برون مرزی

آیا پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم ترکیه به نتیجه می‌رسد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، در حالیکه ترکیه اعلام کرده است که اولین جنگنده بومی این کشور پایان سال جاری در آشیانه قرار می‌گیرد، اما به گفته تحلیلگران، مشکلات مالی می‌تواند مانع موفقیت این برنامه شود و اینک رئیس جمهور ترکیه به دنبال یافتن شرکایی برای این برنامه است.

وبگاه «دیفنس نیوز» روز شنبه نوشت، اقتصاد ترکیه تورم بالایی را تجربه می‌کند و بدهی خارجی این کشور در ماه مارس به ۴۷۶ میلیارد دلار رسیده است. «اوزگور اکسی» تحلیلگر امور دفاعی در «آنکارا» گفت: «به ناچار برنامه ساخت جنگنده “تی اف اکس” با وضعیت اقتصادی حال کشور با مشکلات مالی مواجه خواهد شد.»

اینک ترکیه به دنبال شرکای خارجی است که می‌تواند بار مالی خود را در رابطه با این برنامه کاهش دهد. «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه اخیرا گفت که پاکستان در شرف امضای توافقنامه‌ای برای مشارکت در توسعه جنگنده نسل پنجم است. کشورهای دوست نیز تلاش می‌کنند تا در این پروژه شریک شوند.

 

اگر پاکستان به برنامه ترکیه بپیوندد، این دومین همکاری بین‌المللی ساخت جنگنده این کشور پس از قرارداد با چین در مورد هواپیمای «جی اف-۱۷» خواهد بود.

اوزگور اکسی گفت: «وارد شدن شرکای خارجی مانند اجاره دادن بخشی از خانه‌تان است. شما در هزینه‌ها شریک می‌شوید، اما اختلافات اجتناب‌ناپذیر می‌شود.»

«یوجین کوگان» تحلیلگر امور دفاعی در گرجستان نیز گفت که به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان آماده است تا پول را به میز مذاکره بیاورد.

قرار است هواپیمای تی اف اکس سال ۲۰۲۸ به نیروی هوایی ترکیه تحویل داده شود و قیمت هر جنگنده  ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود. یکی از مقامات ترکیه که مایل به افشای نام خود نبود، به دیفنس نیوز گفت: «به احتمال زیاد این جنگنده قبل از انتخابات محلی مهم در ماه مارس برای اهداف سیاسی پرواز خواهد کرد، اما بدون اینکه اکثر سامانه‌ها در آن نصب شده باشند.»

ترکیه برنامه این جنگنده را در سال ۲۰۰۹ راه اندازی کرد. در اکتبر ۲۰۱۶، شرکت انگلیسی «رولز رویس» با هدف تقویت سکوی برنامه ریزی شده و فروش بالقوه به اشخاص ثالث، مشارکت تولید مشترک را به ترکیه پیشنهاد داد.

«محمد سلیمان» مدیر فناوری راهبری «اندیشکده خاورمیانه» نیز در این رابطه گفت: «توسعه جنگنده نسل پنجم تلاش پرهزینه است که به تخصص و منابع گسترده‌ای نیاز دارد. همکاری با سایر کشورها به ترکیه اجازه می‌دهد تا منابع و دانش فنی را از کشورهای شرکت کننده جمع آوری و بار مالی را تقسیم کند و در نتیجه هواپیمای پیشرفته و توانمندتری تولید کند.»

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا