برون مرزی

اسلامی: عملیات اجرایی احداث رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز می‌شود

به گزارش ترندونی، محمد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اصفهان در سایت UCF اصفهان گفت: اولین و مهمترین قسمت اتهاماتی است که در 20 سال گذشته و در این مدت به جمهوری اسلامی ایران وارد شده است. . در طول زمان پیوسته متهم، پراکنده و فضاسازی شده و وانمود می کنند که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای خود اهداف غیر صلح آمیز دارد.

وی تصریح کرد: در تمام این مدت و در هیچ یک از بازرسی های آژانس، حتی یک مورد هم مبنی بر عدم اعلام مقاصد و برنامه های خود از قبل و یا سرپوش گذاشتن بر آن مشاهده نشده است. این موارد مستند است، بنابراین بیان این اخبار و مطالب هیچ هدفی جز اتلاف وقت و خسته کردن طرف مقابل ندارد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آژانس همچنان در حال فعالیت و نظارت بر تاسیسات هسته ای کشور است.

مهندس اسلامی تصریح کرد: مورد دوم این است که برای اولین بار سند چارچوب برنامه هسته ای کشور بر اساس سند راهبردی 20 ساله سازمان تدوین شد و آن را با نام CPF به آژانس ارائه کردیم. این سوال بسیار مهم است، زیرا اگر دیروز فردی می گفت که از برنامه هسته ای ایران اطلاعی ندارم، امروز از برنامه جمهوری اسلامی ایران به صورت مستند، مکتوب و رسمی اطلاع دارد.

برای تولید 10000 مگاوات انرژی هسته ای برنامه ریزی شده است

وی گفت: با توجه به پیشرفت برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، موضوع اصلی افزایش ظرفیت نیروگاه های داخلی است. تولید پایدار انرژی هسته ای معادل 1000 مگاوات است و در حال حاضر 2000 مگاوات انرژی هسته ای تولید می کنیم و برای تولید 10000 مگاوات انرژی هسته ای جدید برنامه ریزی کردیم که در قانون بودجه 1401 و سایت ها نیز پیش بینی شده است. ما مخصوصاً در جنوب کشور هستیم تا بتوانیم مکان‌های مساعد و مناسبی را که نیازهای نیروگاه‌های هسته‌ای را برآورده می‌کند بررسی کنیم و مطالعات و کار طراحی را آغاز کنیم.

ما از مشارکت های بین المللی و داخلی در برنامه انرژی هسته ای استقبال می کنیم

محمد اسلامی تاکید کرد: در این راستا از مشارکت های بین المللی استفاده خواهیم کرد و منتظر چیزی نمانیم چرا که ایران از توان علمی، صنعتی و فناوری کافی برخوردار است. خوشبختانه شرکت های بزرگی در کشور وجود دارند که می توانند از برنامه 10 هزار مگاواتی تولید برق هسته ای حمایت کنند و ما از هر شرکت و نهادی که در برنامه سازمان انرژی اتمی ایران مشارکت داشته باشد، حمایت می کنیم. تبریک می گویم

عملیات اجرایی ساخت رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در خصوص راکتورهای تحقیقاتی و به ویژه راکتوری که قابلیت انجام آزمایش سوخت برای سایر راکتورها را دارد، برنامه ریزی کرده ایم تا بر اساس تحقیقات انجام شده طی هفته های آینده به طور رسمی ساخت این تحقیقات را آغاز کنیم. باید گفت این پروژه کاملا بومی و ایرانی است که زنجیره تحقیقات، ارزیابی، آزمایش و تضمین تولید انرژی هسته ای ما را تکمیل خواهد کرد.

داد و بیداد علیه ایران بر سر غنی سازی و چرخه سوخت

وی تصریح کرد: چرخه سوخت هسته ای مهمترین بخش صنعت هسته ای است و باید توجه داشت که تمام این آشوب هایی که تاکنون آغاز شده برای غنی سازی بوده و جایگاه بعدی صنعت چرخه سوخت است که از آن بهره مند می شود. به صورت علمی و نیمه صنعتی و لازم به ذکر است که کشورهای خارجی در این زمینه با ما همکاری نکردند و حتی برخی کشورها برای انجام این پروژه آمدند اما کار را نیمه کاره رها کردند و رفتند. در حالی که امروزه به دلیل ظرفیت های صنعتی داخلی و قدرت تحول مهندسی، سازمان های انرژی اتمی و شرکت های دانش بنیان وجود دارند. این روند را به سمت صنعتی شدن ادامه خواهیم داد تا سوخت راکتورها و بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه های مجموعه اصفهان را تولید کنیم.

ایجاد قابلیت بومی سازی تولید انرژی هسته ای

این مهندس اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست که انرژی هسته ای تنها در چند کشور دنیا به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شود و از آنجایی که سایر کشورها در این زمینه با ما همکاری نمی کنند، باید به طور کامل وارد عمل شویم. ساخت و ساز و بومی سازی و با کمک حق شاهد توسعه اساسی زیرساخت ها و روش های خود باشیم تا مردم ایران بتوانند از آن بهره ببرند و بدون نوساناتی مانند برق هسته ای و اتمی به سوخت پاک دست پیدا کنند.

انرژی هسته ای 85 میلیون بشکه نفت را ذخیره می کند

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: آزمایش انرژی هسته ای از سال 1392 آغاز شد و از سال 1393 آغاز شد. چرخه عمر خود را رسما تکمیل کرده و بیش از 52 میلیارد کیلووات ساعت برق پایدار با فرکانس ثابت 50 هرتز به شبکه تزریق کرده است که معادل حدود 85 میلیون صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی است. بشکه های نفت که تاثیر زیادی در کاهش آلودگی و سلامت عمومی دارد، می تواند از آسیب به محیط زیست کشور جلوگیری کرده و به عنوان برق پاک و پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا