سلامت و دانش

درد یک‌طرفه کمر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

یک درد تیرکشنده یا ضربان‌دار در سمت پایین و چپ کمر می‌تواند مانع ورزش‌کردن و فعالیت‌های روزمره‌تان شود. خوشبختانه در بیشتر موارد علت این نوع درد فشار زیاد به عضلات یا رباط‌هاست که به‌مرورزمان خوب می‌شود؛ اما در برخی موارد کمردرد یک‌طرفه، مثلاً در سمت چپ، می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی‌تر باشد، مثلاً یک عفونت یا آسیب که نیاز به اقدام پزشکی دارد.

در این مطلب به علت‌های احتمالی درد یک‌طرفه کمر می‌پردازیم و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان چه می‌توانید بکنید تا بهتر شوید.

شایع‌ترین علت درد در سمت چپ و پایین کمر، آسیب به عضلات و رباط‌ها و تاندون‌های حامی ستون فقرات است، مثلاً:

دکتر مهدی جعفری_F پلاس. افتادن، ضربه یا تصادفی که باعث ترومای کمر شده. یک حرکت چرخشی ناگهانی. توزیع نامتعادل وزن مثلاً وقتی که یک کیف سنگین را روی یک شانه حمل می‌کنید. وضعیت نادرست بدن

علائمی که نشان می‌دهند کمردردتان ناشی از کشش عضله است این هستند که احساس دردی ضربان‌دار و گرفتگی می‌کنید یا اسپاسم دارید.

عفونت

عفونت درمان نشده مجاری ادراری می‌تواند منجر به عفونت پیشرفته مثانه یا عفونت کلیه چپ شود که دردی مداوم ایجاد می‌کند که به سمت پایین و چپ کمر کشیده می‌شود. بهترین کار برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری، نوشیدن مایعات زیاد و ادرارکردن بعد از رابطه جنسی و درمان عفونت ایجاد شده با آنتی‌بیوتیک تجویزشده توسط پزشک می‌باشد. اگر در سمت چپ کمرتان درد دارید و این درد با علائمی مثل سوزش ادرار و تب و لرز همراه است باید زودتر به پزشک مراجعه کنید تا عفونتتان درمان شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه تجمعی از املاح است که در مجاری ادراری تشکیل می‌شود و می‌تواند دردی تیز و شدید در سمت پایین کمر و همچنین درد در شکم و کشاله ران و پایین دنده‌ها ایجاد کند. یک علامت معمول دیگر سنگ کلیه، خون در ادرار است. برخی از ریسک فاکتور‌های اصلی سنگ کلیه شامل ژنتیک، رژیم غذایی، موقعیت جغرافیایی و دیگر بیماری‌ها می‌شوند. سنگ‌های ریز می‌توانند از مجاری ادرار عبور کنند و نیازی به درمان ندارند؛ اما در مورد سنگ‌های بزرگ‌تر احتمالاً نیاز به اقدامات درمانی مثل سنگ‌شکن یا عمل جراحی وجود دارد.

اندومتریوز

اندومتریوز عارضه‌ای است که در آن بافتی مشابه بافت مخاط رحم در بیرون رحم رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد در پایین کمر بشود که احتمالاً با گرفتگی‌های شدید طی قاعدگی و درد حین رابطه جنسی همراه است. اندومتریوز یک عارضه شایع است که می‌تواند منجر به عوارضی مثل ناباروری شود. استاندارد طلایی برای تشخیص اندومتریوز، جراحی لاپراسکوپیک می‌باشد که طی آن پزشک می‌تواند ببیند بافت تا کجا منتشر شده است.

شکستگی فشاری

فعالیت‌های فیزیکی مکرر مثل وزنه‌برداری یا ورزش‌هایی مثل تنیس و ژیمناستیک می‌توانند به‌مرورزمان با فشاری که به ستون فقرات وارد می‌کنند منجر به شکستگی فشاری شوند. ناحیه موردنظر معمولاً نسبت به لمس دردناک است و این درد می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که درمان‌های معمولی جوابگو نباشند. در بیشتر موارد شکستگی فشاری، مشکل در عرض شش تا هشت هفته برطرف می‌شود؛ اما تنها راه تشخیص درست، روش‌های پزشکی است.

بارداری

بیشتر از دو سوم خانم‌های باردار دچار کمردرد می‌شوند که بیشتر اوقات این درد به صورتی است که به آن درد پشت لگن می‌گویند. این درد، عمیق و تیرکشنده است و می‌تواند در یک سمت کمر یا در هر دو سمت احساس شود. وقتی جنین رشد می‌کند به عضلات کمر فشار وارد می‌شود و به‌مرور این درد به دلیل رشد تدریجی جنین بیشتر هم می‌تواند بشود. وزن جنین می‌تواند مرکز ثقل بدن را به سمت جلو بیندازد که باعث درگیرشدن عضلات گوناگونی در کمر خواهد شد.

سندرم مفصل ساکروایلیاک

اختلال مفصل ساکروایلیاک یا خاجی خاصره‌ای زمانی است که مفصل متصل‌کننده استخوان‌های خاجی به بخش پایینی ستون فقرات، غیرمعمول حرکت کرده و ملتهب می‌شوند. التهاب در مفصل خاجی سمت چپ می‌تواند دردی مبهم در پایین کمر در سمت چپ ایجاد کند که اغلب با درد در باسن یا بالای ران سمت چپ همراه است. این عارضه می‌تواند مزمن یا نتیجهٔ یک فشار موقتی باشد. ریسک فاکتور‌های سندرم مفصل ساکروایلیاک شامل بارداری، یک اندازه نبودن قد پا‌ها یا اثر یک تصادف یا افتادن باشد.

فتق دیسک

دیسک‌ها بافتی ضربه‌گیر هستند که در بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند. این دیسک‌ها ممکن است تحت‌فشار بیرون بزنند و ایجاد فتق یا هرنی دیسک کنند. بیشتر افراد علامتی از فتق دیسک ندارند؛ اما در برخی موارد درد و بی‌حسی در یک سمت کمر ممکن است ایجاد شود که محل آن بستگی به این دارد که دیسک موردنظر کجا واقع شده است. در مواردی نادر، دیسک پاره می‌شود یا می‌شکند و دردی شدید ایجاد می‌کند که لازم است عمل جراحی صورت بگیرد تا عصب دچار آسیب دائمی نشود. اگر دچار درد شدیدی در پا هستید که منتشر می‌شود یا پایتان ناگهان ضعیف شده و هم‌زمان اختلالی در حرکات روده یا مثانه‌تان پیدا شده سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا