برون مرزی

فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا شی جینپینگ را برای مذاکره با زلنسکی تحت فشار گذاشته

روزنامه فایننشال تایمز روز شنبه به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا گزارش داد که اتحادیه اروپا شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را تحت فشار قرار داده تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مذاکره کند.

به گزارش ترندونی به نقل از اسپوتنیک، این مقام اروپایی گفت: آنچه ما فکر می‌کنیم مثبت است این است که چین حداقل در [مذاکرات صلح] شرکت می‌کند، اما من فکر می کنم آنچه که ما فشار می آوریم و بسیار اصرار کرده‌ایم این است که آنها این کار را برای هر دو طرف انجام دهند، روسیه و همچنین اوکراین.

 تعدادی از رسانه‌ها در اوایل این هفته گزارش دادند که شی احتمالا پس از سفر رئیس جمهور چین به مسکو با زلنسکی تماس تلفنی خواهد داشت.

روز جمعه، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که ممکن است گفتگوی تلفنی بین زلنسکی و شی به دلیل مشکلات سازمانی انجام نشود.

شی از ۲۰ تا ۲۲ مارس به روسیه سفر کرد و طی آن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. رهبران درباره وضعیت اوکراین، از جمله ابتکار صلح چین، تبادل نظر کردند. در ماه فوریه، چین سندی ۱۲ ماده‌ای تحت عنوان “موضع چین در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین” منتشر کرد که احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف درگیری‌ها و از سرگیری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف از مفاد آن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا