حوادث و رویدادها

لزوم توجه به طرح‌های تفصیلی و جلوگیری از تغییر کاربری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم ساخت و سازهای مختلف با توجه به قابلیت ها و ویژگی های خاص هر منطقه و اقلیم کشور، گفت: ساخت و ساز در هر شهر باید بر اساس برنامه ریزی دقیق و هر کدام انجام شود. ساختمان ساخت خود را دارد. تغییر کاربری خطر تصادف را افزایش می دهد.

به گزارش ترندونی، محمدحسن نامی در یکی از نشست های تخصصی حوزه مدیریت بحران که با هدف بررسی ابعاد مدیریتی حادثه کلانشهر آبادان برگزار شد، در خصوص ابعاد مختلف حادثه کلانشهر آبادان اظهار کرد: این حادثه در حال بررسی است. این اولین ساختمانی نبود که در جهان فرو ریخت و آخرین نیز نخواهد بود. در کالیفرنیا یک ساختمان 11 طبقه با 55 واحد ریزش کرد و چندین نفر کشته شدند. سال گذشته سیل در برزیل رخ داد که جان 641 نفر را گرفت. مشکل ما این است که به این اتفاقات توجه کافی نمی شود و اتفاقات مشابه در کلانشهر ایران برجسته می شود.

وی ادامه داد: یک سخنران تبلیغاتی قدرتمندی وجود دارد که تمرکزش بر جمهوری اسلامی است. به عنوان مثال در آخرین حادثه 22 مورد فوتی گزارش شده و در واقع 14 مورد فوتی در جریان حادثه ثبت شده است. هویت برخی از کشته شدگان نیز غیرقابل تشخیص بود و با استفاده از صفحات DNA شناسایی شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ما افراد بسیار خوبی داریم و این مردم هستند که در این حادثه و همچنین در جنگ واقعاً به ما کمک کردند. من خوزستان را می شناسم و تعصب خاصی نسبت به این منطقه دارم و در حادثه اخیر بار دیگر شاهد لحظات جنگ بودم. مردم خطر را دیدند. اما آنها همچنان کار می کردند.

نامی افزود: کار اصلی توسط هلال احمر انجام شد. متخصصان مختلف از جمله روانشناسان نیز در گروه های شرکت کننده شرکت داشتند.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی یک سازمان نخبه گرا است. اگر سهل انگاری وجود دارد به این دلیل است که افرادی هستند که می خواهند قانون را زیر پا بگذارند. بقای این مجموعه ارزش تجاری و اقتصادی زیادی برای منطقه خواهد داشت. اما بر اثر سهل انگاری و کم کاری از بین رفت. حتی سیمان ساختمان نیز با کمی فشار له شد که نشان از آبیاری مناسب آن نداشت. این در حالی است که شهر آبادان پر آب است. شاید در شهری مثل آبادان باید ساختمان های بلند کمتری ساخته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بسیاری از کاربری های ساختمان های تهران تغییر کرده است. این در زمانی است که یک کاربر خصوصی به او اختصاص داده شده و امنیت ساختمان به آن بستگی دارد. هر ساختمان برای هدف خاصی ساخته شده است. امنیت برخی از ساختمان ها با تغییر کاربری زمین به خطر افتاده است.

وی ادامه داد: سازمان معماری و شهرسازی برای هر شهر طرح تفصیلی تدوین کرده است. این باید در آینده در نظر گرفته شود و ساخت و ساز بر این اساس انجام شود. همچنین باید به آمایش سرزمینی که در ایران 61 سال قدمت دارد، توجه بیشتری شود. تعیین منظم رابطه بین فعالیت، انسان و فضا به عنوان آمایش سرزمین شناخته می شود. در کشوری با مساحت 1 میلیون و 873 هزار. 959 کیلومتر باید به محوطه سازی توجه کنیم.

هومز گفت: برخی کشورها وسعت کمی دارند و مجبور به بلندمرتبه سازی هستند. ما کشور بزرگی داریم و باید بیشتر به این مشکل فکر کنیم و از کشورمان نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: تجهیزات مهندسی اینجا کاملا با پلاسکو قابل مقایسه نبود. پلاسکو با خشت و گل جلوی ما ایستاد. اما در اینجا با بتن مسلح و فلزات سروکار داشتیم. خطر ریزش ساختمان های مجاور پلاسکو وجود نداشت اما خطر ریزش ساختمان های دیگر اینجا احساس می شد. ضمن اینکه فضایی که در پلاسکو وجود داشت در کلانشهر نبود. زمانی که جرثقیل سعی کرد آوارها را از بین ببرد، نتوانست به راحتی در یک خیابان 12 متری و یک کوچه 4 متری کار کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: وزیر کشور مردی فداکار است و در جریان حادثه تصاحب وی فضا و فضای سخت را تغییر داد و رهبری در مسجد قائم و عملیات مستقر شدند. به سرعت مرتب شد.» ایده منفجر کردن ساختمان نیز مطرح شد، اما به دلیل آسیب احتمالی به ساختمان های مجاور از آن خودداری شد.

وی گفت: این حادثه باید به عنوان تجربه برای سایر ساختمان های تهران و سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد. تشکل های ارزشمندی در آبادان مانند پالایشگاه آبادان بودند که به ما کمک کردند و حرکت آنها دانش بنیان بود. ظرفیت آبادان بسیار زیاد است و حتی خود شهر هم از پس این حادثه برآمده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا