برون مرزی

در نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن چه گذشت؟

نشست سه روزه وزرای خارجه G7 که از 4 مه آغاز و در لندن پایان یافت ، ساعاتی قبل به پایان رسید.

در این جلسه بحران کرونا ، کمکهای غربی برای واکسیناسیون در کشورهای فقیر و تشکیل ائتلافی علیه تهدیدات به اصطلاح چینی-روسی مورد بحث قرار گرفت. در اولین روز جلسه مشاوره در زمینه کمک به آموزش و اشتغال زنان و دختران در کشورهای فقیر نیز انجام شد.

جلسه ای که مقامات انگلیسی پس از همه گیری کرونا با افتخار اولین جلسه شخصی گروه هفت نفره را خوانده بودند ، با آزمایش مثبت دو نفر از اعضای هیئت هند قطع شد. هنگامی که انگلیس تنها تعداد کشته شدگان در آستانه انتخابات 6 مه را گزارش می کند ، گزارش می شود که دو نفر از اعضای هیئت هند به یک تاج گل آلوده شده اند.

به دنبال این خبر ، همه اعضای هیئت هند قرنطینه شدند و ملاقات مستقیم با سایر اعضا را ممنوع کردند. اما تصاویر منتشر شده از ملاقات شخصی بین وزیر خارجه هند و وزیر خارجه ایالات متحده ، بلینکن و وزیر کشور انگلیس ، پرتی پاتل ، باعث نگرانی شده است.

به گفته گاردین ، ​​همه اعضای گروه هندی شرکت کننده آزمایش منفی داشتند اما دو نفر در انگلیس مثبت بودند. وزیر کشور انگلیس پاتل عکسی منتشر کرده است که در آن در حال تبادل سند با وزیر خارجه هند است. پتلاس که در یک خانواده هندو بزرگ شده است ، ارتباط تنگاتنگی با دولت فعلی هند و افراطی هند حاکم BJP و نخست وزیر نارندرا مودی دارد. اگرچه هند عضوی از گروه هفت نبود ، اما به لندن دعوت شد.

انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که این نشست تحت اقدامات دقیق بهداشتی و با رعایت کامل پروتکل های کرونا برگزار خواهد شد. علی رغم رسوایی ، ممکن است آمریکایی ها تمایلی به فرستادن رئیس جمهور مسن خود به اجلاس ژوئن نداشته باشند.

نتیجه جلسات

در اولین روز جلسه ، اعضا اعلام کردند که 15 میلیارد دلار برای کمک به آموزش و جذب زنان و دختران در کشورهای فقیر در سال آینده اختصاص می دهند. هدف اعلام شده 2026 است. تعداد دانشجویان در سراسر جهان را 40 میلیون نفر افزایش دهید. هفته گذشته ، دولت انگلیس اعلام کرد بودجه صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) را کاهش می دهد. در همین راستا ، اعضای گروه هفت عزم خود را برای جلوگیری و از بین بردن خشونت های جنسیتی و پایان دادن به آزارهای جنسیتی اعلام کرده اند.

در روز دوم جلسه ، مقدمات اجلاس سران در 4 و 5 ژوئن در منطقه کرن وال انگلیس فراهم شد. در این روز ، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس با وزیران خارجه شرکت کننده در مورد موضوعات ژئوپلیتیکی تبادل نظر کرد که به گفته وی تهدیدی برای دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی ها است. روابط با روسیه ، چین ، ایران ، بحران میانمار ، اتیوپی و جنگ داخلی سوریه ذکر شد.

وزیر خارجه انگلیس سعی کرد با استفاده از این نشست برنامه راهبردی انگلیس در مورد جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام را آغاز کند. به همین دلیل علاوه بر رئیس آسه آن ، برخی از کشورهای منطقه نیز به این نشست دعوت شدند. انگلیس در تلاش است تا با پیوستن به اقیانوس آرام بخشی از انزوای خروج از اتحادیه اروپا را جبران کند.

گفته می شود که در این نشست وضعیت سوریه و لیبی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وضعیت فعلی در اتیوپی ، سومالی و کشورهای ساحلی آفریقا و همچنین در بالکان غربی نیز مورد توجه قرار گرفت. وزرای خارجه شرکت کننده همچنین درباره مقدمات نظامی روسیه در مرز با اوکراین ، وضعیت ناراضی زندانیان روسی الکسی ناوالن و اوضاع در بلاروس گفتگو کردند.

واکسیناسیون کشورهای فقیر همانطور که قول داده شده باقی مانده است

اعضای G7 علاوه بر نیاز به کشورهای میانه و فقیر ، در مورد واکسیناسیون نیز بحث کردند. کشورهای غربی به زودی حدود 50 درصد بزرگسالان خود را واکسینه می کنند. این رقم برای صحرای آفریقا یک درصد است.

با این حال ، به گفته گاردین ، ​​نماینده انگلیس تأکید کرد که مذاکرات در مورد واکسیناسیون کشورهای فقیر تعهدی نیست و لازم الاجرا نیست. انگلیس 570 میلیون دوز واکسن کرونا را پیش خرید کرده است.

به نظر می رسد رویکرد ایالات متحده در صدور حق ثبت اختراع واکسن بیماری کرونا نیز تغییر کرده است. این تغییر پس از اعلام Pfizer صورت گرفت که انتظار داشت امسال 26 میلیارد دلار از فروش واکسن کرونا بدست آورد. پیش از این شایعاتی از ایالات متحده منتشر شده بود مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد فرمول واکسن کرونا را به بشریت ارائه دهد.

اگرچه انگلیس 570 میلیون دوز واکسن را سفارش داد ، شرکت هندی سرم ، تولید کننده اصلی واکسن Astraznica ، مجاز به توزیع حدود 20 میلیون دوز از تولید خود در هند بود.

برخی دیپلمات ها نگرانند که تکثیر سریع واکسن چینی در قاره آفریقا ، همراه با انباشت واکسن در غرب ، به تصویر “دموکراسی غربی” آسیب برساند. در همین راستا ، وزیر خارجه آلمان روسیه و چین را به دیپلماسی واکسیناسیون هایکو ماس در “ریا” متهم کرد. وی گفت: غرب باید برنامه واکسیناسیون جهانی را برای همه ارائه دهد.

چین و روسیه

یک گروه هفت نفره از وزیران امور خارجه در روز سه شنبه بیشتر وقت خود را صرف بحث و گفتگو درباره آنچه “آنها را اساس همکاری قوی دموکراتیک با چین و روسیه” خواندند. وزیر امور خارجه گفت هر چه اقتصاد جهان بیشتر علیه چین متحد شود ، زودتر بیدار خواهد شد.

در مورد روسیه ، بزرگترین نگرانی چیزی است که تبلیغات روسیه نامیده می شود. وزیر امور خارجه انگلیس کشورهای عضو را به هماهنگی در مبارزه با تبلیغات روسیه و انتشار اطلاعات گمراه کننده فراخواند.

در پاسخ ، دومنیک راب وزیر امور خارجه روسیه گفت: “اکنون وقت آن است که کشورهایی را ببینیم که از استخوان تبلیغات خجالت کشیده بودند و از آن برای توجیه مداخله نظامی و سرنگونی دولتها استفاده می کردند. برای انجام این کار.”

چین غرب را به قلدری متهم می کند و می گوید سیاستمداران غربی هنوز ذهنیت پسااستعماری دارند و معتقدند که می توانند دوباره نقش پلیس جهان را بازی کنند.

انگلیس روسیه را بزرگترین تهدید برای امنیت خود معرفی کرده و چین را “چالش امنیتی بلند مدت” توصیف کرده است.

به گفته رویترز در این نشست ، وزیر امور خارجه انگلیس غیر مستقیم چین را مقصر مقصر اپیدمی عروق بیماری کرونا و مرگ 3.2 میلیون نفر در سراسر جهان می داند.

فشار سازمان بهداشت جهانی بر گروه هفت به ویژه برای استفاده از واکسن های انباشته آن برای کشورهای فقیر شدید است. مقامات انگلیسی می گویند که آنها موظف به این کار نیستند.

در تاریخ 5 مه ، آخرین روز جلسه ، راه های از سرگیری سفرهای بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست ، انگلیس خواستار یک سیستم اطلاعات سفر یکپارچه و هماهنگ شد.

تحت سیستم “خطر خطر” ، این کشور قصد دارد سفرهای بین المللی را از 17 مه آغاز کند که اکنون غیرقانونی است. طبق این روش ، مقاصد بین المللی به سه رنگ سبز ، زرد و قرمز تقسیم می شوند و سفر به هر یک از آنها مشمول مقررات خاصی خواهد بود.

انگلیس همچنین می خواهد یک سند سفر دیجیتال برای حمل و نقل بین المللی ایجاد کند. با این حال ، انگلیس هنوز با “گذرنامه سلامتی” مخالف است. انگلیس قصد دارد با تهیه گذرنامه بین المللی سلامت دیجیتال که سابقه پزشکی فرد را ثبت می کند ، در تعیین استانداردها نقش اصلی را داشته باشد.

در آخرین روز جلسه ، هنگامی که ماجرای آلودگی یک هیئت هندی به ویروس کرونا جلسه را تحت الشعاع قرار داد ، بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس در جلسه ای در خانه لنکستر در لندن شرکت کرد. وی در بیانیه ای که روز جمعه صادر شد ، این ادعاها را انكار كرد و گفت: “ادعاهای مشابه و غیرمستند در موارد مختلف علیه هند انجام شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا