سلامت و دانش

نکاتی برای رفع تشنگی در ایام روزه داری

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کنترل مصرف نمک و استفاده بیشتر از سبزیجات را راهکارهای موثری در رفع تشنگی در ایام روزه داری عنوان کرد.

به گزارش ترندونی، دکتر احمد اسماعیل‌زاده درخصوص رفع تشنگی در ایام روزه داری گفت: یکی از مشکلات روزه داران، تشنگی است که با رعایت چند نکته تغذیه ای می توان از این مشکل رهایی پیدا کرد.

وی افزود: برای پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان به چند نکته باید توجه کرد. مساله اول این است که مصرف نمک را در کل ایام سال به ویژه در ماه مبارک رمضان به حداقل ممکن برسانیم؛ نیاز بدن ما به نمک یک قاشق چای‌ خوری در طول روز است، البته کل نمکی مصرفی، نه فقط نمکی که از طریق نمکدان مورد استفاده قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مقدار زیادی نمک را به صورت نمک پنهان با مصرف نان، پنیر و انواع دیگر غذاها دریافت می‌کنیم، ادامه داد: بنابراین با قرارندادن نمکدان سر سفره، به سلامت بدنمان کمک بیشتری کرده‌ایم.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: اگر هنگام پخت غذا از مقدار کمی نمک استفاده کنیم، اشکالی ندارد، اما بهتر است نمکدان را از سفره حذف کنیم به ویژه در وعده غذایی سحری نمک را حذف کنیم؛ این اقدام می‌تواند به کنترل تشنگی در طول روز کمک زیادی کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو و سبزی خوردن با توجه به اینکه به حفظ آب در بدن کمک می‌کند، می‌تواند جلوی تشنگی را بگیرد، عنوان کرد: همچنین استفاده از انواع میوه‌ ها نیز می‌ تواند به تأمین آب بدن کمک و از بروز تشنگی جلوگیری‌کند.

وی گفت: مصرف غذاهای پروتئینی زیاد هم منجر به ایجاد تشنگی می‌ شود. افرادی که وعده سحری بیشتر مرغ، کباب و استیک میل می کنند، به دلیل اینکه پروتئین زیاد منجر به دفع آب بیشتری از بدن می‌ شود، در طول روز تشنگی آنها تشدید می‌ شود.

اسماعیل‌زاده فزود: البته مصرف پروتئین نباید متوقف شود، بلکه غذای پر از پروتئین نخورید. پروتئین در اندازه متعادل و معمول مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند؛ پس سعی کنید زیاده‌روی در مصرف پروتئین در وعده سحری نداشته باشید ،چراکه منجر به تشنگی در طول روز می‌شود.

اجتناب از انجام فعالیت بدنی زیاد در زمان روزه‌داری

وی بر احتیاط و اجتناب از انجام فعالیت بدنی زیاد در زمان روزه‌داری تاکید و بیان کرد: تحرک برای سلامت بدن لازم است، اما بهتر است تحرک را به زمان نزدیک افطار و یا بعد از افطار موکول کنیم تا بروز تشنگی را تشدید نکند.

در استفاده از آجیل‌های شور احتیاط کنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: ایام ماه مبارک رمضان و ایام نوروز امسال با هم تلاقی پیدا کرده‌اند، بنابراین در استفاده از آجیل‌های شور احتیاط کنید و بدانید اگر در دید و بازدید شبانه از آجیل و تنقلات شور استفاده کنید، در طول روز نیاز بدن شما به آب بیشتر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: چای، قهوه و نسکافه نوشیدنی‌های کدر هستند و به دلیل بیرون‌روی زیاد، نیاز بدن به آب را بیشتر می‌کنند و بهتر است در استفاده از این نوشیدنی‌ها زیاده روی نکنیم و برای تامین مایعات بدن فقط و فقط از آب استفاده کنیم.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا