جامعه و خانواده

اختلال رشد در کودکان چیست؟

اختلال رشد به معنی رشد ناکافی بوده و ناشی از عدم توانایی برای کسب کالری لازم یا مصرف آن برای رشد است.

به گزارش ترندونی، اختلال رشد ممکن است به دنبال مشکلی جسمی برای کودک پیش آید؛ مثل عیوب مادرزادی قلب، ضایعات عصبی، نارسایی کلیه، ریفلاکس معده و … یا به دلایل دیگر مثل کمبود آگاهی والدین در مورد نحوه تغذیه کودک، اعتقادات بهداشتی، اطلاعات نامناسب تغذیه‌ای، کمبود شیر مادر، استرس خانوادگی و مشکلات عاطفی روانی ایجاد شود.

اختلال رشد چگونه مشخص می‌شود؟

اگر وزن کودک پایین‌تر از حد استاندارد باشد، از طریق معاینه فیزیکی توسط پزشک، آزمایش مدفوع و آزمایش خون می‌توان این اختلال را تشخیص داد.

در عین حال در حوزه درمان، ‌ هدف درمان تامین انرژی کافی جهت دسترسی به رشد مناسب در هر سن است. در شیرخوارانی که از شیر خشک استفاده می کنند با تجویز پزشک بر اساس وزن کودک از مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود. به دلیل کمبود ویتامین از ویتامین‌های مختلف، روی و آهن استفاده می‌شود. همچنین از موادی مثل گوشت، عدس، برنج و روغن گیاهی نیز برای درمان اختلال رشد استفاده می‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، چند توصیه در زمینه پیشگیری از ابتلای کودکان به اختلال رشد:

–  ترجیحاً سر سفره و همراه با خانواده به کودک غذا دهیم، نه به صورت تنها و جدا از جمع.

– از مصرف آبمیوه صنعتی و شیرین و آب نبات و تنقلات صنعتی در کودکان پرهیز شود.

– شیرخوار را در آغوش گرفته و به او غذا دهید.

– زمان تغذیه کودکان باید مشخص باشد و طول مدت تغذیه نیز از حد خاصی مثلاً نیم ساعت تجاوز نکند. چنانچه موارد ذکر شده رعایت شود کودک ریتم خاصی را در غذا خوردن برقرار کرده و به وزن مطلوب خواهد رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا