جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی برتر

صدور سند مالکیت موتورسیکلت چقدر طول می‌کشد؟

آیا می‌خواهید موتورسیکلت صفر بخرید؟ برای صدور سند موتورسیکلت، مدارک‌تان را آماده کرده‌اید؟ شاید هم چند وقتی است که کارهای سند را انجام داده‌اید اما هنوز به دستتان نرسیده است. کلافه‌اید و نمی‌دانید از چه روشی اقدام کنید؟ در این مقاله قصد داریم علاوه‌بر پاسخ به این سوالات روش را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید. پیگیری کارت موتور سیکلت چگونه انجام می‌شود؟ آیا پیگیری کارت موتور سیکلت با کد ملی امکان‌پذیر است؟ چرا دریافت سند موتور سیکلت مهم است؟ مشکلات خرید موتور سند سفید چیست؟ سند سفید موتور چیست؟

برگ سبز موتورسیکلت چیست؟

برگ سبز موتورسیکلت همان سند مالکیت موتور است. صدور برگ سبز و کارت احراز هویت موتورسیکلت توسط انجام می‌گردد. شما بعد از تاریخ انعقاد قرارداد تا یک هفته فرصت دارید که مدارک‌تان را به واحد صدور سند تحویل دهید. منظور از واحد صدور سند، شرکتی است که از آن موتورسیکلت خریده‌اید.

سند سفید موتور چیست؟

یکی از مهم ترین ارکان سند عادی امضای آن توسط شخص است. امضای سند معمولا ذیل سند و در خود سند درج می‌شود و در مفهوم سنتی، امضا به معنای هر گونه علامت انحصاری و شخصی است که زیر نوشته ترسیم و گذاشته می‌شود و دلالت بر هویت امضا کننده دارد. بنابراین امضای سند می‌تواند به وسیله دست در سند ترسیم شده و با به وسیله دیگری نقش بسته و یا این‌که مهر یا اثر انگشت باشد. به این ترتیب واضح است که امضای سند به معنای آگاهی از مفاد سند و تایید و پذیرفتن سند است. بنابراین طبیعی و منطقی است که پس از تنظیم مفاد سند، سند به امضای شخص برسد. اما گاهی سند، پیش از تنظیم، به امضای شخص می‌رسد که به آن سند سفید امضاء می‌گویند.

بنابراین برگه سفید امضا، برگه‌ای است که امضای آن پیش از تنظیم و یا تکمیل آن انجام شده است. لازم به ذکر است که بر اساس قانون، شخصی که مدعی سند سفید امضا است، مدعی شمرده می‌شود و بار دلیل سفید امضا بودن سند به عهده خود اوست. به این معنا که باید اثبات نماید امضای سند پیش از تنظیم و یا تکمیل سند انجام شده است. که این موضوع یکی از مشکلات خرید موتور سند سفید است.

مراحل صدور و پیگیری سند موتور سیکلت صفر

برای صدور سند موتورسیکلت ابتدا سه برگ سند شرکت سازنده موتورسیکلت توسط نمایندگی فروش پر می‌شود. نماینده شرکت، این برگه‌ها را با مدارک خریدار به مراکز شماره‌گذاری موتورسیکلت، تحویل می‌دهد. سپس مشخصات مالک در سیستم شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا ثبت می‌شود. بعد از آن برای خریدار، سند صادر می‌گردد. نمایندگی این سند –برگ سبز- را به مالک تحویل می‌دهد. سند مالکیت موتورسیکلت معمولا 20 روزه صادر می‌شود. بعد از 10 روز الی 2 ماه نیز کارت سوخت و کارت موتورسیکلت از طریق پست به آدرس مالک فرستاده می‌شود. پس در اصل برای پیگیری سند موتور سیکلت صفر باید به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی به منظور صدور سند مالکیت

مدارک لازم برای سند زدن موتور سیکلت صفر  چیست؟ برای سند زدن موتور صفر به چه مدارکی نیاز داریم؟ مدارک لازم برای سند زدن موتور سیکلت صفر و به طور کلی برای صدور برگ سبز موتورسیکلت اجباری است:

احراز سکونت تهران برای متولدین شهرستان

در صورتی‌که متولد شهرستان هستید؛ اما اکنون در تهران سکونت دارید، لازم است یکی از مدارک زیر هم ارائه بدهید:

دلایل عدم صدور سند توسط پلیس راهور

پلیس راهور معمولا به دلایل زیر برای شما سند مالکیت صادر نمی‌کند:

همان‌طور که بیان شد، برای پیگیری سند موتور سیکلت صفر و بررسی دلایل عدم صدور آن به نمایندگی فروش مراجعه کنید.

نحوه دریافت سند سبز راهور از شرکت

نحوه دریافت سند مالکیت موتورسیکلت از شرکت به شرایط خرید شما بستگی دارد:

نکته: سعی کنید حتما در مدت زمان تعیین شده توسط شرکت سازنده موتورسیکلت، مدارک‌تان را تحویل دهید. هرگونه تاخیر در ثبت سند، موجب توقیف موتورسیکلت شما توسط پلیس می‌شود.

اگر موتورسیکلت‌تان توقیف شد، لازم است مراحلی را برای ترخیص آن انجام دهید. برای کسب اطلاعات جامع در خوصوص ترخیص موتور می‌توانید، مقاله را مطالعه نمایید.

هزینه صدور سند مالکیت موتورسیکلت

هزینه صدور سند مالکیت موتورسیکلت صفر، روی قیمت آن محاسبه می‌شود. برخی شرکت‌ها حدود 150 هزار تومان برای ایاب ذهاب، کپی و… از مالک می‌گیرند.

استعلام سند موتورسیکلت

بعد از صحبت در مورد دریافت سند موتورسیکلت، پیگیری سند موتورسیکلت و نحوه صدور آن، باید در مورد روش‌های استعلام سند موتورسیکلت هم اطلاعاتی داشتـه باشید. چرا که شاید در یک موقعیتی قرار بگیرید و به استعلام سند موتور خود نیاز پیدا کنید. در ادامه این مطلب روش‌های استعلام سند موتورسیکلت را برای شما شرح می‌دهیم.

روش‌های پیگیری کارت موتورسیکلت

پیگیری سند موتور سیکلت صفر یکی از دغدغه‌های دارندگان موتورسیکلت است. در صورتی که درخواست کارت موتورسیکلت را ثبت کرده‌اید، اما هنوز این کارت را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید به روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم برای استعلام سند موتور سیکلت خود اقدام کنید و از وضعیت صدور مطلع شوید.

همان‌قدر که خرید موتورسیکلت برای دوستدارن این وسیله نقلیه لذت‌بخش است؛ گیر افتادن در کارهای اداری آن موجب کلافه‌گی می‌شود. پس چه بهتر که از قبل با مراحل صدور اسناد، مدارک مورد نیاز و مسائل احتمالی آن آشنا باشید. یکی از مراحل انجام پروسه اداری ثبت سند است که در این مقاله به آن پرداختیم. اگر در این باره ابهام یا پرسشی دارید، کامنت بگذارید. کارشناس‌های ما در بیمه دات کام در اسرع وقت پاسخگوی شما این روزها اکثر افراد ترجیح می‌دهند برای تردد در سطح شهر به‌جای استفاده از خودرو یا وسایل حمل‌ونقل عمومی، از موتورسیکلت استفاده کنند. با این کار از ترافیک‌های سنگین نجات پیدا می‌کنند و می‌توانند به‌موقع به کارهایشان رسیدگی کنند.

موتورسیکلت‌ها یار باوفای صاحبانشان هستند که مزایای بسیاری دارند؛ اما دردسرهایی مانند پیگیری سند موتور سیکلت و قوانین سخت‌گیرانه‌تر راهنمایی و رانندگی نیز برای آن‌ها وجود دارد. سند موتورسیکلت مانند شناسنامه آن است، به همین خاطر تردد با موتورسیکلت بدون سند، مشمول جریمه‌های سنگینی می‌شود.

اگر به‌تازگی موتورسیکلت خود را فروخته‌اید اما هنوز مراحل انتقال سند را انجام نداده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای صدور آن اقدام کنید. چراکه مانند خودرو تا وقتی‌که سند به نام مالک جدید منتقل نشود، مسئولیت تمام تخلف‌ها بر عهده شماست. اگر هم موتورسیکلت صفر یا کارکرده خریده‌اید و باوجود ثبت درخواست برای صدور سند، هنوز آن را تحویل نگرفته‌اید، راه‌حل آن را با خواندن این مقاله پیدا می‌کنید.

مراحل پیگیری سند موتور سیکلت چیست؟

اگر از اواخر سال ۱۴۰۰ صاحب خودرو شده باشید، حتماً در مراحل متوجه شدید که پلیس راهور ناجا، مسئول صدور برگ سبز یا همان سند خودرو است. این موضوع در مورد موتورسیکلت صفر هم صدق می‌کند. برای پیگیری سند موتور سیکلت، بعد از اینکه مراحل قانونی معامله موتورسیکلت انجام شد، باید خریدار باید ظرف مدت یک هفته مدارک خود را به واحد صدور سند تحویل دهد. منظور از واحد صدور همان شرکتی است که موتورسیکلت از آن خریداری‌شده است. برای پیگیری سند موتور سیکلت صفر در نمایندگی فروش شرکت سازنده مراحل زیر را طی کنید:

پیگیری سند موتور سیکلت چه قدر زمان می‌برد؟

به‌طورمعمول ۲۰ روز طول می‌کشد تا سند موتورسیکلت صادر شود. برای هم باید ۱۰ روز تا ۲ ماه بعد از صدور سند صبر کنید.

هزینه پیگیری سند موتور سیکلت صفر نیز بر اساس ارزش آن مشخص می‌شود و عدد معینی ندارد. بعضی از شرکت‌ها مبلغی حدود ۱۵۰ هزار تومان را برای هزینه‌های مختلف مانند رفت‌وآمد به مراکز صدور، تهیه کپی از مدارک و غیره، از خریدار یا مالک دریافت می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای انتقال سند موتورسیکلت چیست؟

پس از پیگیری سند موتور سیکلت و انجام امور اداری، بهتر است این مدارک را آماده داشته باشید تا مراحل انتقال سند یا تحویل آن سریع‌تر انجام شود:

گواهی عدم خلافی، مهم‌ترین مدرک در پیگیری سند موتور سیکلت

اگر گذرتان به پارکینگ موتورسیکلت‌ها خورده باشد، احتمالاً با دیدن حجم موتورسیکلت‌های توقیفی تعجب کرده‌اید. روزانه فقط در تهران بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ موتورسیکلت، به دلیل خلافی به پارکینگ منتقل می‌شوند. جالب است بدانید که خیلی از آن‌ها به دلیل وضعیت نامشخص سند یا عدد بالای خلافی، سال‌هاست که در این پارکینگ‌ها خاک می‌خورند. اگر قصد فروش موتورسیکلت دارید، برای انتقال سند باید خلافی‌های آن را تسویه کنید. اگر هم قصد خرید دارید، بهتر است قبل از نهایی کردن خرید با ،  فروشنده و ادعاهایش را راستی آزمایی کنید.

برگرفته شده از:

https://plandl.ir/product/motor-contract-agreement/

دکمه بازگشت به بالا