استان ها

٧٢٠ هزار شغل جدید در یک سال ایجاد شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در ٢۴ استان کاهشی بوده است، گفت: طبق آمار‌های رسمی از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال بیش از ٧٢٠ هزار شغل ایجاد شده است.

 به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه در آیین رونمایی سامانه جستجوی شغلی اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نمی‌توان کتمان کرد و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری به ٨. ٢ درصد رسیده است که بر حسب گزارش‌ها، منحصربه‌فرد در دهه گذشته است.

وی افزود: نرخ بیکاری در ٢۴ استان کاهشی بوده که نشان از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مطلوب در دولت سیزدهم دارد و می‌توانیم مدعی باشیم سیاست‌گذاری‌ها به هدف اصابت کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سیاست‌های حاکمیت در حوزه اشتغال برای کاهش بیکاری نیازمند شفافیت در بازار کار است. در گذشته بر اساس اسناد پیمایشی میزان بیکاری را از مراجع رسمی اعلام می‌کردیم که از طریق بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سامانه‌هایی که وجود داشت، به آن استناد می‌شود، اما سامانه‌ای که دقیقاً میزان بیکاری را اعلام کند، نداشتیم.

مرتضوی گفت: راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی اشتغال با همکاری صندوق کارآفرینی امید صورت گرفت که ما را به سمت‌وسوی شفافیت هدایت می‌کند. این سامانه جست‌وجوی شغل پیوند بین کارگر و کارفرما را به صورت برخط فراهم کرده همه افراد می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار کار، بیان کرد: این سامانه نرخ بیکاری را روزانه، هفتگی، ماهانه و فصل به فصل اعلام می‌کند و اکنون در حال طراحی این سامانه هستیم تا از طریق کدملی افراد به صورت دقیق اطلاعات بیکاران و شاغلان را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی که به کارخانه‌ها مراجعه می‌کنیم از کمبود نیروی کار گله می‌کردند که این سامانه منجر به ساماندهی بازار کار می‌شود؛ ضمن اینکه آمایش شغلی سرزمینی نیز صورت می‌گیرد و امروز توانسته این دستور رئیس جمهوری را در حوزه اشتغال عملیاتی کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه در حوزه اشتغال گام‌های خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: رئیس کمیته امداد امام در برنامه‌ای در مشهد اعلام کرد که تا پایان سال یک صد هزار مددجوی کمیته امداد را به خودکفایی می‌رسانیم، چه اقدامی بهتر از اینکه نظام مستمری‌بگیری تغییر کند.

وی تاکید کرد: این سامانه‌ها، ما را به نیازمندی‌های آموزشی باز کار هدایت می‌کند و سازمان فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور موفق است که مخاطبان برای کسب مهارت مراجعه کردند؛ همچنین امکانات سایر دستگاه‌ها نیز به این سازمان اضافه خواهد شد تا نیاز‌های بازار کار و بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: آموزش‌های حین و بعد از خدمت هم تکمیل‌کننده است و در آینده گواهینامه‌های آموزشی صادر می‌شود که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مرتضوی با بیان اینکه احیای طرح‌های نیمه‌تمام منجر به ایجاد شغل می‌شود، گفت: ٢ طرح توسط رئیس‌جمهور از جمله آزادراه تهران – شمال بهره‌برداری رسیده که شاهکار مهندسی و معماری جمهوری اسلامی است؛ همچنین بیمارستان غدیر در کنار بیمارستان شهدا با ظرفیت ٢٠ اتاق عمل کار بزرگی است که معدل این طرح‌ها منجر به اشتغال‌زایی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا