جامعه و خانواده

توضیحات نماینده گیاه‌پزشک مجلس درباره گزارش وجود آفت و بیماری در چند محصول گیاهی کشور

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از گزارش شدن مشاهده یک نوع آفت محصولات کشاورزی در استان‌های هرمزگان و کرمان به نام « کرم برگ‌خوار» و همچنین شیوع ویروس روگوز در محصولات گوجه فرنگی استان فارس خبر داد و گفت: کمیسیون کشاورزی پیگیر انجام اقدامات لازم در این زمینه است.

ذبیح الله اعظمی در گفت‌وگو با ترندونی با اشاره به ورود یک نوع آفت محصولات کشاورزی در استان‌های هرمزگان و کرمان اظهار کرد: متاسفانه آفتی به نام کرم برگ‌خوار ۶ ماه پیش وارد کشور و به عنوان یک آفت جدید شناسایی شده است.

وی افزود: این آفت، یک نوع پروانه شب پرواز است که لاروهای آن موجب وارد شدن خسارت به بیشتر بخش‌های ذرت می‌شود و علاوه بر ذرت تعداد زیادی میزبان دارد. در حال حاضر این آفت در استان‌های هرمزگان و کرمان در حال وارد کردن خسارت به محصول ذرت کشاورزان است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «هنوز منشاء ورود این آفت مشخص نیست» عنوان کرد: در بخش کشاورزی یکی از مسائل مهم رعایت قرنطینه خارجی و داخلی است؛ رعایت قرنطینه خارجی یعنی اینکه اجازه ندهیم آفات سایر کشورها وارد کشور شوند و رعایت قرنطینه داخلی به این معناست که اگر استانی آلوده به آفت است، به گونه‌ای رفتار شود تا این آفت به استان‌های دیگری نرود. کرم برگ‌خوار آفتی قرنطینه‌ای و خطرناک است که می‌تواند از طریق باد و همچنین پرواز تا چندین کیلومتر منتقل شود.

توضیحات نماینده گیاه‌پزشک مجلس درباره گزارش وجود آفت و بیماری در چند محصول گیاهی کشور
تصویری از خسارت ناشی از آفت کرم برگ‌خوار ذرت

اعظمی اظهار کرد: با توجه به اینکه در جنوب کرمان دو فصل برداشت ذرت داریم و این آفت در چندین شهرستان جنوبی این استان کرمان شناسایی شده است در کمیسیون کشاورزی پیگیری‌هایی صورت گرفته تا سازمان حفظ نباتات برای کنترل و همچنین مهار این آفت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین درباره راه‌های مهار این آفت تاکید کرد: معمولاً زمانی که یک آفت جدید وارد کشور می‌شود، نسبت به سموم موجود مقاومت دارد؛ بر همین اساس نیز با توجه به اینکه این آفت یک آفت خیلی خطرناک است، استفاده از سموم شیمیایی و سموم بیولوژیک و همچنین قرنطینه داخلی را می‌توان از جمله راههای مهار این آفت عنوان کرد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به گزارش شیوع ویروس روگوز در محصولات گوجه فرنگی استان فارس گفت: یک بیماری ویروسی وجود دارد به نام چروکیدگی قهوه‌ای گوجه فرنگی که با عنوان روگوز (Rugose) شناخته می‌شود؛ این بیماری بذر زاد است یعنی همراه با بذرهای هیبریدی که از خارج وارد می‌شود، می‌آید و به نظر می‌رسد که همراه با بذرهای قاچاق وارد کشور شده است.

توضیحات نماینده گیاه‌پزشک مجلس درباره گزارش وجود آفت و بیماری در چند محصول گیاهی کشور
تصویری از خسارت ناشی از بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای گوجه فرنگی

اعظمی با بیان اینکه «این بیماری بسیار خطرناک و دارای تعداد زیادی میزبان از جمله فلفل و گوجه فرنگی است»، اظهار کرد: این بیماری در استان فارس گزارش شده است و در حال پیگیری موضوع هستیم این بیماری محصول در جاهای دیگر منتشر نشود؛ البته تمهیدات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و سازمان حفظ نباتات کشور اندیشیه شده است.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا