سلامت و دانش

فوت سالانه ۱۱ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به « سپسیس»

یک متخصص مراقبت‌های ویژه گفت: آمارهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بین ۴۷ تا ۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و از این تعداد حدود ۱۱ میلیون نفر فوت می‌کنند.

دکتر امیرحسین لطفی در گفت و گو با ترندونی با اشاره به روز جهانی بیماری سپسیس گفت: این بیماری به معنای التهاب و عفونت منتشر شده در کل بدن است. از آن جایی که این بیماری بسیار مهم است و از جمله بیماری‌های پرخطر در دنیا به شمار می‌رود، برای آن روز جهانی تعریف شده که ۱۳ سپتامبر است همچنین اتحادیه انجمن بیماری «سپسیس» در دنیا تشکیل شده که سالانه مراسمی را برگزار می کند که هدفش آگاهی‌رسانی در این حوزه است تا اهمیت آن را نمایان کند.

وی ادامه داد: سپسیس نوعی بیماری است که به دنبال یک التهاب در بدن رخ می دهد و کم کم این التهاب در کل بدن رسوخ می‌کند و منتشر می شود. در صورتی که این عفونت درمان نشود، کم کم بیمار دچار نارسایی اندام‌های مختلف از جمله نارسایی کلیه تا از دست دادن هوشیاری و حتی منجر به مرگ بیمار می شود.

لطفی تصریح کرد: آمارهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بین ۴۷ تا ۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و از این تعداد حدود ۱۱ میلیون نفر فوت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری درصد بالایی از مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد، گفت: ۲۰ درصد از مرگ هایی که در جهان در طی سال اتفاق می افتد به علت بیماری سپسیس است و این بیماری آن قدر خطرناک است که اگر فردی سپسیس بگیرد، بسته به محل و نوع درمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد احتمال خطر فوت دارد.

این عضو انجمن آی سی یو اروپا با اشاره به علل ابتلا به این بیماری اظهار کرد: این بیماری ممکن است به دنبال مننژیت در بدن، عفونت پوستی، عفونت ادراری به‌خصوص در افراد سالمند، عفونت ریوی و ابتلا به سرطان رخ دهد. مبتلایان به آن عمدتا با عفونت های سپسیس از بین می روند. کووید ۱۹ و آنفلوآنزا نیز ممکن است تبدیل به سپسیس شود و بیمار با سپسیس از دنیا برود.

لطفی افزود: افرادی که دچار آپاندیسیت‌های شدید، بیماری های داخلی و عفونت های شدید می شوند نیز بعضاً به سپسیس مبتلا می شوند. حتی برخی از بیماران تصادفی نیز بعد از مدتی بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا می روند.

وی با اشاره به علائم بیماری سپسیس تصریح کرد: این بیماری مانند سایر بیماری ها دارای علائمی است؛ اگر فردی در صحبت کردن و تکلم دچار اختلال شود و یا احیاناً افت هوشیاری پیدا کرده و یا جابجا صحبت کند یا فردی که اندام های وی دچار لرز شدید وتب شده و یا همراه با آن درد عضلانی تجربه می کند عمدتا در حال بروز نشانه های سپسیس هستند. این موارد علائمی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند.

این متخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: فردی که ادرار وی قطع شده و یا دچار مشکلات تنفسی است  یا تغییر رنگ پوست به بی رنگی و رنگ پریدگی را تجربه می کند به احتمال زیاد  به این بیماری مبتلا است. این بیماری در سالمندان شایع تر است و در نوزادان هم بیشتر دیده شده است. البته افراد دیگری هم هستند که در معرض این بیماری قرار دارند.

لطفی در ادامه گفت: افرادی که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های ریوی، قلبی پیشرفته، بیماری های کبدی شدید، مشکل طحال و یا ضعف سیستم ایمنی دارند و یا مبتلا به ایدز و بیماری های شدید دیابتی هستند احتمال ابتلای آنان به سپسیس بیشتر است.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری اظهار کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از این بیماری لازم است واکسیناسیون به خصوص در دوران کودکی به درستی انجام گیرد همچنین اگر افراد بیماری های زمینه ای دارند، واکسیناسیون پیشرفته بیماری های مختلف را حتما در برنامه داشته باشند. از طرفی در خوردن آب آشامیدنی هم باید دقت شود تا بهداشتی باشد.

لطفی ادامه داد: شست وشوی دست به خصوص در افراد سالمند بسیار مهم است. شست وشوی مجاری تناسلی و بهداشت آن به خصوص در سالمندان و از همه مهمتر آگاهی رسانی به مردم و کادر درمان درباره بیماری سپسیس و کنترل آن از موارد مهم پیشگیری از سپسیس است.

این متخصص مراقبت های ویژه تصریح کرد: اگر افراد مبتلا به این بیماری در زمان طلایی این بیماری بین سه تا شش ساعت اول به مراکز درمانی مراجعه کنند، می توان با یک سلسله اقدامات تشخیصی، حیاتی و درمانی باعث بهبودی آنان شد. مجموع این اقدامات منجر به کاهش حضور بیمار در بیمارستان و جلوی مرگ و میر ناشی از آن گرفته می شود.

لطفی در پایان گفت: پیام روز جهانی سپسیس به مردم و کادر درمان این است که باید به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم تا اول از ابتلای به این بیماری پیشگیری کنیم و بعد اگر اتفاقی افتاد، بتوانیم آن را درمان کنیم و بیماران را نجات بدهیم. به علت این اهمیت همایشی تحت عنوان بیماری سپسیس ر روزهای آینده در تهران برگزار خواهد شد تا به آگاهی رسانی در این مورد بیشتر کمک کند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا