برون مرزی

موضع‌گیری روسیه نسبت به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی

آندری کلین سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت که آفریقای جنوبی دارای دلایل قانونی برای ارجاع اسرائیل به دیوان دادگستری بین المللی به دلیل اقداماتش در نوار غزه است.

وی افزود: هدف اسرائیل در غزه حذف شهروندان بومی غزه است و دلایل موجهی وجود دارد که آفریقای جنوبی این موضوع را با دیوان بین المللی دادگستری مطرح کند.

سفیر روسیه در لندن تاکید کرد که فلسطینی‌ها شکست ناپذیرند و باید بتوانند وطن خود را تأسیس کنند.

کلین همچنین تشابه شرایط میان وقایع غزه و اوکراین را نادرست عنوان کرد و افزود: ما هرگز تلاش نکرده‌ایم که مانند غزه، مردم را از شهرها بیرون برانیم.

سفیر روسیه در لندن گفت: مسکو از هرگونه فعالیت تروریستی متنفر است و به هیچ وجه از آنچه اکنون در غزه در حال وقوع است، حمایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما درخواست می‌کنیم که خشونت در غزه متوقف شود، نه به عنوان یک آتش بس موقت بلکه برای همیشه و مذاکرات باید برای ترتیب دادن راه حل دو کشوری انجام شود.

 بنگلادش نیز پیشتر اعلام کرد که از درخواست آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) حمایت می‌کند.

وزارت خارجه بنگلادش تاکید کرد که از درخواست آفریقای جنوبی برای اقدامات آتی که شامل درخواست‌ها برای توقف عملیات نظامی در داخل غزه و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه ایمن، کافی و بدون مانع به تمام مناطق غزه است، حمایت می‌کند.

موضوع شکایت مربوط به نقض قوانین توسط رژیم صهیونیستی طبق کنوانسیون ۱۹۴۸ در خصوص نسل کشی (کنوانسیون نسل کشی) علیه فلسطینیان در نوار غزه است.

آفریقای جنوبی اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را با نظام آپارتاید (حکومت اقلیت سفیدپوست از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ بر آفریقای جنوبی) مقایسه می‌کند. کهنه سربازان مبارزه آپارتاید، قانونگذاران در کنگره ملی آفریقا (ANC) و مبارزان آزادی اقتصادی (EFF) همگی از این پرونده در دادگاه بین‌المللی دادگستری حمایت کرده‌اند.

نخستین جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه گذشته برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که (رژیم) اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

رونالد لامولا وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه اعلام کرد: (رژیم) اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده است، قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

311311

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا