکراب، از محصولات مرطوب‌کننده و مراقبتی استفاده کنید تا پوست خشک نشود. بعد از اکسفولیشن برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و از آسیب و التهاب پوستتان هم جلوگیری کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر بعد از اکسفولیشن، جوشهایی روی پوستتان ایجاد شد یا جوشهای قبلی باقی ماندند، به آنها دست نزنید و تحریکشان نکنید تا جای آن روی پوستتان باقی نماند.
  • بعد از اکسفولیشن، سعی کنید تا چند روز از قرار گرفتن درمعرض آفتاب خودداری کنید. اگر حتما باید بیرون بروید از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • لایه‌برداری باعث بازشدن منافذ پوست می‌شود؛ تا چند روز از مواد آرایشی استفاده نکنید تا پوست شما استراحت کند و آسیب نبیند.
  • استفاده از مرطوب‌‌کننده مناسب را بعد از لایه برداری فراموش نکنید.
  • از پاک‌کننده‌های حاوی الکل و مواد شیمیایی خودداری کنید. اگر حتما باید پوستتان را پاک کنید، بهتر است از پاک‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید.
  • پوستتان را ماساژ ندهید و شستشوی پوست را با حرکات ملایم انجام دهید.
  • اگر قبل از اکسفولیشن از داروهای ضدجوش استفاده می‌کردید، بعد از لایه‌برداری این کار را انجام ندهید.

اسکراب چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

برای این که پوست بدن شادابی و تازگی خود را حفظ کند، لازم است که سلول‌های مرده از لایه‌های رویی برداشته شوند و سلول‌های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بمانند. در این زمان است که پوست درخشان و شفاف به نظر می‌رسد و سلامت خود را به خوبی نمایان می‌کند. یکی از روش‌های لایه برداری پوست استفاده از یا همان اسکراب بدن و اسکراب صورت است.

شاید برایتان سؤال باشد که اسکراب چیست؟ در اصل اسکراب لایه بردار و ترکیبی از مواد مختلف با دانه‌های ریز یا گرانول‌هایی است که کمی ساختار آن را زبرتر می‌کند تا بتواند اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست جدا کند. البته اگر دانه‌ها درشت باشند می‌توانند پوست را دچار التهاب و آسیب کند. درست مانند سفیدآب که در زمان‌های قدیم برای لایه برداری پوست بدن در حین حمام کردن استفاده می‌شد.

اسکراب قهوه

کافئین موجود در قهوه به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. این اسکراب خصوصاً برای افرادی که پوست خود را برنز کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. ترکیبی از قهوه و نعنا برای این اسکراب خانگی بی‌نظیر است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، گردش خون را افزایش می‌دهد و آب آوردن بدن در بافت‌ها را کاهش می‌دهد. نصف پیمانه دانه‌های قهوه، نصف پیمانه نمک طبیعی اصل هیمالیا یا نمک دریا، یک چهارم پیمانه روغن نارگیل مایع و دو قطره اسانس روغنی نعناع را با هم مخلوط کنید.

اسکراب شکری

روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است و شکر قهوه‌ای خاصیت لایه برداری دارد. روغن بادام شیرین حاوی ویتامین ای است و باعث نرم و صاف شدن پوست بدن می‌شود. یک و نیم پیمانه شکر قهوه‌ای، یک پیمانه روغن نارگیل مایع، یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و کمی گلبرگ گل رز خشک شده را با هم مخلوط کنید و درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید.

اسکراب موز و شکر

برای تهیه این اسکراب خانگی، نیاز به موزهای رسیده‌ای دارید که در حال قهوه‌ای شدن هستند. موز یک مرطوب کننده ملایم است و به کنترل چربی پوست کمک می‌کند. پس این اسکراب برای پوست چرب و یا نواحی از بدن که چربی بیشتری تولید می‌کند، مناسب است. یک موز رسیده، یک قاشق غذاخوری شکر دانه درشت یا شکر قهوه‌ای و یک چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل یا هر اسانس روغنی دیگر را با هم مخلوط کنید.

برای له کردن موز می‌توانید از چنگال استفاده کنید، فقط توجه کنید که مخلوط کردن مواد، آن را به شکل ترکیب پوره مانند در نیاورد. این ترکیب را می‌توانید در حمام به روی پوست خود بمالید و به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. یک دقیقه صبر کنید و سپس بدن خود را بشویید. اگر می‌خواهید آن را روی صورت بزنید، فقط از پوره موز استفاده کنید و مراقب اطراف چشمان خود باشید که آغشته نشود. سپس صورت را با آب گرم بشویید.

اسکراب وانیلی شکر قهوه‌ای

نصف پیمانه روغن نارگیل، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای و نصف قاشق چای‌خوری وانیل را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید، ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

اسکراب مرکبات

استفاده از این اسکراب بعد از یک ورزش سنگین پیشنهاد می‌شود. نصف پیمانه تنک دریایی، نصف پیمانه روغن بادام، زیتون یا هر روغن دیگری را با یک قاشق چای‌خوری آب و پالپ مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت یا نارنج) ترکیب کنید. این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید و حواستان به چشم‌ها باشد. سپس آن را بشویید.

اسکراب نمک دریا و اسطوخودوس

نصف پیمانه از نمک دریایی، یک چهارم روغن بادام شیرین، چند قطره روغن اسطوخودوس و چند گلبرگ خشک شده اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید.

اسکراب شفاف کننده پوست حساس

پوست خود را با اسکراب صورت خوش عطر و مغذی نرم و صاف کنید. بلغور جو موجود در آن خاصیت ضدالتهابی دارد و برای پوست حساس و خشک مناسب است. نصف پیمانه بلغور جو پخته نشده، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای، یک چهارم پیمانه روغن زیتون و چند قطره اسانس روغنی موردعلاقه‌تان را با هم مخلوط کنید.

این مخلوط را در مکان خشک نگهداری کنید. زمانی که می‌خواهید این اسکراب را استفاده کنید، پوستتان باید مرطوب باشد و آن را در به شکل حرکات دورانی روی پوست بمالید. اگر پوست شما خیلی حساس است، از اضافه کردن شکر صرف نظر کنید. می‌توانید برای احساس آرامش بیشتر کمی گلبرگ خشک شده اسطوخودوس را هم به این ترکیب بیفزایید.

اسکراب روغن زیتون و شکر با لیمو

اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از این اسکراب استفاده کنید. روغن زیتون موجود در این مخلوط به متعادل کردن پوست کمک می‌کند و یا آب‌رسانی به پوست، آن را هرگز خشک باقی نمی‌گذارد. سه چهارم پیمانه روغن زیتون، سه پیمانه شکر دانه درشت، آب گرفته شده از یک عدد لیموی تازه و چند قطره از اسانس روغنی تقویت‌کننده را با هم مخلوط کنید. برای مثال اسانس رزماری و گریپ فروت برای تقویت پوست بدن مناسب هستند. بهتر است ابتدا روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و سپس در دو مرحله آب‌لیمو و اسانس را به آن بیفزایید. به دلیل وجود لیمو در این ترکیب، نوعی سفیدکننده بدن شناخته می‌شود.

اسکراب جوش شیرین و چای سبز

چای سبز خواص زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به جوان‌سازی، کنترل چربی صورت و درمان جوش اشاره کرد. پس می‌توان این ترکیب را به عنوان اسکراب خانگی برای پوست چرب و اسکراب ضد جوش هم معرفی کرد. یک قاشق چای‌خوری نمک اپسوم، سه قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک چای کیسه‌ای از برگ‌های چای سبز (یک قاشق غذاخوری) را با هم مخلوط کنید و سپس ۴ قاشق غذاخوری از روغن هسته انگور، زیتون یا بادام شیرین را به آن بیفزایید. این اسکراب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه هم مناسب است.

اسکراب لب

برای این که پوست لب شما نرم و صاف باشد، می‌توانید نوعی اسکراب لب تهیه کنید. کمی روغن زیتون را با شکر دانه ریز مخلوط کنید و کمی عصاره نعناع یا وانیل به آن بیفزایید. کمی از این خمیر را روی لب‌های خود بمالید و کمی ماساژ بدهید. این اسکراب خوردنی است و نیاز به شستشو هم ندارد. برای تهیه شکر دانه ریز می‌توانید شکر معمولی را کمی در مخلوط‌کن قرار دهید تا بافت آن پودری‌تر شود.

دکمه بازگشت به بالا