اقتصادی

این انتخابات چند میلیارد آب می‌خورد؟

به نظر می رسد شایعات هزینه های میلیاردی برای انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان نهم، مسئولان را بر آن داشته تا انتخابات را از کیش به تهران بیاورند، اما به نظر نمی رسد برگزاری مراسم در تهران هزینه ها را کاهش دهد. با این حال، یک زیرساخت رای گیری آنلاین مانند انتخابات هیئت استانی وجود دارد که می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها شود.

به گزارش ترندونی، در سازمان نظام های مهندسی ساختمان حاشیه هایی جایگزین متن می شود. طبیعتا وظیفه اصلی این سازمان کمک به رواج صنعت ساختمان است اما به گفته کارشناسان در سال های اخیر عمر مفید ساختمان ها در ایران از 32 سال به 26 سال کاهش یافته است است. سازمان نظام مهندسی حدود 28 سال است که درگیر رقابت های درون گروهی، نظارت رسمی، تأسیس موسسات رسمی حقوقی و در برخی موارد شورش بوده است. هزینه های میلیاردی این سازمان در مجامع یا انتخابات سالانه عامل اعتراض نیم میلیون مهندس در کشور است.

هزینه های برآورد شده از 2 تا بیش از 6 میلیارد تومان است

انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای نهمین دوره در جزیره کیش در سال 1401 برگزار می شود. در 12 می، سازمان را دوباره در کانون توجه قرار داد. برخی از رسانه ها هزینه برگزاری این دوره از انتخابات را حدود 6.5 میلیارد تومان برآورد کرده اند. البته حمزه شکیب رئیس این سازمان این ادعا را تهمت رد کرد. او اخیرا هزینه اسکان مهمان و انتخابات در کیش را پرداخت کرده است حدود 2 میلیارد تومان مدعی شد.

این انتخابات چند میلیارد هزینه دارد؟

به گفته شکیبو، در انتخابات جاری 383 واجد شرایط رای دادن وجود دارد که در گذشته این گونه نبوده و 700 تا 800 نفر رای می دهند. در دوره های گذشته اعضای هیئت، بازرسان، اعضای شوراهای نیروی انتظامی و کمیته های چهارجانبه که در این دوره حضور ندارند نیز شرکت داشتند.

با این اوصاف مثلا 25 نفر از تهران می توانند به عنوان همراه شرکت کنند و 15 نفر در استان خراسان رضوی می توانند شرکت کنند که از تعداد افراد ممنوعه امسال بیشتر است.

هزینه برآورد شده بیش از 10 میلیون تومان برای هر نفر است

از طرفی سرانه هر عضو در انتخابات جاری 6 میلیون و 700 هزار تومان است. حدود 2 میلیون به این مبلغ اضافه می شود. قیمت بلیط هواپیما رفت و برگشت، هزینه ایاب و ذهاب و سفر کاری برای شرکت کنندگان که اگر حدود یک میلیون تومان در روز باشد در دو روز به 2 میلیون می رسد. انتخابات یعنی این انتخابات حدود 10 میلیون برای استان ها هزینه دارد. و 700 هزار مبالغ

امکان تغییر محل انتخابات از کیش به تهران

بررسی ها نشان می دهد که استان ها با خزانه خالی مواجه هستند و از تامین منابع لازم برای برگزاری انتخابات ناتوان هستند. از سوی دیگر، سازمان شاهد فشار اعضا علیه خود است و توصیه هایی برای انتقال انتخابات از کیش به تهران در نظر گرفته شده است. پیامی که هنوز تایید نشده، اما احتمال وقوع آن وجود دارد.

البته برگزاری مراسم در تهران باعث کاهش هزینه ها نمی شود. زیرا انتخابات به صورت حضوری برگزار می شود و تفاوت چندانی بین قیمت اقامت، کاری، سفر و غذا در کیش و تهران وجود ندارد. جلسات فوق العاده هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی اخیراً به صورت آنلاین و با حضور اعضای شورای مرکزی و حتی هیأت استانی برگزار می شود و برخی معتقدند از همین زیرساخت ها می توان در انتخابات شورای مرکزی برای کاهش چشمگیر هزینه ها استفاده کرد. برو پایین.

اما تغییر محل برگزاری نظام مهندسی مستلزم تصویب شورای مرکزی است. این مصوبه پس از رایزنی با اعضا و نامه ای به مسعود زریبافان وزیر در راستای آمادگی برای برگزاری جلسات فوق العاده هیات عمومی سازمان عمران در فضای مجازی منتشر شد و قرار شد انتخابات در کیشینوف برگزار شود. اکنون برای برگزاری انتخابات در تهران به همین روند نیاز است.

انتقاد از نحوه انتخاب رئیس سازمان نظام های مهندسی

یکی دیگر از مشکلات پیش روی سازمان نظام مهندسی این روزها ناظر منصوب از سوی وزیر راه و شهرسازی است. احمد خرم رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در روزهای پایانی سال گذشته توسط کمیسیون انضباطی محکوم شد که پس از رای قطعی هیات انضباطی به دلیل عدم دسترسی به نظام مهندسی از سمت خود برکنار شد. مطابق ماده 11 قانون. اما ماجرا از آنجایی جالب شد که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی حمزه شکیب را به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور منصوب کرد.

در سال‌های اخیر، مباحث نظام مهندسی ساختمان مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است. از تعلیق مجوز وزیر سابق راه و شهرسازی تا محکومیت انتظامی و برکناری رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره کنونی، آنچه این روزها ذهن محافل مهندسی را به خود مشغول کرده است. انتصاب ناظر مهندسی ساختمان

بر اساس ماده 22 قانون نظام مهندسی ساختمان، «شورای مرکزی» دارای هیئت مدیره ای مرکب از یک رئیس، دو منشی اجرایی و دو منشی است که دبیران و دبیران آن با اکثریت اعضا انتخاب می شوند. پیشنهاد «شورای مرکزی» به وزیر مسکن و شهرسازی برای انتصاب سه نفر به عنوان رئیس شورا و وزیر مذکور یک نفر را به عنوان رئیس شورای مرکزی که رئیس سازمان نیز می باشد، پیشنهاد می کند. حکم به رئیس جمهور مدت تصدی رئیس سازمان سه سال و سایر اعضای هیأت مدیره یک سال بوده و انتخاب آنها محدودیتی ندارد.

بر اساس این ماده، انتخاب رئیس سازمان روال خاص خود را دارد و حکم رئیس توسط رئیس جمهور صادر می شود. این در حالی است که به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی اختیارات خود را به حمزه شکیبویی که عضوی از هیئت مدیره این سازمان نبوده واگذار کرده است. این انتصاب طی مراحلی از جمله ایجاد هیأت عمومی مجازی و لغو مفاد انتخاب اعضای شورای مرکزی و تفویض اختیارات به هیأت اجرایی و تفویض اختیار انجام خواهد شد. داوری به وزیر کامل و انتخابات شورای مرکزی در 22 اردیبهشت برگزار می شود.

آیا هنوز تضاد منافع وجود دارد؟

چالش دیگر مسئله حل نشده تضاد منافع است. در حال حاضر مشارکت رئیس سازمان نظام مهندسی در رسانه های انتخاباتی، همایش ها و نشست های مربوط به مسائل انتخابات قابل توجه است. فردی که خود کاندیدای انتخابات شورای مرکزی است. حضور شکیبو در کانون توجه را می توان تریبون آزاد او دانست. مشکل این است که رقبا کمی محروم هستند. یکی از دلایل ماموریت مسعود زریبافان برای برگزاری انتخابات، تضاد منافع رئیس نظام مهندسی با کاندیداتوری وی بود و با این توضیحات تضاد منافع همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا