فرهنگ و هنر

درب‌ کاخ سلیمانیه برای بازدید عموم گشوده شد

ترندونی/البرز درب‌های کاخ موزه سلیمانیه پس از سال‌ها برای بازدید عموم بازگشایی شد.

به گزارش ترندونی، یحیی دارایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی البرز روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن در مورد بازگشایی درب کاخ سلیمانیه اظهار کرد: این کاخ سال‌ها بسته بوده و فقط در ایام عید بازگشایی می‌شده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: برای بازگشایی اصلاحاتی انجام شده تا مردم بتوانند از بنا بازدید کنند اما هنوز هم نیاز به اصلاحاتی دارد که به عنوان کاخ موزه بازگشایی شود.

به گفته دارایی در ورودی کاخ دکورسازی و عکس آثار و جاذبه های تاریخی و گردشگری استان برای معرفی قرار داده شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در پایان از بازدیدکنندگان گرامی خواست تا در حفظ و نگهداری کاخ کوشا باشند.

گفتنی است کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار و در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده‌ است. بنای این کاخ در بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

این اثر  در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا جزو اولین بناهایی است که بر روی پیلوت ساخته شده است. شاخص‌ترین ویژگی کاخ سلیمانیه، دو تابلوی دیوارنگاره از بنیان‌گذاران سلطنت قاجار است که توسط عبدالله خان نقاش‌باشی سومین نقاش دربار کشیده شده است، اندازه‌ی نقاشی‌ها به طول۶.۸۵ متر و عرض ۲.۴ متر است.

نقاشی‌های دیواری تالار اصلی در جبهه‌ی شرقی آقا محمدخان قاجار (بنیان‌گذار سلسله‌ی قاجار) به همراه سران ایل قاجار و در جبهه‌ی غربی تصویر فتحعلی شاه قاجار بر تخت نشسته و همراه ۱۴ تن از پسران او است. در تابلوی اختصاصی فتحعلی شاه، سلیمان میرزا به‌صورت کودکی در کنار تخت طاووس به تصویر کشیده شده است. این تابلوها از لحاظ نوع تصویر، فن هنری و رنگ‌های خاصی که در کشیدن آن‌ها به‌کار رفته، منحصربه‌فرد است.

کاخ سلیمانیه تنها مکانی است که در آن می‌توانیم نقاشی‌های خاندان قاجار و تصاویر واقعی آن‌ها را مشاهده کنیم، همین ویژگی منحصربه‌فرد موجب خاص بودن این کاخ شده است. تاریخ کشیدن تابلو و نام نقاش آن در پایین اثر چنین ثبت‌شده «نقش فرمان ده مامی تا ماه زد رقم بنده شه عبدالله ۱۲۸۸.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا