استان ها

روایتگران پیشرفت؛ روایتی از توسعه صنایع خراسان شمالی در شهرستان اسفراین

ترندونی/خراسان شمالی کاروان روایتگران پیشرفت خراسان شمالی امروز در شهرستان اسفراین شاهد توسعه صنایع این منطقه و دستاوردهای آن‌ها بودند.

کاروان روایتگران پیشرفت خراسان شمالی امروز، یکم بهمن در دومین سفر خود سری به صنایع شهرستان اسفراین زدند و در جریان فعالیت آن‌ها و برنامه‌های آن‌ها قرار گرفتند.

آذین فورج، بزرگترین شرکت دانش بنیان شرق کشور

شرکت آذین فورج اسفراین، نخستین مجموعه‌ای بود که از ابتدای صبح مورد بازدید قرار گرفت.

مدیرعامل آذین فورج اسفراین در خصوص فعالیت‌های این مجموعه اظهار کرد: این مجموعه بزرگترین شرکت دانش بنیان شرق کشور محسوب می‌شود که تولیدات آن در صنایع پتروشیمی، معادن، ریلی، قطعات خودرویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روایتگران پیشرفت؛ روایتی از توسعه صنایع خراسان شمالی در شهرستان اسفراین

دانشوری ادامه داد: فعالیت آذین فورج اسفراین از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و اکنون ۸۰۰ نفر نیرو در آن مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: برای توسعه این صنعت و همچنین تأمین سرمایه در گردش، ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سفر ریاست جمهوری داریم و پیگیر آن هستیم تا هرچه سریعتر اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: در خصوص فاز توسعه نیز در حال راه‌اندازی مجموعه آذین نگین برای فولادسازی هستیم که حدود ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به گفته وی، این طرح توسعه، ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد و به محض تحقق تسهیلات، ظرف کمتر از ۶ ماه تکمیل می‌شود.

به گفته دانشوری، شهرستان اسفراین مشکلاتی از جمله کاهش سطح سفره‌های آب‌های زیرزمینی و بارش‌ها را دارد به همین دلیل، عمده مشاغل این شهرستان که در بخش کشاورزی و دامپروری است در معرض تهدید قرار دارد و ضروری است به سمت مشاغل حوزه صنعت حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: عمده مشکل ما، قطعی‌های برق و گاز در تابستان و زمستان است و انتظار داریم بیشتر از قبل به رفع نیازهای ما توجه کنند.

فعالیت ۴۰۰ نفر در مجتمع ذوب و فولاد کیمیای صبا

مجتمع ذوب و فولاد کیمیای صبا اسفراین دومین مجموعه‌ای بود که مورد بازدید کاروان روایتگران پیشرفت قرار گرفت.

قائم مقام مجتمع فولاد کیمیای صبا گفت: حدود ۱۰۰۰ کارخانه با قابلیت انجام فرایند نورد در ایران وجود دارد اما اکثر آن‌ها ساختمانی هستند و نمی‌توانند همانند ما به صورت آلیاژی کار کنند.

مهدی دولتی بیان کرد: در این مجموعه حدود ۱۵ ایستگاه کاری در بخش فولادسازی داریم. همچنین می‌توانیم شمش‌هایی با وزن سه تا چهار تن تولید با انواع شکل‌های چند وجهی، گرد و… تولید کنیم.

وی اظهار کرد: محصولات این مجموعه در صنایع نفتی، گازی، پتروشیمی، صنایع های‌تک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان تولیدات ما در بخش ذوب ۲۴۰ هزار تن است که مواد اولیه برای قسمت نورد را تولید می‌کند.

دولتی ادامه داد: میزان تولید محصولات ما در قسمت نورد نیز ۵۲۰ هزار تن است که بخشی از مواد اولیه آن از تولیدات شرکت و بخش دیگری از آن از خارج از مجموعه خریداری می‌شود.

به گفته وی، بخش تخصصی نورد در این مجموعه در حال ساخت است که می‌تواند تولیدات را افزایش داده و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

دولتی گفت: برای راه‌اندازی این بخش حدود یک هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم. اشتغال فعلی مجموعه حدود ۴۰۰ نفر است و قابلیت افزایش دارد.

لوله گستر؛ تنها تولیدکننده لوله‌های بدون درز نفتی در خاورمیانه

شرکت لوله گستر اسفراین نیز سومین مجموعه‌ای بود که مورد بازدید کاروان روایتگران پیشرفت خراسان شمالی قرار گرفت.

روایتگران پیشرفت؛ روایتی از توسعه صنایع خراسان شمالی در شهرستان اسفراین

این مجموعه تنها تولید کننده لوله‌های بدون درز نفتی در سایزهای ۶ تا ۱۶ اینچ در خاورمیانه است.

مدیر کارخانه لوله گستر اسفراین در این دیدار اظهار کرد: این مجموعه فعالیت خودش را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده و ۵۰۰ هزار تن لوله‌های نفت و گاز را تاکنون تحویل داده است.

سید احمد فیضی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱ هزار تن تولیدات داشتیم که رکورد مناسبی محسوب می‌شود اما با محدودیت‌های پیش آمده در حوزه انرژی، کمی فعالیت ما تحت تاثیر قرار گرفت اما باز هم دست از تلاش برنداشتیم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی امسال ما برای تولید حدود ۲۸ هزار تن محصول بود که تاکنون ۲۰ هزار تن از آن تحقق یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی به کار رفته در این مجموعه متعلق به ۵۰ سال پیش است، نیازمند به روز رسانی تجهیزات و طرح توسعه داریم.

فیضی گفت: طرح توجیهی تولید لوله‌های سایز پایین انجام شده و برای اجرای آن ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی ادامه داد: اجرای این طرح می‌تواند ۲۵۰ نفر اشتغال زایی جدید ایجاد کند. در حال حاضر نیز ۷۵۰ نفر نیرو داریم که با اجرای طرح تولید لوله‌های بدون درز با سایز پایین اشتغال زایی این مجموعه به یک هزار نفر می‌رسد.

مجتمع صنعتی فولاد، تحریم شکن صنایع مادر کشور

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد آلیاژی آهنگری شده خاورمیانه نیز چهارمین مقصد کاروان روایتگران پیشرفت استان بود.

رئیس هیأت مدیره مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: این مجموعه از سال ۱۳۷۰ تأسیس شده و تاکنون اتفاقات مثبت بسیاری در آن رخ داده است.

خیرخواه اظهار کرد: این مجموعه جزو افتخارات ملی بوده و باعث استقلال مجموعه‌های بزرگ ملی در حوزه صنایع معدنی، حمل و نقل و فولادی از جمله ابرکارخانه فولاد مبارکه سپاهان شده است.

وی ادامه داد: در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیاز صنایع مهم کشور را تامین می کنیم و به نوعی تحریم شکن هستیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه اکنون وارد دهه چهارم فعالیت خودش شده است، گفت: در دهه نخست بیشتر تجهیزات لازم تامین و نصب شد و در دهه دوم نیز تجهیزات ذوب و پرس نصب و تولید مقاطع آلیاژی انجام شد.

رئیس هیأت مدیره مجتمع صنعتی فولاد اسفراین بیان کرد: در دهه سوم فعالیت این شرکت، تولید قطعات سنگین که به دلیل تحریم های ظالمانه سبب ارزبری بسیار شده بود انجام شد.

وی تصریح کرد: اما اکنون که وارد دهه چهارم فعالیت این مجموعه شده ایم، وارد تولید ماشین می شویم که براساس آن می‌توانیم همتراز شرکت‌های مطرح خارجی، خط تولید راه‌اندازی کرده و کارخانه‌های بزرگ ایجاد کنیم.

به گفته خیرخواه، این مجموعه هم اکنون حدود یک هزار و ۳۵۰ نفر نیروی قراردادی پ پیمانکاری دارد.

پیگیری‌های فرماندار

فرماندار شهرستان اسفراین نیز در پایان این دیدار در جمع اعضای کاروان روایتگران پیشرفت در پاسخ به ترندونی اظهار کرد: حدود یک هزار و ۶۰۰ واحد کارگاهی در حوزه‌های خدمات کشاورزی و صنعت در اسفراین وجود دارد که ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند.

روایتگران پیشرفت؛ روایتی از توسعه صنایع خراسان شمالی در شهرستان اسفراین

مسلم نوری بیان کرد ۳۷ درصد از اشتغال کارگاه‌های شهرستان اسفراین مربوط به ۶۵ واحد صنعتی فعال شهرستان است.

به گفته وی، خشکسالی و کمبود منابع آبی سبب شده است تا تلاش‌هایی برای حرکت به سوی تنوع فعالیت‌های اقتصادی در مناطق روستایی صورت گیرد.

وی گفت: پیگیر پرداخت تسهیلات و اعتبارات از محل سفر ریاست جمهوری و همچنین سایر منابع هستیم تا صنایع شهرستان بتوانند طرح‌های توسعه خود را اجرا کنند.

فرماندار شهرستان اسفراین همچنین گفت: صنایع شهرستان اسفراین تولیدات خاص دارند و نیازمند توجه خاص هستند و در خصوص تامین گاز و برق آن‌ها تا زمانی که بتوانیم پایداری شبکه خانگی را تامین کنیم، محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا