حوادث و رویدادها

این علائم خطرناک را هنگام شنا جدی بگیرید

ترندونی/خوزستان سخنگوی اورژانس خوزستان و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به لزوم انجام کمک‌های اولیه در مواجهه با افراد دچار غرق‌شدگی، گفت: در صورتی که مصدوم تنفس و یا ضربان قلب نداشته باشد باید به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی شروع شود.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با ترندونی، با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش خطر غرق‌شدگی اظهار کرد: همه ما می‌دانیم استان خوزستان رودهای زیادی از جمله کارون، دز، کرخه، مارون یا جراحی، شاوور و زهره دارد که همه این رودخانه‌ها برای افراد محلی و بومی شناخته شده‌اند و به ندرت برای این افراد اتفاق غرق‌شدگی و خفگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط رودخانه‌های خطرناک برای افراد غیربومی و شرایط غیر طبیعی آب رودخانه و حتی نوع رودخانه و برکه، تالاب، نهر، کانال، زهاب‌ها افزود: بر اساس مشاهدات و تجربیات اورژانس ۱۱۵ بعضی از افراد بدون شناسایی محل شنا، گول رنگ و سردی آب و اقلیم را می‌خورند و با شیرجه در آب، با کف رودخانه یا سنگ‌های تیز و یا سیم و آهن پاره‌هایی برخورد می‌کنند که این اتفاق، پیامدی جز ضربه مغزی و پارگی شکم و بیهوشی نخواهد داشت.

چگونه سرمای آب، جان می‌گیرد؟

سخنگوی اورژانس خوزستان و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: رودهایی که در خوزستان وجود دارند، خروشانند و از سنگلاخ‌های تیز و کشنده عبور می‌کنند و پرتگاه‌هایی داریم که فرد را با ضربات مهلکی به دام خواهند انداخت و اندام حیاتی فرد را هدف خواهند گرفت.

وی افزود: گاهی آب بسیار سرد، سبب انقباض و سرد شدن ناگهانی اندام‌های حیاتی مانند قلب و ریه خواهد شد و فرد دچار اسپاسم و گرفتگی حنجره و گلو می‌شود که خفگی را به بار خواهد آورد.

شرهانی بیان کرد: همکاران اورژانس ۱۱۵ بارها شاهد غرق شدن افرادی بوده‌اند که کاملاً هوشیار بودند اما به علت سرمای آب دچار گرفتگی عضله کتف و دست و پا شده بودند و با اینکه فورا از آب خارج شدند، برون‌ده قلبی صفر و مردمک‌ها گشاد بود و متاسفانه فوت شدند.

جان باختن دو نیروی اورژانس هنگام نجات غرق‌شدگان در سال گذشته

وی عنوان کرد: اورژانس خوزستان در سال گذشته توانست از مجموع ۴۳ مورد غرق‌شدگی اعلام شده به سامانه، جان ۳۴ نفر را نجات دهند که پنج مورد از این تعداد در محل درمان شدند اما متاسفانه دیگر افراد جان خودشان را از دست دادند. متاسفانه دو نفر از همکاران ما در دزفول و اندیکا هنگام انجام ماموریت و نجات فرد غرق شده و سیل، جان خود را از دست دادند.

علل غرق شدن

سخنگوی اورژانس خوزستان و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز  با اشاره به علل غرق شدن در ایران گفت: کم توجهی پدر و مادر به فرزندان، نداشتن مهارت شنا، ترغیب نکردن به استفاده از استخر به جای رودخانه، داشتن بیماری‌هایی مانند آسم، غش و صرع، استفاده از الکل و مواد مخدر ،شوخی کردن در آب و نادیده گرفتن تابلوهای هشدار و ایمنی در کنار رودخانه از علل غرق شدن افراد هستند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی

شرهانی با بیان اینکه باید والدین به فرزندان خود هشدار دهند که هرگز تنها شنا نکنند و بدون مهارت در آب نروند، گفت: گرفتگی عضلات، تنگی نفس، احساس سرمای زیاد و تنفس سریع، گیجی و ضعف عضلات، علائم خطرناکی هنگام شنا کردن هستند و در صورت بروز این علائم باید فورا فرد از آب خارج شود.

وی افزود: والدین از کودکان خود غافل نشوند و فرزندان باید فاصله ایمنی از استیج و اسکله کنار رودخانه داشته باشند. در صورت غرق‌شدگی کسی نیز اگر فردی مهارت ندارد برای کمک به دیگران وارد آب نشود.

شرهانی با بیان اینکه افرادی که برای شنا به اطراف رودخانه‌ها می‌روند باید جلیقه نجات به همراه داشته باشند، گفت: توصیه می‌شود افراد قبل از شنا، حرارت پاها و دست و صورت خود را با آب یکسان کنند و زمانی که در آب هستند از جویدن آدامس و خوردن غذا و کشیدن سیگار و داد و فریاد کردن خودداری کنند.

وی افزود: خانواده‌ها نیز کودکان، سالمندان، بیماران و بیماران با محدودیت‌های گفتاری و دیداری را به داخل رودخانه نبرند.

سخنگوی اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: باید از شنا پشت سدها نیز پرهیز شود زیرا آب آرام است اما دریچه‌های زیر آب،  فرد را به زیر می‌کشند. جریان سریع آب، درجه حرارت آب، رنگ آب و آب‌های دور از سکنه همگی علائم هشدار هستند.

اگر فردی غرق شد، باید چه کار کنیم؟

وی عنوان کرد: چنانچه فردی در آب غرق شد، باید افراد خونسردی خود را حفظ کنند تا درست فکر کنند و فورا با ۱۱۵ تماس بگیرند و آدرس دقیق را اعلام کنند.

شرهانی بیان کرد: می‌توان از هر وسیله بلند مثل شاخه درخت، طناب، تیوپ و هر چیزی که بتوان فرد غرق شده را خارج کند، استفاده کرد. باید با غرق شده صحبت و او را تشویق کرد و به او گفت که کمک می‌گیرد.

وی افزود: بلافاصله پس از خروج مصدوم غرق شده از آب، ابتدا باید گل و لای داخل دهان و بینی شخص پاک شود و سپس باید به وضعیت تنفسی و ضربان قلب وی دقت کرد.

شرهانی ادامه داد: در صورتی که مصدوم تنفس و یا ضربان قلب نداشت باید به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی شروع شود به گونه‌ای که با دو دست، وسط قفسه صدری مصدوم فشار داده شود و این کار تا زمان رسیدن اورژانس ادامه یابد. به صورت مداوم نیز باید راه هوایی یعنی دهان و بینی فرد تمیز شود و زمان برای نجات مصدوم از دست نرود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا