اقتصادی

«فرهنگ عمومی» نیازمند همدلی و مشارکت جامعه

گروه استانی خبرگزاری آنا; در روزهای اخیر و پس از کمپین حجاب، عموم مردم بیش از هر زمان دیگری به همدلی و مشارکت عمومی برای آرامش فضای عمومی و دستیابی به الگوهای عقلانی برای تقویت استدلال، تبیین اصول، احیای باورها و آسیب های ناشی از سرکوب رفتارهای سرگردان و غیر هنجاری نیاز دارند. لازم است از چالش های اضافی ناشی از تداوم دوقطبی ها در جامعه اجتناب شود.

تجربه قبلی تحقیر و فروپاشی داخلی ملت‌ها به‌ویژه در مسائل دینی و اعتقادی نشان می‌دهد که دشمنان تلاش می‌کنند سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها را از هم‌افزایی به جنگ و تقابل بکشانند.

ایجاد فضای تقابل بین شیعه و سنی، سنی و تکفیری، مسلمان و غیرمسلمان در کشورهای دیگر باعث دعواهای فراوان و فروپاشی قدرت ملت ها و حتی گاهی به برادرکشی نیز شده است. اکنون که دشمن در ایجاد هرج و مرج بین ملت و حاکمیت کشور ناکام مانده است، به سراغ ملت رفته و به دنبال ایجاد اختلاف بین گروه های مردمی است.

آنها معتقدند که با ایجاد شکاف مذهبی در میان مردم متحد، می توانند آنها را در هم بشکنند. اما باید مراقب بود و سخنان سردار شهید سلیمانی را نقل می کرد که همه جوانان کشور اعم از حجاب و بی حجاب را فرزندان خود می دانست و با همه به یک اندازه مهربان بود. از این رو او را پیشوای دلها می دانستند.

مشکل اصلی این است که ضمن رشد و تربیت نسل جوان، اصولی مانند قانون گرایی، ایجاد باورهای عمومی، نهادینه شدن رفتار سازنده و وحدت عمومی به فرزندان کشور داده نمی شود. از این رو رسانه ها به ویژه رسانه های تهاجمی پر سر و صدا توانستند خود را به عنوان مربی آگاه به امور روز جامعه معرفی کنند و در روند آموزش کودکان و نوجوانان نقش آفرینی کنند.یا ماجرای تعامل انسانی امام موسی صدر با فیروز خواننده مشهور لبنانی که او را از یک خواننده سبک غربی به گوینده حماتی از جریان شیعه تبدیل کرد و اکنون همان مهربانی و رفتار انسانی در جانشینانش رو به افزایش است. ملت لبنان تبدیل شده است

اما این روزها شاهد اظهارنظرهای عجولانه و یا رفتارهای هیجانی هستیم که ناخواسته و به دلیل تحریک احساسات مذهبی در خور میل دشمنان اتفاق می افتد که اصلا سازنده نیست، به ویژه اینکه این گونه رفتارها در بین نخبگان افزایش یافته است. و بی توجهی به توسعه راه حل هایی که راه را برای رویارویی های غیر سازنده هموار می کند.

گاهی برخی از مدیران برای توجیه کم کاری و برخی تصمیمات اشتباه، موضوعاتی را مطرح می کنند که یا ربطی به پدیده حجاب و ریشه های فرهنگی اجتماعی آن ندارد و یا منجر به تداوم روابط دوقطبی موجود می شود. به افکار عمومی آسیب می رساند بنابراین می توان اظهارات آنها را نوعی فرار به جلو دانست. با این حال، ساده کردن بیان مسئله می تواند به راه حل های مفیدی منجر شود.

مشکل اصلی این است که ضمن رشد و تربیت نسل جوان، اصولی مانند قانون گرایی، ایجاد باورهای عمومی، نهادینه شدن رفتار سازنده و وحدت عمومی به فرزندان کشور داده نمی شود. از این رو رسانه ها به ویژه رسانه های تهاجمی پر سر و صدا توانستند خود را به عنوان مربی آگاه به امور روز جامعه معرفی کنند و در روند آموزش کودکان و نوجوانان نقش آفرینی کنند.

باید اذعان داشت که ده‌ها سازمان و نهاد رسمی مسئول فرهنگ عمومی کشور به‌ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در روند تربیت نسل جوان موفق نبوده‌اند و بخشی از وضعیت کنونی را بر عهده دارند. از سوی دیگر کم کاری، غفلت، پنهان کاری و تخلف در رسانه های داخلی نیز باعث شده است که ایجاد شفافیت و روشنگری در ذهن کنجکاو جوانان به درستی انجام نشود و روند اقناع به طور کامل شکل نگیرد.

به عنوان مثال، 50 روز پس از آغاز مسابقات پربیننده لیگ ملت های والیبال، معاونت فرهنگی تیم ملی از مواجهه با موسیقی یک خواننده لس آنجلسی در دیدار با تیم لهستان شگفت زده شد. در سالن مسابقات این در شرایطی بود که سازمان مسابقات قبلاً از کشورهای شرکت کننده درخواست کرده بود که در طول مسابقه توسط تیم آنها پخش شود. اما برای برخی از کشورها با وجود این درخواست، آن سازمان موسیقی خود را انتخاب کرده و در طول مسابقه پخش می کند!

این اتفاق در سال 2022 نیز رخ خواهد داد. جام جهانی در قطر. طبق قوانین جام جهانی امسال کشورهای شرکت کننده تا امروز ۱۴۰۱ در تاریخ 5 آگوست، باید موسیقی را به میزبان ارائه دهد تا در هنگام گلزنی بازیکنان از استادیوم پخش شود. با این حال، همانطور که در 31 ژوئیه بیان شد در گزارش برنامه ورزش و مردم کشور هنوز اقدامی در این مورد نکرده است! بنابراین توجه به شیوه های نوین آموزش فرهنگ عمومی و تحکیم باورهای عمومی در نسل جوان نیازمند هوشیاری، آرامش، همگرایی، جذب حداکثری و فعالیت فعال و البته جهت گیری به نتیجه در جهت حفظ نسل جوان و پویایی آن است. در آینده.

به عنوان مثال دو اتفاق خوب در این چند روز می تواند الگوی عملی برای دستور کار مدیران فرهنگ و رسانه کشور باشد. ابتدا شبکه اختصاصی رادیویی بانوان برای پوشش اخبار و مسابقات تیم های ورزشی بانوان ایجاد شد که مورد استقبال تیم های ورزشی بانوان قرار گرفت. این اقدام ممکن است از فعالیت رسانه های تهاجمی در گزارش تیم های ورزشی بانوان ایران بکاهد.

گام دوم شروع ساخت سکوی ویژه بانوان در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی برای رفع ممنوعیت پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان برای ورود زنان به ورزشگاه ها است که در صورت اجرا می تواند نویدبخش جلوگیری از چالش های مشابه باشد.

حمیدرضا حسینی دانا، رئیس گروه کارشناسی راهبردی رسانه و فضای مجازی بسیج سازمان اساتید کشور و رئیس گروه بزرگ تحقیقات دفاع رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.

انتهای پیام/4062/

دکمه بازگشت به بالا