برون مرزی

اندیشکده انگلیسی: حملات هوایی باعث عقب‌نشینی یمنی‌ها نخواهد شد

اندیشکده سیاست خارجی انگلیس ارزیابی کرد، حملات هوایی اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله یمن باعث عقب‌نشینی یمنی‌ها از اهدافشان نخواهد شد.

به گزارش ترندونی، اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» در تحلیلی به قلم «فاریا المسلمی» کارشناس حوزه شمال آفریقا و غرب آسیای این اندیشکده نوشته است: «حملات هوایی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن نه فقط جلوی حملات بیشتر در دریای سرخ را نخواهند گرفت بلکه جنگ در یمن را به سطح منطقه‌ای کشانده و فرآیند صلح شکننده این کشور را با تاخیر مواجه کرده است.»

این اندیشکده مستقر در شهر لندن ارزیابی کرد: «حملات آمریکا و انگلیس را می‌توان به صورت مفروض تنها انتخاب بد ممکن برای تحت فشار قرار دادن حوثی‌ها (انصارالله) به منظور پایان دادن به فعالیت‌های آن‌ها در نظر گرفت اما این حملات عمدتا حالت نمادین داشتند و عمدتا پاسخی خطاب به چند عامل محلی، شرکت کشتی‌رانی و دیگر ذی نفعانی که شاهد افزایش هزینه‌هایشان در طول ماه‌های گذشته در پی حملات حوثی‌ها بودند، محسوب می‌شوند. یک شرکت کشتی‌رانی پیش از این، عملیات را تایید کرده بود.»

یمنی‌ها بسیار در جنگاوری باتجربه هستند

در تحلیل این اندیشکده با اشاره به اینکه حملات هوایی اخیر به مواضع انصارالله یمن بعید است که تاثیر قابل توجهی برای توانمندی‌های نظامی ارتش یمن به ویژه بر عملیات‌های دریایی آن‌ها داشته باشد، نوشته شده است: «حوثی‌ها (انصارالله) خیلی زیرک‌تر، آماده‌تر و مجهزتر از آن چیزی هستند که بسیاری از مفسران غربی فکر می‌کنند. آن‌ها بعد از داشتن تجربه سالها جنگ شدید که شامل تقابل مستقیم با عربستان می‌شده، بسیار در جنگاوری با تجربه هستند.»

چتم هاوس با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته کشورهای غربی توانمندی‌های انصارالله یمن، جسارت و تمایل آن‌ها به برخورد در مواجهه با یک چالش را دست کم گرفتند، تصریح کرد که انصارالله یمن می‌داند که حملات آمریکا و انگلیس از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست و قطعنامه اخیر با موضوع درخواست برای متوقف شدن حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ شاید نزدیک‌ترین چیز به یک توجیه بین‌المللی برای حملات هوایی آمریکا و انگلیس باشد اما مشخصا هیچ گونه اقدام نظامی را تصویب نکرده است.

اندیشکده انگلیسی: حملات هوایی باعث عقب‌نشینی یمنی‌ها نخواهد شد
حمله آمریکا به یمن

حملات یمن تا زمانی که جنگ غزه ادامه پیدا کند، متوقف نمی‌شود

در ادامه این گزارش آمده است: «اما از طرفی دیگر کشورهای مهم نیز مشخصا علاقه‌ای به مشارکت در این عملیات‌های نظامی رهبری شده توسط آمریکا نشان نداده‌اند. عربستان به عنوان مثال خودش را از این کارزار بیرون نگه داشته چون در ۹ سال گذشته شاهد بوده که حملات هوایی خودش علیه حوثی‌ها (انصارالله) از نتیجه دادن عاجر ماندند. دیگر بازیگران منطقه‌ای نیز از این کارزار دور مانده و نگران تبعات سیاسی حمله به گروهی که فعالیت‌هایش در دریای سرخ را در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها به تصویر کشیده، هستند».

تحلیلگر چتم هاوس نوشته است: «رهبران یمن به درستی محاسبه کرده‌اند که در صورت حمله غرب به یمن، چنین حمله‌ای تنها باعث افزایش حمایت‌های منطقه‌ای و محلی از تلاش‌های آن‌ها خواهد شد. برای ایدئولوژی آن‌ها داشتن موضع ضدآمریکایی-ضداسرائیلی اساسی بوده و رهبران آن‌ها به درستی محاسبه کرده‌اند که حمله غرب به یمن تنها باعث افزایش حمایت‌های محلی و منطقه‌ای از تلاش‌های آن‌ها خواهد شد و آمریکا و انگلیس بیش از پیش از نگاه اکثریت کشورهای خاورمیانه به عنوان متحدان صریح اسرائیل در یک جنگ کلی‌تر منطقه‌ای در نظر گرفته خواهند شد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «به این ترتیب چنین حملاتی حوثی‌ها را وادار به متوقف یا کمتر کردن حملاتشان نخواهد کرد و بعید است که حملات آن‌ها تا زمانی که جنگ غزه ادامه پیدا می‌کند متوقف شود. چه بسا حملات آمریکا و انگلیس تاثیر معکوس بگذارند و یک کارزار گسترده‌تر حوثی‌ها را برانگیزند؛ کارزاری که شامل حملات به تاسیسات آمریکا و انگلیس در سراسر شبه جزیره عرب و زیرساخت‌های نفتی – با استفاده از فن آوری‌های تسلیحاتی و موشکی که حوثی‌ها تاکنون در جریان حملاتشان به اسرائیل به رخ کشیده‌اند، خواهد شد.»

اندیشکده انگلیسی: حملات هوایی باعث عقب‌نشینی یمنی‌ها نخواهد شد
رزمایش ارتش یمن

ادامه حملات، از سرگیری فرآیند صلح در یمن را غیرممکن می‌کند

چتم هاوس همچنین تحلیل کرد: «یک اتفاق دیگری که در اثر حملات هوایی به یمن خواهد افتاد این است که درگیری‌های داخلی در یمن هر چه بیشتر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده و گسترش یابند و در آن صورت تلاش‌های سازمان ملل برای از سرگیری فرآیند صلح این کشور عملا غیرممکن خواهند شد. این حملات هوایی از سوی دیگر یک تاثیر منفی چشمگیر را بر امنیت غذایی و حمل ونقل در این کشور خواهند داشت».

اندیشکده انگلیسی با بیان اینکه «مطمئنا در یمن هیچ کس نمی‌خواهد که حوثی‌ها عقب نشینی کنند» نوشت: «حملات هوایی و اعمال زور بر یمن به صورت کلی تفاوتی در وضعیت شدیدا پیچیده این کشور ایجاد نخواهند کرد. حتی مخالفان خود حوثی‌ها در جنگ نیز اقدام آمریکا را – دست کم به صورت علنی – تایید نمی‌کنند. در یمن حتی بیشتر از عراق ضدیتی شدید با مداخله یک کشور خارجی وجود دارد.»

در انتهای این گزارش این‌گونه نتیجه‌گیری شد: «آمریکا و انگلیس بعد از حملات فزاینده حوثی‌ها احساس کردند که لازم است یک قدرت‌نمایی را بیشتر از هر چه بنا به دلایل داخلی داشته باشند. اتفاقات بعدی غیر قابل پیش بینی و برای منطقه و جهان خطرناک و برای یمن و یمنی‌ها که در یک دهه گذشته رنج بسیاری زیاد کشیده‌اند می‌توانند فاجعه‌بار باشند.»

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا