استان ها

البرز پایلوت جشنواره خوشنویسی شکسته نستعلیق کشور می‌شود

به گزارش ترندونی از البرز؛ مراسم بزرگداشت و رونمایی از لوح ثبتی استاد درویش عبدالمجید طالقانی، همراه با نمایشگاه آثار این هنرمند بزرگ دوران صفوی، با حضور مدیر کل میراث‌فرهنگی البرز، استاد میر جلال الدین کزازی، اعضا و اساتید بزرگ انجمن خوشنویسی ایران و البرز پژوهان در محل خانه هنرمندان کرج برگزار شد.

«رحیم خاکی» با اشاره به اینکه درویش عبدالمجید طالقانی در میان اساتید هنر خوشنویسی زبانزد و پیشرو بوده گفت: افتخاری برای استان البرز است که تاریخ هنر خوشنویسی آن با استادی چون درویش عبدالمجید طالقانی مزین شده که شیوه ای بدیع و ماندگار در این هنر ایجاد کرده است.

البرز پایلوت برگزاری جشنواره تخصصی خوشنویسی شکسته نستعلیق

رئیس انجمن خوشنویسان البرز نیز در این مراسم ثبت ملی شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی را مقدمه ای برای برگزاری جشنواره دوسالانه تخصصی خوشنویسی شکسته نستعلیق ایران در البرز به عنوان پایلوت و پایگاه شکسته نستعلیق ایران دانست که همکاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد، شهرداری، میراث‌فرهنگی و انجمن خوشنویسان در این زمینه را می‌طلبد.

«علی مهری» با بیان اینکه درویش عبدالمجید طالقانی اوایل قرن دوازده هجری قمری در طالقان به دنیا آمد، بیان کرد: خط شکسته قبل از درویش نیز رایج بوده ولی اوج شکوفایی آن در دوران صفوی و به دست درویش نهادینه شد و خوشنویسان پس از وی شاگردان وی محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن خوشنویسان البرز با اشاره به ظرفیت‌های فوق العاده البرز در زمینه خوشنویسی که می‌تواند حتی به عنوان پایگاه خوشنویسی معاصر ایران معرفی شود، گفت: با هدف معرفی شناسنامه و هویت فرهنگی البرز، ثبت شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان قله خوشنویسی خط شکسته نستعلیق ایران با همراهی خوب اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اتفاق افتاد.

درویش خوشنویسی شکسته نستعلیق را به اوج خود رسانید

«یداله کابلی خوانساری» از چهره‌های ماندگار و عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به جایگاه ویژه درویش عبدالمجید طالقانی در هنر خوشنویسی ایران، گفت: خط شکسته نستعلیق در واقع بهار خط نستعلیق است که تعالی خوشنویسی ایران است. درویش با ایجاد شیوه‌ای تازه در خوشنویسی شکسته نستعلیق این هنر را به اوج خود رسانید.

این استاد مسلّم خوشنویسی اظهار کرد: سرزمین ما به خود می‌بالد که چنین هنرمندان درخشانی را دارد و هنر خوشنویسی را چون گنجینه‌ای ارزشمند در خود جای داده است.

استاد کابلی خوانساری افزود: درویش در خط شکسته تحولات عظیمی با خلق همه زیبایی و شکوفایی ایجاد کرده است که در دنیا می‌تواند به عنوان غنی‌ترین گرافیک جهان مطرح باشد.

به گفته عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان آثار عبدالمجید طالقانی قطعات سحرانگیزی است که این هنرمند در طول سال‌های عمر خود که با بیماری هم دست و پنجه نرم می‌کرده، مشغول سیر تکاملی و تعالی بخشیدن به این خط بوده است و زیبایی‌های بی نظیر آثار وی روز به روز نمود بیشتری می‌یابد.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا