ورزش و تندرستی

اعزام شطرنج‌بازان به جام جهانی با هزینه شخصی

سرپرست فدراسیون شطرنج می‌گوید با نظر کمیته فنی و با توجه به مشکلات تصمیم بر این شده که شطرنج‌بازان با هزینه شخصی به جام جهانی اعزام شوند. 

شهرام عظیمی در گفت و گو با ترندونی، در مورد اعزام شطرنج‌بازان به جام جهانی باکو اظهار کرد: جام جهانی بالاترین رویداد در شطرنج بعد از قهرمانی جهان است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. ورزشکاران باید در دو سال در مسابقات مختلف ریتینگ لازم را کسب کنند و سهمیه حضور در این مسابقات را بدست آورند. خوشبختانه برای اولین بار ایران ۶ سهمیه (۴ مرد و ۲ زن) در جام جهانی کسب شده است. 

امیدواریم نتایج خوبی در جام جهانی رقم بخورد

سرپرست فدراسیون شطرنج در ادامه گفت: شرایط بازیکنان خوب است و آنها مدام در حال مسابقه و اردو هستند. پرهام مقصودلو به تازگی از مسابقه بازگشته و اکنون با دستیارش در فدراسیون در حال تمرین است. بازیکنان برنامه خوبی دارند و امیدواریم که نتایج خوبی هم در جام جهانی رقم بزنند.

پاداش حضور در جام جهانی ۳ هزار دلار است

عظیمی به پاداش نقدی این مسابقات اشاره کرد و گفت: بازیکنان با حضور در دور اول جام جهانی پاداش نقدی می‌گیرند یعنی هر ورزشکار که سهمیه این مسابقات را کسب کرده باشد و در دور اول بازی کند ۳ هزار دلار پاداش می‌گیرد و با صعود در هر مرحله این پاداش بیشتر می‌شود. البته این‌ها زحمات مدیران قبل است و من به عنوان کارشناس ورزش کشور از آنها تشکر می‌کنم. امیدوارم که بازیکنان آنجا اتفاقات خوبی را رقم بزنند. ما به پرهام مقصودلو، طباطبایی و دیگر بازیکنان امیدوار هستیم. ضمن اینکه این مسابقات از این جهت برای ما حائز اهمیت است که پیش مسابقه‌ای برای بازی‌های آسیایی خواهد بود. 

اردشی به عنوان مربی در جام جهانی کنار شطرنج‌بازان خواهد بود

وی در مورد مربی و کاپیتان اعزامی به جام جهانی باکو گفت: آقای اردشی به عنوان مربی و کاپیتان به جام جهانی می‌رود. او به دلیل اینکه در بازی‌های آسیایی هم مربی تیم ملی است بهتر است در باکو هم کنار بازیکنان باشد تا آنها با هم بودن را تجربه کنند و کار را پیش ببرند. 

کمیته فنی تصمیم گرفت بازیکنان با هزینه شخصی اعزام شوند

سرپرست فدراسیون شطرنج در پاسخ به این پرسش که هزینه اعزام به جام جهانی با فدراسیون است؟ گفت: این مسابقات با جام جهانی فوتبال متفاوت است. کمیته فنی تصمیم گرفته که بازیکنان با هزینه شخصی به باکو اعزام شوند. ما فقط موضوعات شورای برون مرزی و مسائل دیگر را انجام داده‌ایم. در دنیا هم فدراسیون‌های ملی جام جهانی را به عنوان یک مسابقه شخصی نگاه می‌کنند. هر چند که افتخارش برای کشور است اما با دوستان فنی که صحبت کردیم و با توجه‌ به مشکلات، توان اینکه هزینه‌ها را پرداخت کنیم نبود. 

بازی‌های آسیایی محل کسب تجربه نیست

عظیمی در مورد کاهش سهمیه‌های شطرنج در بازی‌های آسیایی نیز گفت: رویکرد ستاد عالی بازی‌های آسیایی اعزام کیفی است. من هم به عنوان کارشناس ورزشی کشور از این تصمیم ستاد عالی حمایت می‌کنم و آن را قبول دارم. این کاهش فقط برای شطرنج نیست و اعزام تمام ورزشکاران رشته‌های مختلف کیفی است. باید این فرهنگ را بر بدنه ورزش کشور تزریق کنیم که بازی‌های بزرگ مثل المپیک و آسیایی جای تجربه اندوزی نیست. این مسابقات محل کسب مدال، مقام و افتخار آفرینی است. 

احتمال کسب مدال در بخش تیمی زنان وجود ندارد

عظیمی گفت: ورزشکار باید در آوردگاه‌های دیگری کسب تجربه کند. بازی‌های بزرگ محل کسب مدال، به رخ کشیدن عزت و افتخار کشور و نواختن سرود ملی کشور است. اعزام کیفی تصمیم درست و منطقی است. در بخش کارشناسی دوستان فنی به این نتیجه رسیدند که زنان در بخش تیمی مدال کسب نخواهند کرد. به همین خاطر خواهش کردیم یک سهمیه زنان حفظ شود چون نماینده ما آینده دار است و با وجود قرعه خوب احتمال کسب مدال دارد. با این استراتژی قرار است ۵ مرد و یک زن را به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری علوم ورزشی

با تمرکز بر تحقیق و ارائه‌ی اطلاعات به‌روز و دقیق، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به دنبال افزایش دانش و آگاهی ورزشی خوانندگان هستم. از نکات تازه‌ترین تکنیک‌ها تا راهنمایی‌های تمرینی، همراهی با من برای تجربه‌ی یک دنیای ورزشی پویا و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.
دکمه بازگشت به بالا