برون مرزی

چرا روس‌ها دیگر نمی‌توانند مک دونالد و پپسی کولا بخورند؟

پرده آهنین که اروپای شرقی و غربی را برای چندین دهه به دو بخش تقسیم کرد. به تازگی از بین رفته است و اکنون خریداران روسی به فست فود، غذای مورد علاقه آمریکایی ها و بسیاری دیگر از جمله بیگ مک دسترسی دارند.

سی و دو سال بعد، مک دونالد با 850 شعبه در سرتاسر روسیه، اعلام کرد که درهای خود را در این کشور خواهد بست و مانند سایر برندهای معروف مانند IKEA، H&M، کوکاکولا و استارباکس.

مک دونالد تصمیم گرفت این کار را در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین انجام دهد.

پپسی همچنین اعلام کرده است که فروش پپسی کولا و سان آپ آن را در روسیه متوقف خواهد کرد.

اگرچه روس‌ها در این دوره شبکه‌های تجاری بزرگی را توسعه داده‌اند، تعلیق تجارت با روسیه پایان یک دوره را نشان می‌دهد.

گلناز شرافالدینوا، استاد سیاست روسی در کینگز کالج لندن، می گوید کوکاکولا، پپسی و مک دونالد نمادهای غرب گرایی روسیه و گشودگی روسیه به جهان بودند. با این حال، این شرکت ها کشور را ترک می کنند تا نشان دهند روسیه در حال نزدیک شدن به روسیه است.

اولین مک دونالد در میدان پوشکین که در میان روس ها با نام میدان پوشکین شناخته می شود، با ظرفیت 700 نفر، سال هاست که بزرگترین فروشگاه این برند در جهان بوده است.

جوانان روسی از طبقه متوسط ​​که در دهه 1990 بزرگ شدند، مک‌وادنالد را مکانی جذاب یافتند – رستورانی که می‌توانستند دوستان خود را به جشن‌های مختلف دعوت کنند.

در آغاز قرن بیست و یکم، این مکان کمتر آمریکایی به نظر می رسید، اما مکان مورد علاقه دانشجویان برای ملاقات و صرف ناهار با قیمتی مقرون به صرفه بود، و یک گزینه غذای سریع و ارزان بود.

اما حالا تمام آن خاطرات از بین رفته است.

کریس کمپینسکی، مدیرعامل مک دونالد، سه شنبه گذشته به کارکنان گفت که “ما نمی توانیم رنجی را که در اوکراین می بینیم نادیده بگیریم.”

وی افزود: زمان افتتاحیه مشخص نیست.

خانم گلنار می‌گوید شاید نتوان نام پایان دوران را در روسیه نامید، زیرا بستگی به این دارد که روسیه چه مدت طول می‌کشد تا از این دوره سخت، سیاه و زهرآگین اقتدارگرایی جان سالم به در ببرد، و البته نیاز به اقدامات اجتماعی و سیاسی زیادی دارد. و تلاش اقتصادی برای زنده ماندن از یک دیکتاتوری و رهبری قوی دارد.

5656

دکمه بازگشت به بالا