حوادث و رویدادها

هواشناسی ۱۴۰۲/۱۱/۲۷؛ تداوم بارش برف و باران تا سه‌شنبه

آفتاب‌‌نیوز :

 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی بارشی امروز در نیمه غربی کشور، دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر، دامنه‌های زاگرس، فارس، بوشهر، مرکز و شمال شرق کشور فعال است.

فردا بارش‌ها در غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز و زاگرس، سواحل دریای خزر، شمال شرق، فارس، کرمان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از استان یزد ادامه دارد.

یکشنبه آینده در بخش‌هایی از غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق، نوار شرقی، دوشنبه و سه‌شنبه در غرب، شمال غرب و سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده ادامه دارد.

شنبه و یکشنبه آینده در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکزی، جنوب و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

شایان ذکر است که روز شنبه نیمه غربی و یکشنبه در نیمه شرقی به‌ویژه شمال شرق کاهش محسوس دما روی می‌دهد. امروز خلیج‌فارس و تا روز دوشنبه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد بیش از ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۲ تا ۲.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷، شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ و یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی، خسارت به قایق و شناور‌های کوچک و نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و صنایع فراساحل

توصیه: منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

زمان پایان: صبح شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد جنوب شرقی تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۲ متر.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: و شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در نواحی شمالی خلیج فارس.

اثر مخاطره: احتمال خطر غرق‌شدن شناگران و شناور‌ها به‌ویژه شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و فعالیت صنایع فراساحلی و سکو‌های نفتی

توصیه: ممنوعیت شنا، اجتناب فعالیت‌های تفریحی و صیادی، اجتناب از تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی فعالیت در صنایع فراساحلی و سکو‌های نفتی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، در ارتفاعات البرز و زاگرس کولاک برف، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیر‌های برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، در ارتفاعات البرز و زاگرس کولاک برف، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، گلستان، کرمانشاه، قزوین، خراسان شمالی، قم، سمنان، همدان، خراسان رضوی، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، اصفهان و بوشهر.

شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، زنجان، مرکزی، همدان، گلستان، گیلان، مازندران، قم، تهران، سمنان، قزوین، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، کرمان، اصفهان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

توصیه: پاک‌سازی نهر‌ها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق‌آبی در محصولات زراعی.

استفاده از کود‌های ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد.

کشت محصولات انتظاری در استان‌های سردسیر.

زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال.

استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها.

عدم انجام عملیات هرس به‌دلیل وقوع برف.

ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحد‌های تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر.

رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی.

نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحد‌های تولیدی.

استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روز‌های ابری.

عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع هنگام بارندگی.

تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخر‌های پرورش ماهی و کاهش تراکم استخر‌ها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن.

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا