اقتصادی

سایه سنگین یک قانون بر سر نقدشوندگی بورس

یکی از اعضای تحریریه ترندونی با اشاره به قانون افزایش پایه نوشت: “اگرچه این قانون به یک سال از عمر خود نزدیک می شود که در روزهای صعودی بازار سرمایه تصویب شد و اکنون که بورس اوراق بهادار اصلاحات قابل توجهی انجام داده است ، به خصوص در سهام کوچک.

به گزارش ترندونی ، در اظهارات سیده پونه ترابی آمده است: اواسط اسفند ماه سال گذشته ، سازمان بورس در بیانیه ای اعلام کرد که حجم پایه به دلیل افزایش ارزش معاملات در بیشتر نمادهای بورس اوراق بهادار تهران و برای بهبود کارایی مدل محاسبه تغییر کرده است بر این اساس ، حجم پایه کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 8000 سهم بود. به شرط آنکه حداقل ارزش پایه برای کلیه شرکتها 50 میلیارد روپیه و حداکثر مقدار پایه برای شرکتهای با سرمایه 20،000 میلیارد ریالی به بالا 120 میلیارد روپیه و برای شرکتهای با سرمایه کمتر از 20،000 میلیارد روپیه باشد ریال بعلاوه ، حجم پایه برای کلیه شرکتهای بازارهای اول و دوم فرابورس ایران ، مربوط به چهار هزار سهم هر شرکت ، اعمال شد.

در زمان اعلام خبر ، با توجه به شرایط بازار سرمایه آن روزها ، به ویژه برای سهام کوچک که قبلاً حداکثر رشد قیمت روزانه و ارزش معاملات روزانه پایین را تجربه کرده بودند ، کارشناسان تغییر در روش محاسبه حجم پایه را گامی مثبت ارزیابی کردند. .

این قانون هنوز در حال اجرا است و بازار سرمایه از اوت فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. بنابراین ، شاخص کل از دو میلیون واحد به 1.2 میلیون واحد در هر کانال بازگشت و قیمت بیش از 500 سهام از 30 به 50 درصد تنظیم شد.

در همین حال ، به نظر می رسد قانون حجم پایه بر نقدینگی بازار سرمایه و برخی از سهام (به ویژه سهام کوچک و به طور عمده سهام خارج از بورس) که قبل از بازار متعادل بودند به دلیل کمبود حجم پایه تا سال 2018 ، تأثیر گذاشته است. مارس. و آنها حرکت عادی خود را آغاز کردند ، اکنون مدت طولانی است که صف فروش را بسته اند.

در واقع ، این سهام در روزهای رشد بازار شارپ افزایش یافت و به بالاترین قیمت خود رسید ، اما در روزهایی که بازار سقوط کرد ، تامین کننده این سهام را فروخت ، اما خریداران کمی هستند. این در شرایطی است که به دلیل قانون حجم مبنا ، تعداد زیادی از سهام حرکت نمی کنند و در نتیجه قیمت ها کاهش می یابد. در نتیجه ، با افزایش شاخص کل از 2 میلیون به 1.2 میلیون واحد ، بسیاری از سهام بزرگ تا 60 درصد افت کردند ، اما به دلیل تعداد اندکی سهام که از سهام کوچک متغیر بودند. با این حال ، هیچ افت قیمتی برای این سهام نسبت به زمان اوج مشاهده نشد. در چنین شرایطی هنوز فروشنده این سهام وجود دارد اما وقتی خریدار می بیند که قیمت سهام متناسب با قیمت و شاخص سهام دیگر افت نکرده است ، تمایلی به خرید ندارد ، بنابراین این سهام در صف فروش قفل شده اند. .

البته مسئله در اینجا ارزش سهام نیست ، اما به دلیل طولانی بودن صف فروش ، خریدار منتظر افت بیشتر قیمت است یا منتظر است شخص دیگری خرید این سهام را قبل از شروع خرید آغاز کند. اگرچه 50 کاراکتر به دلیل افزایش حجم مبنا در صف فروش قفل شده اند ، بازار سرمایه شعار نقدینگی و شفافیت دارد و احساس راحتی می کند تا دستورالعمل جدیدی برای حل این مشکل نداشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا