برون مرزی

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه| اردوغان: با اختلاف زیاد پیش هستیم/ قلیچدار اوغلو: در دور دوم حتما پیروز می‌شویم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، مراکز اخذ رای در سرتاسر ترکیه ساعت 17 به وقت محلی بسته شد و شمارش آرا آغاز گردیده است. در حالی طبق نتایج اولیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی اختلاف 10 درصدی با رقیب خود کمال قلیچدار دار اوغلو داشت اما با شمارش صندوقهای بیشتر اختلاف میان این دو نامزد به کمترین حد خود رسیده است.

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را اینجا دنبال کنید؛

04:50 سنان اوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه حضورش در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاثیر زیاد و محوری داشته است گفت: طی روزهای آینده با رهبران «ائتلاف آتا» رایزنی خواهد کرد تا درباره آنچه که در دور انتخابات می‌توان انجام داد تصمیم گیری کنند.

اوغان بیش از 5 درصد آراء را به خود اختصاص داده است و حمایت وی از هر یک از طرفین انتخابات در دور دوم، بسیار تعیین کننده خواهد بود.

03:55 کمال قلیچدار اوغلو در سخنانی گفت: میزان مشارکت گسترده ای در انتخابات به دست آمده است و هیچکس حق ندارد ادعای پیروزی کند. وی تاکید کرد، نتایج انتخابات نشان می‌دهد که مردم به اردوغان اعتماد نکرده اند و آراء حزب و عدالت توسعه کاهش یافته است. 

قلیچدار اوغلو طعنه‌ای هم به سخنرانی اردوغان از بالکن ساختمان حزب عدالت و توسعه زد و گفت: انتخابات در بالکن پیروز نمی‌شود.

رقیب اردوغان در ادامه افزود: داده های انتخاباتی هنوز در حال تکمیل است اما ما دور دوم را میپذیریم. 

وی با اشاره به دور دوم انتخابات تاکید کرد، در صورت قطعی شدن دور دوم انتخابات پیروز خواهیم شد. 

 

03:50 احمد ینر رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه در یک نشست خبری نتایج رسمی 91.93 درصد آراء که تا این لحظه شمارش شده را اعلام کرد. بر این اساس، اردوغان موفق شده 49.49 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و رقیبش قلیچدار اوغلو نیز 44.79 درصد را کسب کرده است. هرچند که هنوز دور دوم انتخابات قطعی نشده است اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که هیچ یک از نامزدها احتمالا موفق به کسب «50 درصد به علاوه یک رای» از کل آراء ماخوذه برای پیروزی در یک مرحله نخواهند شد. 

 

02:40 رجب طیب اردوغان در جمع هواداران خود در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه حاضر شد و سخنرانی کرد.

وی که به همراه همسرش از بالکن ساختمان حزب متبوع خود سخنرانی میکرد گفت: ما در این انتخابات با اختلاف زیاد پیشتاز هستیم. وی تاکید کرد، میدانیم که در این انتخابات برتری داریم ما منتظر نتیجه رسمی انتخابات می‌مانیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه از حضور مردم در انتخابات تمجید کرد و افزود: مشارکت در انتخابات ترکیه در جهان بی نظیر است و این بیشترین میزان مشارکت در تاریخ سیاسی ماست؛ برنده این انتخابات مردم ما و ترکیه به خاطر پایبندی به اراده ملی هستند.

اردوغان که بارها در طول سخنرانی بارها مورد تشویق طرفداران خود قرار گرفت در ادامه سخنرانی، اردوگاه رقیب را به باد انتقاد گرفت و گفت: حزب جمهوری خواه خلق و برخی شهرداران تلاش کردند تا نتایج را زیر سوال ببرند، اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. اشاره اردوغان به شهردار استانبول و آنکارا است که از حامیان قلیچدار اوغلو هستند. 

وی همچنین تاکید کرد، یکی از بهترین سیستم ها را برای انتخابات دارد و هیچکس حق ندارد آن را زیر سوال ببرد و باید به اراده رای دهندگان احترام گذاشت. اردوغان تاکید کرد، نتیجه انتخابات هر چه که باشد، من از 56 میلیون شهروند ترکیه فارغ از رایی که دادند تشکر می‌کنم.
اردوغان اشاره‌ای هم به دو مرحله ای شدن انتخابات کرد و گفت: اگر مردم تصمیم بگیرند که این انتخابات را در دور دوم تکمیل کنند، ما برای آن آمادگی داریم و از پیروزی خود آگاه هستیم اما هنوز نمی‌دانیم که به دور دوم نیاز داریم یا نه. 

رئیس جمهور ترکیه همچنین در این سخنرانی بر پیروزی ائئلاف جمهور در انتخابات پارلمانی تاکید کرد. 

 

02:30 با شمارش 96.15 درصد برگه‌های رای، اردوغان با 49.44 درصد پیش است و کمال قلیچدار اوغلو با 44.86 درصد و سنان اوغان با 5.26 درصد آراء در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 

02:17 کمیسیون عالی انتخابات ترکیه میزان مشارکت در انتخابات را در داخل 88.75 درصد و میزان مشارکت در خارج از این کشور را 51.92 درصد اعلام کرد. این کمیسیون همچنین تاکید کرد، اتهامات وارده به این کمیسیون مبنی بر تاخیر عمدی در بازگشایی و شمارش صندوق‌ها صحت ندارد. کمیسیون عالی انتخابات ترکیه همچنین گفته که تا کنون 89.97 درصد صندوقهای رای شمارش شده است. 

02:10 سنان اوغان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره احتمال دستکاری نتیجه انتخابات در خارج از ترکیه هشدار داد. 

اوغان در توییتی نوشته: «شنیده‌ایم که دستکاری‌هایی در روند شمارش آرا در خارج از کشور انجام می‌شود.» وی به کمیسیون عالی انتخابات ترکیه هشدار داد که تدابیر لازم را فوراً انجام دهد و از انجام سریع روند شمارش آراء در خارج از کشور اطمینان حاصل کند.

01:45 با شمارش 93 درصد آراء انتخابات پارلمانی ترکیه، «ائتلاف جمهور» به رهبری رجب طیب اردوغان موفق به کسب 324 کرسی پارلمان شده است. «ائتلاف ملت» به رهبری کمال قلیچدار اوغلو نیز 211 کرسی پارلمان ترکیه را کسب کرده است. سایر احزاب 65 کرسی پارلمانی را تا کنون در اختیار گرفته‌اند.

01:38 با اعلام 95.09 درصد آراء شمارش شده، اردوغان 49.52 درصد و کمال قلیچدار اوغلو 44.76 درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند. «سنان اوغان» نیز موفق به کسب 5.28 درصد آراء مردم ترکیه شده است. «محرم اینچه» که از انتخابات کناره گیری کرده بود هم 0.44 درصد آراء را کسب کرده است. طبق قوانین انتخاباتی ترکیه به دلیل اینکه انصراف محرم اینچه در مهلت قانونی انجام نشده بود اسم او در لیست انتخابات باقی ماند.

01:19 به گزارش الجزیره، کمال قلیچدار اوغلو با انتقاد از رفتار انتخاباتی رقیب گفته، اردوغان برای مسدود کردن سیستم(اعلام نتایج) به نتایج رای برخی صندوقها اعتراض می‌کند. وی با بیان اینکه صندوقهایی وجود دارد که 6 و 11 بار به نتایج آن اعتراض شده است خطاب به رقیب گفته، «شما مانع اراده (مردم) ترکیه هستید.»

قلیچدار اوغلو همچنین گفته: شما نمی توانید از طریق اعتراضات از اتفاقاتی که می‌افتد جلوگیری کنید.

01:10 با شمارش 94.24 درصد آراء، شمار آراء اردوغان به 49.59 درصد رسید و قلیچدار اوغلو نیز 44.67 درصد آراء را به خود اختصاص داده است. 

00:25 کمیسیون عالی انتخابات ترکیه در واکنش به اظهارات کمال قلیچدار اوغلو که خواستار اضافه شدن هرچه سریعتر داده‌های انتخابات در استانها در داده‌های تجمیعی انتخابات شده بود گفته، هیچ تاخیری در وارد کردن داده‌های ما وجود ندارد و طبق قانون دائماً آن را با احزاب حاضر در انتخابات به اشتراک می‌گذاریم.

00:15 شبکه الجزیره در صفحه پوشش ویژه انتخابات ریاست جمهوری خود نوشت، با رسیدن آراء اردوغان به زیر 50 درصد احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات بیش از پیش افزایش یافته است.

00:12 با شمارش  92 درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان با کسب  49.76 درصد و کمال قلیچدار اوغلو با 44.49 در جایگاه دوم است.

بسیاری از کارشناسان میگویند که احتمال دو دوره ای شدن این انتخابات بسیار زیاد است. 

پایان پیام/م

 


دکمه بازگشت به بالا