جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی برتر

آیا تماس جنسی بدون دخول زنا محسوب می شود؟

شرط جاري شدن حد زنا بر طرفين (يعني 100 ضربه شلاق بر مجرد، و رجم براي ازدواج کرده) آنست که مرد حشفه (يعني سر آلت تناسليش) را داخل فرج زن کرده باشد و چهار نفر اين امر را با چشم خود ببينند و هر چهار نفر نزد قاضي شرع شهادت بدهند، فقط با وجود اين شرايط است که حد زنا بر طرفين جاري مي گردد. به فتواي مراجعه کنيد.

روابط نامشروع

امروز با گسترش روابط افراد و به خصوص رابطه زن و مرد نامحرم با یکدیگر یکی از پر چالش ترین موضوعاتی است که همیشه در جامعه مطرح می شود.

در جوامع امروز وجود رابطه آزاد میان زن و مرد بسیار بیش از گذشته می باشد و به نوعی همین روابط آزاد باعث از هم گسستن روابط خانوادگی اشخاص می شود و همچنین باعث تشکیل دعاوی خانواده اعم از زنا، روابط نامشروع میان زن و مرد نامحرم و … می شود.

روابط نامشروع را می‌توان به روابطی که میان زن و مرد بوده و روابط میان آن‌ها ، از رابطه عادی میان افراد فراتر رفته است و مرزهای شرعی، حقوقی و قانونی را رد کرده است.

” ‌هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.”

تقبیل و مضاجعه

کلمه تقبیل جز کلمات عربی محسوب می شود به معنی بوسیدن  بغل کردن می باشد پس بوسیدن زن و مرد نامحرم اگر تحت شرایطی قرار بگیرد مصادق رابطه نامشروع به خود می گیرد و جزء جرایم قانون مجازات است.

کلمه مضاجعه نیز جز کلمات عربی بشمار می رود به معنی خوابیدن زن و مرد دررختخواب در کنار یکدیگر است.

و پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: «لأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لا تَحِلُّ لَهُ» صحح ألباني في «الصحيحة» (1/447).

يعني: «اگر در سر يكي از شما ميخي آهنين فرو برده شود، بهتر است از آنكه زني را لمس کنيد كه برايش حلال نيست».

ولي اين عمل هرچند حرام و گناه است، با اين وجود تا زمانيکه سر آلت مردانگي داخل قسمت زايمان زن نشود، بر طرفين حد (شلاق يا رجم) جاري نمي گردد، در عوض قاضي شرع طرفين را تعزير مي کند، و تعزير يعني تنبيه و مجازات که خود قاضي تعيين مي کند.

به فتواي () مراجعه کنيد.

– اگر طرفين بعد از ارتکاب گناه، عمل خود را نزد کسي افشاء نکنند، و توبه نمايند و دگر بار مرتکب چنين گناهي نشوند، اميد است الله متعال توبه آنان را بپذيرد و آن دو نفر را در قيامت عقاب ندهد. چرا که خداوند متعال بسيار توبه پذير است: [قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ] [زمر:53].

«(اي محمد) بگو: اي بندگانم، اي آنان‌كه در معصيت زياده روي كرده‌ايد از لطف و مرحمت الله مأيوس و نا اميد نگرديد. قطعاًَ الله تعالي همه گناهان را مي‌آمرزد، چرا كه او بسيار آمرزگار و مهربان است».

اما اگر آن دو نفر مجرم به دست قاضي شرع بيافتند، در آنصورت قاضي شرع با توجه به بينه يا اقرار و شهادت افراد مجازات آنها را اعلام مي کند، و توبه کردن آنها در آن موقعيت موجب ساقط شدن حد يا تعزير نمي شود، وگرنه همه توبه مي کردند و احدي رجم نمي شد! و اگر بر آنها حد جاري شود، آن مجازات کفاره گناهشان مي شود. حکم زنای بدون دخول موجب صدور حکم اعدام برای زانی می‌باشد

– اگر طرفين پس از ارتکب به گناه بخواهند ازدواج هم بکنند، نه حد و نه تعزير ساقط نمي شود.

– شلاق با پول يا روزه گرفتن جايگزين نمي شود، بطور کلي جريمه زنا کفاره اي جز جاري شدن حد بر طرفين ندارد، با اين حساب افراد ثروتمند زنا مي کردند و با پول از مجازات خلاص مي شدند! حال آنکه يکي از اهداف ا مجازات دنيوي افراد زناکار کاستن از اين عمل شنيع اخلاقي است که تبعات منفي بر اجتماع و روابط بين مسلمانان و تداخل نسلها مي گذارد، لذا اگر قرار باشد پول موجب رهايي از تنبيه شود، فاحشه گري همچنان به قوت خود مي ماند.

از عائشه روايت است : اسامه درباره زني که دزدي کرده بود با پيامبر صلي الله عليه وسلم صحبت کرد، پيامبر فرمود : «إنما هلک من کان قبلکم أنهم کانوا يقيمون الحد علي الوضيع و يترکون علي الشريف، والذي نفسي بيده لو فاطمة فعلت ذلک لقطعت يدها». بخاري (6887).

يعني: «همانا کساني که قبل از شما بوده‌اند به اين خاطر هلاک شدند که حد را بر انسانهاي ضعيف اجرا مي‌کردند ولي از اجراي آن بر انسانهاي شريف خودداري مي‌نمودند، قسم به ذاتي که جانم در دست او است اگر فاطمه (دخترم) اين کار را مي‌کرد، دستش را قطع مي‌کردم».

ولي نيک آنست که دو نفري که مرتکب اين عمل شنيع مي شوند، گناه خود را بپوشانند و نزد احدالناسي بازگو نکنند، و در عوض با خداي خويش توبه کنند و عهد ببندند که دگر بار هيچگاه سراغ آن گناه نرفته و حتي به آن نزديک هم نشوند، و به رحمت الهي اميدوار باشند که او بسيار توبه پذير است.

پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: «کل أمتي معافي إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح و قد ستره الله عليه، فيقول : يا فلان عملت البارحة کذا و کذا و قد بات يستره ربه و يصبح يکشف سترالله عليه». متفق عليه

ارتباط نامشروع چیست؟

از عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی و نیز در قانون کشور ما که آشنایی با آن ضرورت دارد، رابطه نا مشروع است. ارتباط نامشروع جرمی است که زیرمجموعه جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی قرار می‌گیرد و جرم منافی عفت نام‌گذاری می‌شود.

رفتارهای زیرمجموعه روابط نامشروع

در توضیح واضح تر باید بگوییم که روابط نامشروع به ارتباط زن و مرد نامحرم بدون وجود رابطه ازدواج بین آنها تا زمانی که منجر به زنا نشده، اشاره دارد. دامنه مصادیق روابط نامشروع در قانون، گسترده است و مواردی از قبیل خلوت ‌نمودن، سینما رفتن، مسافرت ‌رفتن، مکالمه تلفنی زن شوهردار با مرد نامحرم، تماس‌های پیامکی و ارتباط در فضای مجازی و صدها مثال دیگر را نیز شامل می‌شود.

رابطه نامشروع در قانون

بر اساس ، «اگر زن و مردی بدون عقد و ازدواج مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل به معنای بوسیدن یا مضاجعه به معنای با هم خوابیدن و هم ‌بستر شدن بدون دخول شوند، به مجازاتی تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورتی که عمل با عنف و اکراه باشد، یعنی رابطه نا مشروع به زور و با اعمال خشونت از سوی یکی از طرفین انجام شده باشد فقط اکراه کننده مجازات خواهد شد.»

تفاوت روابط نامشروع با زنا

رابطه نا مشروع با زنا متفاوت است. در ‌واقع زنا یک جرم حدی است و در آن زن و مرد نامحرم با یکدیگر از مهبل یا مقعد نزدیکی دارند، اما روابط از نوع نامشروع شامل روابط فیزیکی مانند بوسه، بغل، دست دادن، هم آغوش شدن و مواردی نظیر اینهاست که به منجر نشود. همچنین رفتارهایی مانند دوستی دختر و پسر نامحرم با‌هم، ارتباط تلفنی، اینترنتی یا مجازی زن و مرد نامحرم، قرار ملاقات‌های نامتعارف و خارج از عرف جامعه در کافی شاپ، پارک و سایر مکان‌ها و اعمالی شبیه اینها می‌تواند در زمره روابط از نوع نامشروع قرار بگیرند. در واقع هر گونه روابط متعارض و مخالف با عرف که از سوی

دکمه بازگشت به بالا