سلامت و دانش

چرا فرمان خودرو می‌لرزد؟ / دلایل و راهکارها

فرمان خودرو به دلایل مختلف می لرزد. بنابراین لازم است وضعیت لرزش فرمان کنترل شود و سپس وضعیت فرمان بررسی شود. در ادامه با برخی از علل لرزش فرمان خودرو آشنا می شویم.

اولین دلیل عدم تعادل چرخ است

بالانس چرخ ها و تنظیم تعادل آنها یکی از چندین سرویس دوره ای برای هر خودرو است. توزیع وزن در هر خودرو بر اساس یک استاندارد مهندسی است و این نسبت توزیع وزن باید در تمام مراحل ثابت بماند. اگر وزن خودرو به اشتباه توزیع شود، فرمان به یک سمت کشیده می شود و با افزایش سرعت نیز می لرزد. تنظیم فرمان که با نام بالانس چرخ نیز شناخته می شود، یکی از سرویس های دوره ای خودرو است.

دلیل دوم فرسودگی لاستیک است

سایش نامتقارن لاستیک یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان است. هر لاستیک خودرو در شرایط فیزیکی متفاوتی نسبت به سایر لاستیک ها قرار دارد و این مشکل باعث سایش نامتقارن می شود. برای حل این مشکل، کارشناسان خودرو توصیه می کنند تایرهای خودروی خود را هر چند هزار کیلومتر تعویض کنید تا میزان فرسودگی آن ها مشابه شود.

بیشتر بخوانید:

اگر به این مشکل توجه نکنید با مشکل کشش و لرزش فرمان مواجه خواهید شد. این مشکل به دلیل گرفتن نامناسب لاستیک ایجاد می شود. به عنوان مثال، لاستیک جلو سمت راست در مقایسه با سمت چپ، سایش کمتری دارد. این باعث می شود که فرمان به سمت راست متمایل شود (چون چسبندگی بیشتری وجود دارد) و فرمان با سرعت زیاد به لرزش در می آید.

دلیل سوم خرابی بلبرینگ هاب است

بلبرینگ ها وظیفه چرخاندن لاستیک ها را به طرفین بر عهده دارند و معمولاً در گریس غوطه ور می شوند. یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو وجود ایراد در این قسمت است. خرابی بلبرینگ علاوه بر لرزش فرمان، با صدای بلندی همراه است. این شکست در سرعت های پایین و پیچ ها به اوج خود می رسد. برای تعمیر این قطعه، باید چرخ را به طور کامل جدا کنید و یک مکانیک مجرب این کار را برای شما انجام دهد.

چرا فرمان می لرزد؟  / علل و راه حل ها

دلیل چهارم، به علاوه شکست

نکات مثبت – مسیر ارتباطی بین جعبه فرمان و چرخ ها. یک جعبه فرمان مخملی در دو طرف وجود دارد و همچنین با پوشش پلاستیکی گرد و غبار پوشانده شده است. پارگی جمع کننده گرد و غبار پلاس یک خرابی رایج جعبه فرمان است که اگر اصلاح نشود باعث از کار افتادن پلاس می شود. علاوه بر این، نقص در عملکرد یکی از دلایل لرزش فرمان هنگام ترمزگیری یا رانندگی با سرعت کم است. به عنوان مثال، اگر در حالت ایستاده فرمان را به طرفین بچرخانید و لرزشی را احساس کنید، باید از یک مکانیک واجد شرایط بخواهید که پلاس و مجموعه جعبه فرمان را بررسی کند.

اگر خودرو پلاس خراب باشد، جعبه فرمان نمی تواند لاستیک ها را بچرخاند و فرمان علاوه بر لرزش. مشکلات خودروی پلاس در سرعت های پایین احساس می شود، زیرا سرعت چرخش لاستیک ها پایین است که منجر به مقاومت بیشتر هنگام چرخاندن فرمان می شود. تعمیر یا تعویض فرمان نیاز به بازرسی کامل جعبه فرمان دارد.

دلیل پنجم خرابی دیسک ترمز است

ایراداتی که تا اینجا برشمردیم یکی از دلایل لرزش فرمان در حالت استاتیک یا دینامیک است. اما لرزش فرمان خودرو دلیل دیگری نیز دارد که در هنگام ترمزگیری به چشم می خورد. اگر هنگام ترمز گرفتن فرمان خودرو دچار لرزش شود، قسمت دیسک ترمز مشکل دارد.

لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمزگیری ناشی از انحراف دیسک ترمز است. هنگامی که دیسک ترمز شکل اصلی خود را از دست داده است، نمی چرخد ​​و بنابراین در تماس با لنت ها لرزش دارد. این لرزش مستقیماً روی فرمان احساس خواهد شد.

تفاوت این نوع ارتعاش با انواع دیگر در زمان وقوع آن است. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، لنت ها به دیسک نزدیک می شوند و هنگام برخورد با دیسک ناهموار، فرمان می لرزد. این لرزش زمانی متوقف می شود که راننده از فشار دادن پدال ترمز دست بکشد. بنابراین، چنین علامتی می تواند به شما کمک کند تا به راحتی علت لرزش فرمان را درک کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی علل لرزش فرمان خودرو و راه های کشف آن ها پرداختیم. اکثر خودروهای تولید شده در کشور در حال حاضر مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک هستند و تعداد کمی از آنها سیستم های فرمان برقی مدرن تری دارند.

در سیستم فرمان هیدرولیک از فشار روغن برای حرکت دادن فرمان به طرفین استفاده می شود. روغن هیدرولیک فرمان در مخزن جداگانه ای قرار دارد و توسط یک شلنگ به جعبه فرمان می رسد. اگر شیلنگ های اتصال بین مخزن روغن و جعبه فرمان نشتی داشته باشد، سطح روغن هیدرولیک به تدریج کاهش می یابد تا زمانی که فرمان توانایی حرکت خود را از دست بدهد. به همین دلیل اگر احساس کردید که فرمان هیدرولیک خودرو سنگین است و به خوبی نمی چرخد، سطح مخزن هیدرولیک و اتصالات آن را بررسی کنید.

سیستم های فرمان برقی مدرن تر هستند و از موتور الکتریکی برای چرخاندن فرمان استفاده می کنند. این سیستم ها همچنین ایمن تر هستند و نیازی به روان کننده ندارند. اگر فرمان الکتریکی از کار بیفتد، سیستم فرمان خودرو ممکن است مانند فرمان مکانیکی قدیمی به کار خود ادامه دهد.

5858

دکمه بازگشت به بالا