استان ها

آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی اسیر سهامداران

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری ترندونی، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی از جمله اقدام‌هایی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بررسی و احیای پروژه‌های پالایشی قدیمی و تدوین طرح‌های جدید پتروپالایشی ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی آن را در دستور کار دارد.

بر این اساس، با بررسی طرح‌های پیشنهادی برای احداث واحدهای پالایشی و پتروپالایشی، سرانجام هشت طرح پتروپالایشگاهی شامل احداث پنج طرح پتروپالایشگاه نفت خام و سه طرح پتروپالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز مورد تأیید وزارت نفت قرار گرفت که مهم‌ترین آن احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بود.

این طرح که در قالب یک پتروپالایشگاه تعریف شده است، افزون بر سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند. ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، محصولات شیمیایی است.

گازوئیل سهمی قابل‌توجه در فرآورده‌های تولیدی این پتروپالایشگاه دارد و ۳۵ درصد از محصولات تولیدی در این پالایشگاه را گازوئیل، ۱۵ درصد بنزین، ۱۱ درصد پروپیلن، ۱۰ درصد سوخت جت، ۹ درصد اتیلن، ۸ درصد نفت کوره، ۵ درصد پارازایلن و ۲ درصد را بنزن تشکیل خواهد داد.

سال تمام شد ولی عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی آغاز نشد

مرداد سال 1401 تفاهم‌نامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با حضور رئیس جمهور و وزیر نفت بین سهامداران این طرح امضا شد و آبان ماه سال گذشته بالاخره درخواست وزارت نفت مبنی بر احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

سپس طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به دلیل تاخیر در اخذ مجوزها، قرار شد این پروژه به طرح تبدیل شده و مجری طرح عملیات اجرایی آن را در فروردین امسال آغاز کند که بازم خبری از آن نشد.

طبق مذاکرات شرکت پخش و پالایش منطقه ویژه اقتصادی  قرار بود حدود 450 هکتار زمین در بندرعباس برای احداث این پروپالایشگاه در نظر گرفته شود.

دلیل انتخاب این مکان نیز این است که در منطقه بندرعباس زیرساخت لازم به دلیل احداث دو پالایشگاه کشور از قبل وجود دارد و دیگر نیازی به هزینه‌کرد جدید نیست که که بعد از گذشت دو سال بالاخره مشکل تامین زمین این واحد برطرف شده است.

قرارگاه خاتم‌‌ آماده احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی‌

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم در طی یک مصاحبه اعلام کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حضور در پروژه پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی نیز اعلام آمادگی کرده است. مجموعه قرارگاه بعد از احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توان و تجربه لازم برای کمک به این طرح بزرگ دارد.

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی جزو پروژه‌هایی است که پیشنهاد شده است که با فاینانس چینی‌ها پیش برود و از این جهت قرارگاه ارتباطات خوبی دارد ولی به هر حال تصمیم بر عهده دولت محترم است.

تولید روزانه ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی

جلیل سالاری در چند روز گذشته با بیان اینکه در ماه‌های آینده عملیات اجرایی این طرح شروع می‌شود، افزود: سهم محصولات پتروشیمی و سوخت در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به ترتیب ۲۵ و ۷۵ درصد خواهد بود و قرار است روزانه ۶.۵ میلیون لیتر بنزین از این واحد تولید شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا