جامعه و خانواده

علم‌الهدی: تفکر قرآنی، تفکر وحدت و یکپارچگی است

سومین محفل بزرگ بانوان قرآنی جهان اسلام همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران سه‌شنبه یکم اسفندماه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و محفل خیرات حسان در سالن اجلاس سران جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ترندونی، دکتر جمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه و همسر رئیس جمهور در این محفل بزرگ قرآنی که همسران سفرای برخی کشورهای اسلامی، ده‌ها نفر از حافظان، قاریان، فعالان قرآنی ومتولیان مؤسسات قرآنی از ایران و چند کشور اسلامی از جمله بحرین، لبنان، عراق، سوریه، اندونزی، میهمانان ویژه زینب نصرالله دختر دبیرکل حزب‌الله لبنان و بتول‌السادات موسوی دختر دبیرکل سابق حزب الله و… حضور داشتند، ضمن خوشامدگویی و تشکر از مهمانان و برگزارکنندگان این محفل بزرگ قرآنی گفت: امیدوارم این نوع برنامه‌ها نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای اسلامی به صورت هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

دبیر کمیته تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی کوتاه از یک تحقیق قرآنی، اظهار کرد: آنچه که در جامعه جهانی با آن مواجه هستیم، بحث جنسیت است در حالیکه با مراجعه به قرآن، موضوع زوجیت مورد توجه قرار گرفته است و مشمولیت آن نه‌تنها انسان بلکه تمام کائنات را در برمی‌گیرد و به عبارتی دیگر زوجیت ماورای عالم را هم شامل می‌شود.

علم الهدی افزود: در تفکر مدرن مانند تمامی تفکرهای الحادی گذشته بر فردیت تاکید می‌شود، اما در تفکر قرآنی، وحدت و یکپارچگی موجودات مورد توجه قرار دارد.

وی ضمن مطرح کردن موضوع ازدواج در مباحث جامعه‌شناسی، گفت: ازدواج مایه پیدایش و توسعه و تداوم خانواده است که در پی آن گسترش روابط خانوادگی نیز معنا می‌شود و می‌توان سه سطح در این زمینه را تبیین و تشریح کرد. سطح اول عرفی است که نه در ایران بلکه در تمامی جوامع و اعصار با آیین‌های متفاوت با هدف بقای نسل و بهره‌مندی از هم‌نشینی صورت می‌گیرد. سطح دوم در اقتصاد سیاسی معنا پیدا می‌کند که در دوره مدرن به اوج خود رسیده و نظام‌های اقتصادی بر این اساس شکل می‌گیرند و متاسفانه در این سطح بحث حلال و حرام و قانون و غیرقانونی معنای خود را از دست داده است.

وی افزود: سطح سوم در معنای ازدواج آن چیزی است که در کشورهای اسلامی و به ویژه در کشور ما در قالب ادبیات و عرفان بروز داده شده است.

علم الهدی در پایان گفت: با بررسی آیات قرآن کریم، کلمه‌ای از زوجیت که بیشترین قرابت را با مسئله ازدواج داشته باشد، کلمه “نکاح” است. ازدواج و زوجیت در آیات قرآن به معنای حرکت بشریت به سوی کمال است تا انسان را به مقام متقین برساند.

علم‌الهدی: تفکر قرآنی، تفکر وحدت و یکپارچگی است

در این مراسم، علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری قرآنی، چند تن از بانوان قرآنی، به قرائت پرداختند و در انتهای این محفل از بانوان برگزیده و فعال در حوزه‌های مختلف قرآنی از ایران، اندونزی، لبنان و بحرین نیز تجلیل شد.

سومین مراسم خیرات حسان، که به عنوان بزرگترین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام شناخته می‌شود، سه‌شنبه یکم اسفندماه و همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران با حضور جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر کمیته تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. 

در این مراسم که با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و محفل خیرات حسان برگزار شد، میهمانان ویژه همچون زینب نصرالله فرزند دبیر کل حزب الله لبنان، بتول‌السادات موسوی فرزند دبیرکل سابق حزب‌الله، همسران سفرای برخی کشورهای اسلامی و ده‌ها نفر از حافظان، قاریان، فعالان قرآنی، متولیان موسسات قرآنی از ایران و چند کشور اسلامی از جمله بحرین، لبنان، عراق، سوریه، اندونزی و… حضور داشتند. 

لازم به ذکر است که اولین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» اوایل امسال و در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در آستانه عید سعید فطر در تهران برگزار شد. در این محفل قرآنی حافظان، قاریان، فعالان قرآنی و متولیان موسسات قرآنی از ایران و کشورهایی همچون عراق، سوریه، اندونزی و… حضور داشتند. دومین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام یا همان خیرات حسان نیز ششم بهمن‌ماه در کیش برگزار شد.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا