فرهنگ و هنر

خبرهایی از مسکن هنرمندان تا دوره فیلم سازی انجمن سینمای جوان

آغاز جشن آنلاین سینمای ایران با پیام قادراشنا، خبرهایی از مسکن هنرمندان، دوره فیلم سازی انجمن سینمای جوان و….از جمله خبرهای دریافتی سینماست.

همزمان با آغاز جشن ملی آنلاین سینمای ایران، قادر آشنا دبیر این رویداد طی پیامی به جامعه هنری و سینمایی کشور این جشن را همایشی فراگیر برای همدلی و هم‌افزایی، احترام به گنجینه‌ی پیشکسوتان و رویش و رونق سینما در مقیاس ملی عنوان کرد.

به گزارش ترندونی به نقل از روابط عمومی جشن آنلاین سینمای ایران؛ متن پیام دبیر جشن آنلاین سینمای ایران به این شرح است: 
پدیده‌های مطلوب هنری، پرستار بی‌دریغ انسان و آموزگار مسلم اجتماع‌اند که با زمان‌آگاهی و مسئولیت‌پذیری، معنویت و معرفت را ترویج می‌دهند. سینما که برساخته‌ی خلاق همه‌ی هنرهای آدمیزادی‌ست، سیادت خود را از توجه به تربیت فردی و جمعی و خصلت آیینه‌گونی به دست آورده است. تبدیل سفارش‌های اجتماعی به دستکارهای هنری، اعجاز سینماست. ابتکاری که هوشمندانه، انسان را به اخلاق و اصلاح دعوت می‌کند و موجد گفتمان موثری‌ست که سعادت و رستگاری انسان و پیرایش جامعه را جویاست.
جشن آنلاین سینمای ایران، چشم‌انداز چنین اندیشه‌ای‌ست. همایشی که با تاکید بر همدلی و هم‌افزایی، احترام به گنجینه‌ی پیشکسوتان، رویش و رونق سینما را آرزومند است. 
در این اتفاق، با تمرکز بر روز ملی سینما به عنوان وفاق ملی اصحاب اندیشمند سینما، خواهیم کوشید استعدادها و ابتکارات هنرمندان استان‌ها را بیش از پیش دریابیم و به تحقق عدالت فرهنگی و توسعه‌ی هنر اسلامی، قدمی به صدق برداریم. 
در این مسیر، مشفقانه، اهتمام مسئولان ملی و استانی را چشم انتظاریم و ایمان داریم که دشواری‌های پیش رو را مومنانه پشت سر خواهیم گذارد و در مقصد موفقیت،  به غرور و افتخار، سربلندی هنر تمدن ایران اسلامی را جشن خواهیم گرفت.
گفتنی است «جشن ملی آنلاین سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا و زیر نظر معاونت مطالعات و فناوری سینمایی از ۲۹ شهریورماه تا ۱۰ مهرماه در استان‌ها و ۱۳ آنلاین ماه در تهران برگزار می‌شود.

###طرح حمایت از سینماگران فاقد مسکن وارد مرحله اجرایی شد

با معرفی اسامی دو هزار ۱۳۵سینماگر فاقد مسکن از تهران و شهرستان ها این طرح وارد مرحله اجرایی شد. در جمع بندی نهایی ۴۷۶ سینماگر فاقد مسکن به جمع متقاضیان اضافه شدند.

محمد خزاعی با اعلام این خبر افزود: پس از جمع بندی لیست نهایی سینماگران متقاضی مسکن ۱۶۵۹ نفر از سینماگر فاقد مسکن از تهران و ۴۷۶ سینماگر فاقد مسکن از استان های مختلف کشور تاکنون در فراخوان طرح مسکن ثبت‌نام کردند. 

وی ادامه داد: فهرست متقاضیان این طرح طی نامه ای به دکترمحمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نایب رئیس شورای عالی سینما ارسال شد تا اجرای این طرح وارد مرحله تازه شود.

خزاعی با بیان اینکه مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش بزرگی از خانواده سینما بوده که خوشبختانه، پس از تصویب این طرح در اولین جلسه شورای عالی سینما، همکاران بنده در سازمان سینمایی برنامه ریزی عملیاتی آن را آغاز کردند و تا شرایط برای تحقق این امر دست کم برای جمعی از خانواده سینما که تاکنون از هیچگونه تسهیلات مسکن برخوردار نبوده‌اند، مهیا شود.

وی اضافه کرد: در دومین جلسه شورای عالی سینما مورخ ۲۰ شهریور ماه جاری موضوع مسکن سینماگران و مسیر آن مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا اسامی با نامه وزیر محترم ارشاد برای معاون اول رئیس جمهور ارسال و وارد مراحل اجرایی بعدی شود.

دبیر شورای عالی سینما همچنین، خاطرنشان کرد: در جلسه شورا مقرر شد که در ظرف زمانی دو ماه آینده بررسی و ارزیابی لازم و فوری در خصوص جانمایی و لوکیشن مسکن و زمان بندی ساخت و ساز توسط گروه کارشناسی به عمل آید و گزارش نهایی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شود.

وی با اشاره به اهتمام این سازمان در پیگیری مسائل مختلف سینماگران در حوزه رفاه، معیشت و بیمه و مالیات سینماگران در سال ۱۴۰۲ افزود: اجرایی شدن این طرح اقدامی مهم در خانه‌دار شدن سینماگران واجد شرایط و نیازمند است.

### برای ارسال اثر به هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» چقدر زمان دارید؟

علاقه‌مندان برای شرکت در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» فقط تا پایان روز جمعه ۳۱ شهریورماه مهلت دارند. مهلت ارسال اثر و ثبت نام برای شرکت در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تا جمعه ۳۱ شهریورماه ادامه دارد. 

خش‌های جشنواره هفدهم عبارتند از: مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت. تمرکز این دوره از جشنواره بر دو مسئله آب و جمعیت است.
 

در بخش ملی آثاری می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند، که بعد از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تولید شده باشند. علاقه‌مندان برای ارسال اثر می‌توانند تا پایان جمعه ۳۱ شهریورماه در سایت panel.irandocfest.ir  ثبت نام کنند.
 

فیلمسازان و متقاضیان ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره در تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، طبقه اول (کدپستی: ۱۵۵۶۹۱۶۶۱۳) مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۸۸۵۲۸۳۱۴ تماس بگیرند.
 

هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

###آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی

آزمون سراسری ورودی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران ۱۹ آبان ۱۴۰۲ برای علاقه‌مندان به فیلم‌سازی برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران ۱۹ آبان‌ماه سال‌جاری در تمامی ۵۸ دفتر انجمن برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به سینما می‌توانند از ۳ تا ۱۰ مهرماه با مراجعه به دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران برای شرکت در آزمون و نام‌نویسی در دوره فیلم‌سازی اقدام کنند.

شرکت در آزمون هیچ محدودیتی ندارد و علاقه‌مندان به سینما با اولویت سنی ۱۶ تا ۳۰ سال، می‌توانند در آزمون جامع که ۱۹ آبان در تمام دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، شرکت کنند.

تمامی داوطلبان بعد از آزمون موظف هستند که در مصاحبه حضوری نیز شرکت کنند که برآیند آزمون و مصاحبه، شرکت‌کنندگان نهایی در دوره فیلم‌سازی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا