اقتصادی

نرخ رشد اقتصادی سال ١٤٠١ اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش مرکز آمار؛ رشد اقتصاد ایران در سال گذشته در کانال ۴ درصد بوده و حدودا در مرز سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. 

مرکز آمار اعلام کرد: بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران(اینجا)، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٤٠١ به رقم ٨١١٩ هزار میلیارد ریال با نفت و ٦٩٩١ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، رقم مذکور در سال گذشته با نفت ٧٧٤٦ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٦٦٩٢ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٤،٨ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٤.٥ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٤٠١ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال ١٤٠١ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٤،٤-، گروه صنایع و معادن ٦.٤ و گروه خدمات ٤.٤ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه ­بندی ISIC.Rev ٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده­ و خرده فروشی، فعالیت‌­های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امورعمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت­‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی است. اطلاعات تکمیلی در فایل پیوست می‌باشد.

در سال گذشته اقتصاد ایران حدودا ۴.۸ درصد بزرگ‌تر شده و در ادامه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال پایه سال ۱۳۹۰ به ۸۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسیده است. حجم کیک اقتصادی در هر سال را باید با در نظر گرفتن سال پایه مورد نظر ارزیابی کرد. این شاخص در سال گذشته را مرکز آمار با توجه به روش محاسبه خود و با استناد به داده‌های سال پایه ۱۳۹۰ ارزیابی کرده است. 

در میان عمده بخش‌های اقتصادی کشور هزینه مصرف خصوصی بالاترین سهم را داشته است.

در سال گذشته، حجم هزینه مصرف خصوصی در اقتصاد ایران برابر با ۴۲۳ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان بوده که سهم ۵۲ درصدی را از کل کیک اقتصادی ایران داشته است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته این بخش از اقتصاد ایران حدودا ۶.۷ درصد رشد داشته و از سال قبل خود حدودا ۶ واحد درصد کمتر شده است. با این حال مسیر رشد خود را در سال ۱۴۰۱ ادامه داده است. هزینه مصرف دولتی به قیمت‌های ثابت نیز در این مقطع همچنان سرعتی ثابت داشته و برابر با ۵.۷ درصد ثبت شده است. رشدی که تقریبا معادل با سال قبل خود بوده است.

در بررسی‌های آماری بخش‌های هزینه‌ای اقتصاد در سال گذشته مشاهده می‌شود تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران برابر با ۹۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ بوده و کمترین رشد را در سال گذشته ثبت کرده است.  طبق داده‌های مرکز آمار ایران، رشد این بخش در سال قبل ۲.۱۲ درصد بوده و از سال قبل خود حدودا ۲ واحد درصد کمتر شده است.

منبع: مرکز آمار و سایت اکوایران

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا