سلامت و دانش

جنجال بزرگ بین چین و آمریکا بر سر این جنگنده!

به گزارش خبرگزاری ترندونی، در 24 فوریه، یک جت جنگنده چینی J-11 مجهز به چهار موشک هوا به هوا، یک هواپیمای گشت دریایی آمریکایی P-8 Poseidon را در حالی که خبرنگاران رسانه های آمریکایی در هواپیما بودند، رهگیری کرد. بر اساس گزارش ها، هواپیمای آمریکایی برای بیش از یک ساعت در سایه J-11 قرار داشت.

بیشتر بخوانید:

این آتش‌فشان به زمین تعلق ندارد!/ عکس

چرا « احتمال انقراضش» ترسناک است؟ / فقط در ۲۰ سال: کرگدن ، پلنگ ابری و لاکپشت

روزنامه‌نگاران آمریکایی حتی می‌توانستند خلبان‌های J-11 و سلاح‌هایی را که هواپیمای جنگی چین به آن‌ها مسلح شده بود، ببینند. این حادثه اندکی پس از آن رخ داد که یک هواپیمای RC-135 نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) در دسامبر 2022 بر فراز دریای چین جنوبی به طور خطرناکی با یک جت جنگنده J-11 چین برخورد کرد.

جت جنگنده چینی در فاصله 10 فوتی (سه متری) هواپیمای جاسوسی آمریکایی قرار گرفت و هواپیمای جاسوسی آمریکایی را مجبور به انجام مانورهای فراری برای جلوگیری از برخورد کرد.

ویدئویی از این حادثه وجود دارد که احتمالاً از RC-135 گرفته شده است. این نشان می دهد که جنگنده چینی از نزدیک به هواپیمای تجسسی آمریکایی در سمت چپ خود نزدیک می شود و برای مدت کوتاهی در مقابل آن پرواز می کند و دور می شود.

در آن زمان گفته می شد که J-11 به چهار موشک هوا به هوا، از جمله دو موشک هوا به هوا PL-12 Beyond Visual Range (BVR) (AAM) و دو موشک کوتاه برد PL-8 مسلح شده است.

این جنگنده‌های چینی آمریکا را مستاصل کردن!/ عکس

جت جنگنده Shenyang J-11 یک هواپیمای جنگی دو موتوره و تک سرنشین است که با گرفتن مجوز از روی جنگنده روسی Sukhoi Su-27SK Flanker ساخته شده است و به همین دلیل به آن Flanker یا Flanker B+ نیز می‌گویند. نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLAAF) به دنبال تولید مشابهی برای نسل چهارم جت‌های جنگنده مورد استفاده کشورهای ناتو مانند F-16 Fighting Falcon بود.

تولید مشترک J-11 در سال 1998 آغاز شد. با این حال، پس از ساخت حدود 100 هواپیما متوقف شد، بنا به گزارش ها، به این دلیل که چین شروع به توسعه نوع J-11B این هواپیما با زیرسیستم های داخلی کرد، که گفته می شود توافق تولید مشترک را نقض می کند.

چین همچنین موتورهای Lyulka Saturn AL-31 ساخت روسیه را در برخی از J-11B با موتورهای WS-10 جایگزین کرد. همچنین یک نسخه بهبود یافته به نام J-11D، مجهز به رادار Active Electronically Scanned Array (AESA) و یک موتور ارتقا یافته WS-10 از این جنگنده را توسعه داد.

شایان ذکر است، جنگنده J-15 چین با قابلیت حمل بار و هواپیمای چند منظوره J-16 نیز از طراحی J-11 الهام گرفته شده است.

منبع: eurasiantimes

227227

دکمه بازگشت به بالا