حوادث و رویدادها

آخرین اخبار از فعالیت سامانه بارشی و وقوع سیلاب در ۵ استان غربی کشور

آفتاب‌‌نیوز :

ابتدای هفته بود که سازمان هواشناسی برای ۵ استان خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد برای روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند هشدار قرمز صادر کرد و گوش مردم این استان‌ها و مسافران نوروزی به مقصد آن‌ها را در آستانه سال جدید تیز کرد.

طبق اعلام هواشناسی در این استان‌ها به‌خاطر بارندگی شدید احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی گستردۀ معابر، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و تخریب سازه‌های موقت و سبک وجود دارد.

سامانه بارشی پنجشنبه از کشور خارج می‌شود

به گفته مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیشترین فعالیت این سامانه بارشی اواخر روز دوشنبه و روز سه‌شنبه در استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، شمال فارس، غرب اصفهان و کردستان پیش‌بینی می‌شود و در ادامه نیز با بارش پراکنده و وزش باد شدید، روز پنجشنبه دوم فروردین از سمت شمال شرق کشور خارج می‌شود

پلیس راهور: تا چهارشنبه برای سفر مناسب نیست

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به هشدار سطح نارنجی و قرمز هواشناسی به ویژه در استان‌های غربی کشور تا یکم فروردین، گفت: به نظر می‌رسد در بازه زمانی اعلام شده، شرایط مناسبی برای سفر‌های جاده‌ای وجود نداشته باشد.

امروز در آخرین روز سال بنابر پیش‌بینی‌ها سامانه بارشی در نیمه غربی کشور، مرکز کشور، دامنه‌های البرز شرقی، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور فعال است و موجب بارش باران و وزش باد شدید شده است و آخرین وضعیت ۵ استان درگیر هشدار قرمز هواشناسی را بررسی می‌کنیم.

ایلام| بارش ۸۸ میلی‌متری در آبدانان و طغیان رودخانه

در استان ایلام طبق آخرین گزارش اداره کل هواشناسی، آبدانان با ۸۸.۶ میلی‌متر، ایوان با ۸۷/۹ میلی‌متر و انجیره با ۸۴ میلی‌متر بیشترین بارش‌ها را تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه امروز ثبت کردند و بر اثر این بارش‌ها برخی محور‌های مواصلاتی استان دچار ریزش شدند که با تلاش عوامل راهداری و اجرای عملیات ریزش‌برداری، تردد تمام جاده‌ها برقرار است.

بر اثر بارش‌های شدید شب گذشته تا امروز، رودخانه‌ها در نقاط مختلف ایلام دچار طغیان و جاری شدن سیلاب شده است و به گفته فرماندار شهرستان چوار پل مسیر ورودی روستای ریزه‌وند در شهرستان چوار با دهانه ۲ متری، بر اثر طغیان رودخانه تخریب شد که در حال تعمیر و برقراری مسیر ارتباطی است.

لرستان| از تخلیه یک روستا در کوهدشت تا زیرآب رفتن پل جهادگران خرم‌آباد

در استان لرستان هم که بارش‌ها از شب گذشته تا به این ساعت شدت گرفته است، ۱۲ خانوار روستای کمپ گنجعلی در شهرستان کوهدشت به علت رانشی‌بودن منطقه جابه‌جا و به منطقه امن منتقل شدند و محور پای آستان نیز به دلیل مخاطرات احتمالی مسدود شد.

محور‌های مواصلاتی اصلی استان طبق گفته مسئولان استان باز بوده و البته بارش شدید باران از بامداد امروز و بالا آمدن آب رودخانه کشکان باعث مسدود شدن راه ارتباطی و قطع آب آشامیدنی ۵ روستا از توابع شهرستان معمولان شد و همچنین مسیر امام‌زاده محمد بن حسن الیگودرز مسدود شد.

همچنین با توجه به فعالیت سامانه بارشی از روز گذشته تاکنون، دبی رودخانه چولهول معمولان افزایش یافته و این رودخانه در محل آبشار افرینه طغیان کرد و با توجه به خروش رودخانه کهمان مردم پایین دست رودخانه بایستی احتیاط لازم را داشته باشند.

در خرم آباد نیز پل جهادگران صبح امروز در پی بارش شدید باران زیر آب رفت و سطح آب رودخانه خرم‌آباد در پی بارش‌های شبانه‌روز گذشته بالا آمده است و هم‌اکنون دبی آن ۵۲ مترمکعب بر ثانیه است.

در تمام نیرو‌های امدادی در سطح استان در حال آماده‌باش هستند و ۴۰۰ نیروی راهداری به همراه ۳۲۰ دستگاه ماشین سبک و سنگین نیز برای امدادرسانی در حوادث احتمالی آماده هستند و از مسافران و گردشگران نیز خواسته شده از سفر به مناطق گردشگری و حضور در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

کهگیلویه و بویراحمد| استقرار ۵۰۰ گروه امدادی؛ گذر دبی آب رودخانه خیرآباد از ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان یکی از ۵ استان درگیر با هشدار قرمز هواشناسی، از ابتدای هفته هشدار‌های لازم صادر شده و تمامی دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران در آمادگی هستند.

بنابر هشدار اورژانس استان، از شهروندان خواسته شد در مدت زمان استقرار سامانه قوی بارشی در استان (دوشنبه شب تا سه شنبه شب) از انجام سفر‌های غیرضروری و مسافران از تردد، توقف، اسکان، برپایی کمپ و چادر مسافرتی در حاشیه و مجاورت رودخانه، مسیل‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، سیل بند‌ها و کانال‌ها خودداری کنند و از محکم بودن چادر‌های مسافرتی و ایمن بودن محل اسکان مطمئن شوند.

به گفته رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد، تمام محور‌های استان باز و گره ترافیکی وجود ندارد و در گردنه مله شوره، گل زردی و جوخانه مه و کاهش دید گزارش شده است و رانندگان با توجه لغزندگی معابر احتیاط لازم را باید داشته باشند.

بارندگی‌ها در این استان از بامداد امروز آغاز شده و بر شدت آن به مرور افزوده شده و سطح آب رودخانه‌ها بالا آمده است و طبق آخرین گزارشات دبی آب رودخانه خیرآباد یکی از منابع تامین آب سد کوثر از ۸۰ مترمکعب در ثانیه به بیش از ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

اداره کل هواشناسی میانگین بارش را طی ۲۴ ساعت آینده بین ۱۰۰ الی بیش از ۲۰۰ میلی‌متر در مناطق مختلف پیش‌بینی کرده و میانگین بارش تا ظهر امروز را ۴۷ میلی‌متر اعلام کرده است.

برای خدمات‌رسانی و پیشگیری ازحوادث بیش از ۵۰۰ گروه خدماتی و امدادی در نقاط مختلف به ویژه جاده‌ها و مناطق سیل‌خیز مستقر هستند

چهارمحال و بختیاری| آماده‌باش ۵۵۰ گروه امدادی؛ راه ارتباطی ۱۵ روستای کوهرنگ قطع شد

در استان چهارمحال و بختیاری نیز با توجه به هشدار قرمز هواشناسی و بارش‌های شدید از شب گذشته و بامداد امروز، به گفته استاندار این استان هیچ مدیر شهرستانی و استانی تا زمان پایان بحران و مدیریت بارش‌ها نباید از محل خدمت خود خارج شود و نیرو‌های امدادی هلال احمر، ماشین‌های چراغ‌گردان و نیرو‌های جهادی به همراه پلیس تا پایان تعطیلات باید در جاده‌های اصلی حضور داشته باشند.

۵۵۰ تیم امدادی و ۴۵۰ دستگاه امدادی و تجهیزات سبک و سنگین آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی در سطح استان هستند و ۴۵۰ نیروی راهداری نیز در حال آماده‌لاش قرار دارند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری راه ارتباطی ۱۵ روستای دهستان موگویی و تعدادی روستا در بخش بازفت از جمله روستای تَبَرک در شهرستان کوهرنگ به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها بسته شده است.

این در حالیست که راه‌های اصلی و فرعی استان باز است و اگر چه توصیه می‌شود امروز از تردد‌های غیرضروری در این محور‌ها خودداری شود، اما تردد امکانپذیر است.

خوزستان| اهواز ونیز شد؛ طغیان رودخانه‌ها و ثبت میانگین ۸۰ میلی‌متر بارش در مناطق شمالی 

در استان خوزستان فعالیت سامانه بارشی از شب گذشته و بامداد امروز در نقاط مختلف استان شدت گرفت و بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی این سامانه دارای هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات در مناطق شمالی و شرقی استان است و به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز بارندگی تاکنون در خوزستان، میانگین بارش‌ها در مناطق شمالی استان شامل بیدروبه و حسینیه اندیمشک حدود ۸۰ میلیمتر ثبت شده است.

اما بارش‌های شدید منجر به تکرار قصه آبگرفتگی در معابر شهری از جمله اهواز بود و این آبگرفتگی‌ها در مناطق مختلفی همچون سوسنگرد، شادگان، بهبهان، ایذه گزارش شد.

طغیان و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها نیز بخش دیگری از بارش‌های امروز خوزستان بود و بر اساس گزارشات رودخانه منجنیق باغملک، رودخانه فصلی بخش الوار گرمسیری اندیمشک، رودخانه رباط در باغملک، رودخانه مال‌آقا باغملک، رودخانه‌های فصلی لالی، رودخانه درویشان در مرکز شهر باغملک و رودخانه‌های دیگری در مناطق مختلف استان دچار طغیان و سیلاب شده‌اند.

اهواز «ونیز» شد

کمتر از ۱۵ میلی‌متر باران در اهواز بارید و همین برای ونیز شدن کافی بود که بار دیگر عدم اجرای کامل پروژه‌های دفع آب‌های سطحی توسط شهرداری به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل آبگرفتگی اهواز را نمایان ساخت.

فوت یک کودک در پی طغیان رودخانه‌های فصلی در لالی

به گفته رئیس فوریت‌های پزشکی شهرستان لالی، بارندگی‌های شدید که موجب طغیان رودخانه‌های فصلی در لالی شده بود امروز در منطقه عشایری علی آباد سفلی شهرستان لالی موجب مرگ یک کودک شد.

بارندگی تا فردا در خوزستان ادامه دارد

به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، سامانه بارشی که از شب گذشته در استان فعال شده همچنان تا فردا صبح پایدار است و سبب باران ملایم تا شدید (تا اواسط امروز) و رگبار شدید توام با رعد و برق (بعد از ظهر تا شب) خواهد شد.

هشدار احتمال برخورد صاعقه در محور‌های کوهستانی

همچنین طبق اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، با توجه به بارش باران در تمامی محور‌های استان، هموطنان عزیز از تردد‌های غیرضرور در محور‌های مواصلاتی پرهیز کنند و همچنین طی ساعات آینده با تشدید فعالیت سامانه بارشی وارد شده به خوزستان و احتمال جاری شدن سیل هم استانی‌ها و مسافران نوروزی از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و تردد در محور‌های روستایی خودداری نمایند.

طبق این اطلاعیه، به دلیل احتمال برخورد صاعقه در محور‌های روستایی کوهستانی، از تردد‌های غیر ضرور در ارتفاعات اجتناب شود.

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا