برون مرزی

امیرعبداللهیان خطاب به همتای ایتالیایی: خواستار سهم طبیعی خود در بازار انرژی هستیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین ترندونی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ظهر امروز (دوشنبه، 30 تیر) در راس هیاتی برای مذاکره و رایزنی با ایتالیا و واتیکان وارد رم شد. مقامات با وزیر لوئیجی دی مایو ملاقات کردند و در مورد امور خارجی ایتالیا گفتگو کردند.

در این دیدار وزرای دو کشور راه های توسعه روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این اولین سفر امیر عبداللهیان به ایتالیا پس از تصدی این سمت است. وزرای خارجه دو کشور پیش از این دو بار در نیویورک و مونیخ دیدار کرده بودند. وزرای خارجه دو کشور در 24 نوامبر سال گذشته گفت وگوی تلفنی داشتند.

* پیشنهاد امیر عبداللهیان برای بخش خصوصی ایران و ایتالیا

امیر عبداللهیان در دیدار امروز ضمن بیان سابقه طولانی روابط دوستانه و توانمندی های موجود در دو کشور، بر استفاده از این ظرفیت ها برای به حداکثر رساندن همکاری ها بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی ایران و ایتالیا تاکید کرد.

در این دیدار بر اهمیت توسعه گردشگری در دو کشور با توجه به جاذبه های گردشگری ایران و ایتالیا و افزایش پروازهای بین این دو کشور تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز علاقه به حضور فناوری ها و کالاهای ایتالیایی و ایرانی در بازار دو کشور، شرایط را فرصت مناسبی برای گسترش مبادلات تجاری دو طرف دانست و بخش خصوصی را پیشنهاد کرد. هر دو کشور باید برای تعمیق همکاری های اقتصادی و تجاری فعال باشند. وی همچنین به اهمیت رسیدگی به مسائل کنسولی و تسهیل در تردد و تبادلات مردمی بین دو کشور در این زمینه اشاره کرد.

* ما می خواهیم JTC به خوبی کار کند

امیر عبداللهیان در خصوص برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما می‌خواهیم برجام خوب عمل کند. ما به طور جدی خواستار یک توافق خوب و باثبات هستیم، معتقدیم که ایران باید بتواند از همه منافع اقتصادی برجام برخوردار شود. آمریکا باید این واقعیت را در زمینه گارانتی به خوبی بداند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره ابتکارات جدید خود را ارائه می کرد، اما آمریکایی ها درست و منطقی عمل نکردند. آنها باید به درک خود از موضوع پی ببرند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی نیز امروز در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن و بحث در مورد ادامه فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران در توئیتی نوشت: اگر پنجره دیپلماتیک همچنان باز است به دلیل ابتکار پویای ایران است. رئیس جمهور آمریکا نمی تواند با اتهامات و تحریم، دیدگاه های یکجانبه را به این کشور تحمیل کند. (اینجا بخوانید)

* علاقه مندیم در بازار انرژی سهمی طبیعی داشته باشیم

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ایتالیایی خود نیز گفت: ایران علاقه مند است که سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشد و در نتیجه به جامعه جهانی کمک کند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار سفر وزیر امور خارجه کشورمان را در مرحله کنونی توسعه بین المللی بسیار مهم دانست و آن را فرصتی مناسب برای گسترش روابط دوجانبه ارزیابی کرد.

* علاقه شرکت های ایتالیایی برای ادامه فعالیت اقتصادی خود در ایران

وی گفت: شرکت های ایتالیایی علاقه مند به ادامه فعالیت اقتصادی خود در ایران هستند.

دی مایو تاکید کرد: ایتالیا و اتحادیه اروپا علاقه مند به مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام هستند و ایتالیا آماده ایفای نقش مثبت در این زمینه است.

وزرای خارجه دو کشور همچنین آمادگی خود را برای گسترش همکاری های علمی و فرهنگی بین دو کشور اعلام کردند.

وزیر امور خارجه ایتالیا ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در گسترش مبادلات علمی و فرهنگی و ابراز امیدواری از دستیابی به توافق بین ایران و 1+5 تاکید کرد که روابط دو کشور باید تقویت شود. جامع و محدود به یک بخش نیست مثل انرژی خاص نباشید.

موضوعات منطقه ای و رویدادهای بین المللی بخش بعدی گفت وگوی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را پوشش داد. امیر عبداللهیان با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با جنگ در یمن، افغانستان یا اوکراین، تصریح کرد: در بحران اوکراین سعی کردیم با تماس با روسیه و اوکراین هر دو طرف را به گفتگو دعوت کنیم. همچنین در سطح منطقه در فعالیت های دیپلماتیک خود تلاش می کنیم مسائل ترکیه و سوریه را از طریق مذاکرات و گفتگوهای مسالمت آمیز حل و فصل کنیم و از وقوع جنگ جدید در این نقطه از جهان جلوگیری کنیم.

در این دیدار طرفین در خصوص موضوعات مختلف همکاری از جمله لزوم انجام اقدامات بیشتر در خصوص برخی مسائل کنسولی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو بار پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به منظور حل بحران اوکراین به همتای روس خود ابلاغ کرد. وی همچنین طی دو هفته گذشته به ترکیه و سپس سوریه سفر کرد و با مقامات این دو کشور دیدار و گفت و گو کرد و وزیر امور خارجه در سفر به آنکارا و دمشق بار دیگر مخالفت صریح خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. اقدامات نظامی احتمالی در منطقه را یادآور شد و اعلام کرد: آمادگی داریم ابتکار عمل را برای تسهیل گفت‌وگوهای منجر به نتیجه به دست بگیریم. (ادامه مطلب)

لازم به ذکر است رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز نیز در دیدار با جمعی از صنعتگران و تجار ایتالیایی حضور یافت. این نشست با همکاری ایران و اتاق بازرگانی ایتالیا برگزار شد.

به گزارش فارس، امیر عبداللهیان پیش از این سفر در گفت وگویی با بیان اینکه سفر به ایتالیا بر اساس دعوت وزیر امور خارجه این کشور صورت می گیرد، گفت: تاکنون دو بار در نیویورک و مونیخ رایزنی و رایزنی کرده ایم. برقراری روابط دوجانبه به ویژه در زمینه همکاری های سیاسی، اقتصادی و تجاری از اهداف اصلی این سفر است. برای تحقق این اهداف برنامه های مختلفی در دستور کار قرار گرفت. با ادامه ملاقات و مشورت با مقامات ایتالیایی که برنامه ها در سطوح سیاسی، اقتصادی و پارلمانی هماهنگ شده است، با نخست وزیر و وزیر امور خارجه واتیکان نیز دیدار و گفتگو خواهم کرد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا