عمومی

حفاظت از بم؛ یک مطالبه ملی یا استانی؟

بم تنها آبادی در ایران است که قنات ها یا قنات هایش هنوز رویایی دارند! چرا؟ برای کسانی که به دنبال یادگیری گذشته درخشان ایران در زمینه طبیعت و کشاورزی هستند ، ایده خوبی است که از موزه بم دیدن کنند. این موزه چقدر ارزش دارد؟! موزه ای که به ایرانیان می آموزد که می توان بدون ایجاد سدهای گران قیمت و حفر چاه های تریاک زندگی کرد ، کشاورزی پایدار ایجاد کرد و این جامعه فاخر و باهوش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

بم تنها شهری در ایران است که تابلوهایی در برخی از بزرگراه های عمومی نصب شده است و هشدار می دهد که ماشین های سنگین نباید از این معابر عبور کنند ، زیرا این امر می تواند برای گالری های کاریزا خطرناک باشد. قدر بم را بدانید و اجازه ندهید بهانه خوبی برای استفاده از گیاه روی و مشتقات آن ، گمانه ها و منابع ارزشمند آب شیرین بم برای مواجهه با تهدیدهای کمی و کیفی باشد.
ما نباید فریب عهد و پیمان مقامات و سرمایه گذاران محلی را بگیریم و اجازه دهیم با ایجاد صنعت سرب و روی و معادن سرنوشت سیاه زنجان و یزد در بام تکرار شود. بامو را نمی توان خرید ، و روح هموطنان ما را که به اشتباه در زلزله هجده سال پیش جان باختند ، هرگز بخشیده نخواهیم شد اگر این اطمینان شرافتمندانه را به آینده منتقل نکنیم.

در عین حال ، هیچ کس رویکردی برای توسعه و اشتغال ندارد. ما تقاضا داریم مکان این گیاه در منطقه آزاد بم باشد نه در منطقه 20000 هکتاری باغ شهر بم که در یونسکو ثبت شده است.

دکمه بازگشت به بالا