برون مرزی

آمریکا: روند تبادل زندانیان با ایران ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

پیش از این، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بر اساس توافق صورت گرفته‌ میان دو طرف تصریح کرد: ما خوش بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا کنون شاهد بودیم امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.

وی افزود: ایران با دارایی‌های رفع انسداد شده خود می‌تواند تمامی کالاهای غیر تحریمی را خریداری کند و ارتباطی با موضوعاتی از قبیل خرید دارو و غذا که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود ندارد.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ۱۹ مرداد ماه اعلام کرد: «ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.»

این مقام دولت جو بایدن افزود: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

به گزارش ایرنا، بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات جو بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راههایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش”کنترل” کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” اعلام کرد اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است “تاکتیک کنترل تنش‌ها” را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.

به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیازهای حزب دموکرات می کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات ها را در رقابت های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی “کنترل” تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعارهای انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل “واقعی” مسائل و حتی “توافق های بزرگ” نیست زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های “محدود” است.

این مقام غربی معتقد است که توافق های رسمی اعلام شده همچون تبادل زندانیان با تهران و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گرچه دارای منافعی برای جمهوری اسلامی ایران بوده اما همزمان منجر به افزایش اعتبار دولت بایدن را در درون ایالات متحده در آستانه انتخابات شده است.کاخ سفید برای دستیابی به توافق با تهران، کنگره را دوره زده تا راه هر گونه دخالت جمهوری خواهان را ببندد و از این رو برخی قانونگذاران آمریکایی در پی برگزاری جلسات استماعی در کنگره هستند تا دلایل “شکست” سیاست های دولت بایدن و “تساهل و تسامح” او را در قبال تهران بررسی کنند.

310310

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا