سلامت و دانش

تولید سوخت هواپیما از آلودگی هوا!

شرکت «میشن زیرو تکنولوژیز» با همکاری پژوهشگران دانشگاه شفیلد ابزاری ابداع کرده که با انرژی خورشیدی کار می کند و سالانه تا ۵۰ تن دی اکسید کربن از هوا را جذب و به سوخت هوایی حافظ محیط زیست(SAF) تبدیل می کند.

واحدهای جذب مستقیم هوا، دی اکسید کربن موجود در اتمسفر را به دام می اندازند و غلظت آن در هوا را کاهش می دهند البته این روش هنوز نوپا است.

به گفته نیک چدویک مدیر ارشد اجرایی شرکت «میشن زیرو تکنولوژیز» ابزار ابداعی می تواند حجم وسیعی از هوا را جذب، دی اکسید کربن موجود در جو را جدا و سپس هوای اتمسفر را بدون گاز آلاینده مذکور رها کند.

اخیرا توجه زیادی به فناوری جذب مستقیم هوا شده و شرکت های بزرگی مانند آلفابت (شرکت مادر گوگل) و جی پی مورگان چیس در آن سرمایه گذاری کرده اند اما به گفته برخی کارشناسان این روشی کارآمد برای حذف گازهای گلخانه ای از اتمسفر زمین نیست.

دکتر استیو اسمیت مدیر ارشد اجرایی شرکت «آکسفورد نت زیرو» معتقد است این پروژه ها درواقع بسیار کوچک و پر هزینه هستند. از سوی دیگر گزینه های جایگزینی برای آنها وجود دارد که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انرژی کمتری مصرف می کنند مانند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.

محققان این شرکت نه تنها کربن را از اتمسفر جذب می کنند، بلکه از آن برای ساخت سوخت جت حافظ محیط زیست استفاده می کنند.

صنعت هوانوردی حدود ۲ درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند.

۵۸۵۸

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا