اقتصادی

سند جامع همکاری اقتصادی ایران بلاروس تنظیم می‌شود

به گزارش شفاف به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به بلاروس سفر کرده بود در دیدار با وزیر صنعت بلاروس گفت: در یک سال گذشته دو کشور با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند. زیاد است اما با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عضویت ایران در اوراسیا یکی از اتفاقاتی است که می تواند به توسعه روابط دو کشور منجر شود. بنابراین امیدواریم که این امر از طریق مذاکرات در سال های آینده محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند، افزود: بلاروس دارای قابلیت هایی است که در کنار توانمندی های ایران می تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.

فاطمی امین پیشرفت و توسعه در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک را از موضوعات مورد علاقه برشمرد و گفت: دو کشور در سال های اخیر روابط خوبی را توسعه داده اند.

وی افزود: از سوی دیگر ما در ایران توانمندی هایی داریم که می تواند نقش مکمل را داشته باشد مثلا در حوزه صنعت و معدن و در حوزه استخراج و بهره برداری فلزات نیز بسیار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی امروز یکی از شرکت های ایرانی در بلاروس کار خود را در زمینه تولید تجهیزات پزشکی ایرانی آغاز می کند، گفت: محور اصلی که داریم. در سال 2012. بلاروس توسعه تولید خودرو است، تجهیزات صنعتی است. به خصوص در حوزه معدن و صنعت میکروالکترونیک که ظرفیت های دو کشور فعال می شود، موارد مثبتی وجود خواهد داشت.

وزیر صنعت بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه به مبادلات تجاری با ایران گفت: امیدواریم در این سفر بتوانیم صادرات و واردات تجهیزات و ماشین آلات را درک کنیم.

وی با تایید اظهارات وزیر امنیت جمهوری اسلامی ایران گفت: می توانیم در همه حوزه ها و موضوعات مشخص شده کارگروه تشکیل دهیم تا تعامل به درستی شکل بگیرد.

وزیر صنعت بلاروس با اشاره به اینکه به دستور رئیس جمهور بلاروس، وزارت امور خارجه در حال تهیه سند مشترک همکاری و توسعه روابط دو کشور است، از سال 2011 خبر داد. این کشور به ایران تمامی توانمندی های موجود را فعال و سندی جامع تهیه کند.

وی گفت: شرکت های تخصصی را با همکاری اتاق بازرگانی برای تعامل مثبت تجاری گرد هم می آوریم.

دکمه بازگشت به بالا