برون مرزی

آسیاتایمز: بایدن در عمل برنامه اتمی ایران را تسهیل می‌کند؛ چون اتمی شدن تهران اجتناب‌ناپذیر است

تایمز نوشت: افشاگری نیویورک تایمز مبنی بر اینکه دولت بایدن اسرائیل را در صورت ادامه تلاش برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تهدید کرده است، گواه روشنی است که بایدن سخت‌تر برای متوقف کردن اسرائیل تلاش می‌کند. برنامه هسته ای ایران باز است .

واضح است که عجله دولت بایدن برای دستیابی به توافقی جدید با ایران به هیچ وجه به منظور متوقف کردن آن نیست، بلکه به معنای متوقف کردن اسرائیل از درگیر شدن در یک جنگ مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

بزرگترین اقدام دولت آمریکا خروج سامانه های دفاع موشکی آمریکا از عربستان سعودی، امارات، عراق و اردن بود.

دولت بایدن همچنین با ناکامی در تحویل سیستم های دفاع هوایی به نیروهای آمریکایی، دفاع ایالات متحده در عراق و سوریه را تضعیف کرده است.

بخشی از این بی اعتمادی ناشی از رفتار ایالات متحده برای ترک متحدانش در افغانستان به نفع طالبان است که پیامدهای ژئواستراتژیک و سیاسی دارد.

دولت بایدن دلایل اصلی تغییر سیاست به نفع ایران را پنهان می کند، زیرا همچنان وانمود می کند که با عربستان سعودی، امارات، اردن و اسرائیل دوست است.

به نظر می‌رسد دولت بایدن اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را متفاوت از اسرائیل درک کرده است و احتمالاً به این نتیجه رسیده است که ایران هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر است و تنها با اقدام نظامی می‌توان آن را متوقف کرد، که به شدت مخالف است.

دولت بایدن تمایلی به ارائه تضمین‌های امنیتی به هیچ‌کس در خاورمیانه، از جمله اسرائیل، ندارد. دولت او احتمالاً معتقد است که بهبود روابط با ایران پوششی برای خروج ایالات متحده از منطقه خواهد بود.

بایدن معتقد است که می تواند عربستان سعودی، امارات، اردن و اسرائیل را برای یافتن راه حل دیپلماتیک به جای درگیری با ایران تحت فشار قرار دهد و شواهدی وجود دارد که حداقل عربستان سعودی با ایرانی ها صحبت می کند.

دولت بایدن معتقد است که برای دستیابی به اهداف فوری خود نیاز به کنترل اسرائیل دارد. اکنون که نتانیاهو برکنار شده است و یک دولت ائتلافی ضعیف در اسرائیل وجود دارد، دولت بایدن معتقد است که اسرائیل می تواند متزلزل شود و ظهور ایران هسته ای تسهیل شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا