برون مرزی

اعزام نفتکش‌ها به ونزوئلا چه منفعتی برای ایران داشت؟

طبق اخبار آنلاین ، با وجود تهدید حمله نظامی ایالات متحده ، حسن کاظمی قمی در پاسخ به قصد ایران برای ارسال نفتکش به ونزوئلا گفت: روابط ایران و ونزوئلا تاریخ طولانی و حداقل صد سال دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، ما هنوز شاهد ادامه و پیشرفت آن هستیم. با شکل گیری دولت انقلابی هوگوچززز و هماهنگ کردن رویکردهای سیاست خارجی تهران و کاراکاس ، سطح روابط و تعامل دو جانبه به سمت یک روش شناسی کناری تغییر یافت. اهمیت این رابطه به حدی اهمیت یافته است که هر دو طرف در زمینه هایی مانند همکاری سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی تسلیحاتی و نظامی پیشرفت هایی داشته اند. در اقتصاد ایران ، همکاری با ونزوئلا تقویت شده است ، به ویژه در بخش های خصوصی و مسکن ، کارخانه های سیمان و پالایشگاه ها ، کشتی سازی و به طور کلی تجارت. حتی اکنون که نیکولاس مادورو در قدرت است ، او با روحیه انقلابی همان روند گذشته را ادامه می دهد و سیاست خارجی وی تقریباً مطابق با جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس افزود: هر دو طرف رویکرد فلسطین و مقاومت در برابر رژیم استکبار رویکردی نزدیک دارند. دو کشور از فرصتهای عالی برای همکاری بین غنای منابع طبیعی ، منابع کشاورزی و معادن برخوردار هستند و ونزوئلا از نظر ذخایر نفتی اولین کشور در جهان است. تحولات در بخش های صنعتی ، عملی و فناوری پس از انقلاب فرصت مناسبی برای انتقال تجربه در ونزوئلا فراهم آورد. همکاری های نوظهور در حالی صورت می گیرد که هر دو طرف تحت فشار و تحریم های فزاینده ای از جانب ایالات متحده قرار گیرند و واشنگتن برای فشار نگه داشتن مردم ایران بر روی زانو ، مانند دولت و مردم ونزوئلا ، سیاست فشار حداکثری را دنبال می کند. بسته است. در نتیجه ، هر دو طرف با یک تهدید مشترک روبرو شدند.

او اضافه کرد: ایران و ونزوئلا از همکاری اقتصادی خوبی برخوردار هستند و برای جلوگیری از مداخله سایر کشورها در این روند تلاش می کنند. امروز ، اگر ما در مورد علایق صحبت می کنیم ، لازم به ذکر است که این علایق محدود به یک مبنای منطقی نمی شوند. به عنوان مثال ، اگر یک فعالیت اقتصادی انجام شود ، نه تنها به نفع اقتصاد کشور است بلکه می تواند بر فرض مسائل امنیتی نیز تأثیر بگذارد و امنیت یا موضوعات دیگر نیز می تواند برای فعالیت اقتصادی سودمند باشد. به عنوان مثال ، اگر همکاری های امنیتی در عراق گسترش یابد ، فعالیت اقتصادی به نوبه خود افزایش می یابد. یا اگر به اشتغال در سطح ملی کمک می کند ، می تواند بهانه ای برای ناامنی این مجموعه باشد. بنابراین باید گفت که همکاری های ایران و ونزوئلا چند وجهی است. یک بعد سود اقتصادی است و دیگری شکست هژمونی ایالات متحده است. جنبه مهم دیگر شکستن تحریم های سرکوبگرانه توسط دولت ها و ملل انقلابی است.

اطلاعات بیشتر در مورد این گفتگو را در اینجا بخوانید.

311311

دکمه بازگشت به بالا