جامعه و خانواده

تاثیر نوسانات دورپیوند بر بارش‌های زمستانه کشور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه نوسانات دورپیوند متفاوتی بر بارندگی‌های کشور تاثیر می‌گذارند و بسیاری از آن‌ها نیز تنها در یک بازه زمانی دو هفته‌ای قابل پیش‌بینی هستند، اظهار کرد: اقلیم ایران به‌طور مستقیم تحت تاثیر «ال‌نینو» و «لانینا» قرار نمی‌گیرد و شاخص‌های دیگری نیز می‌توانند بر آن تاثیر گذارند.

احد وظیفه درگفت و گو با ترندونی درباره جریان‌های دورپیوندی که بر بارش‌های زمستانه تاثیر می‌گذارند، اظهارکرد: کشور ایران جزو مناطقی است که همبستگی چندان زیادی با جریان دورپیوند ال‌نینو و لانینا (ان‌سو) یا نوسان جنوبی ندارد. این جریانات بر بارش‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند اما تنها عامل تاثیرگذار نیستند و عوامل بسیار زیادی می‌توانند بر میزان بارندگی‌ها و دمای اقلیم سرزمین ما تاثیر بگذارند بنابراین به‌طور معمول با وجود جریان ال‌نینو شانس بارندگی‌های نرمال وبیش از نرمال وجود دارد اما ممکن است همچون شرایطی که در سال جاری رخ داد، عوامل دیگری نیز تاثیرگذار باشند و بر ال‌نینو غلبه کنند که این اتفاق افتاد و پاییز کم بارشی داشتیم.

وی با تاکید براینکه دورپیوندهای بسیاری بر بارندگی‌ها تاثیر می‌گذارند، ادامه داد: از جمله این دورپیوندها می‌توان به دوقطبی اقیانوس هند، نوسان اطلس شمالی، شرایط نوسانی در پهنه اقیانوس هند و آرام و مجموعه عوامل دیگر اشاره کرد که اقلیم ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر این دورپیوندها در فاز مناسبی باشند می‌توانیم بارندگی‌های مناسبی داشته باشیم اما در برخی مواقع در فاز منفی قرار می‌گیرند و جریان‌های مثبت را خنثی می‌کنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: بسیاری از این دورپیوندها به‌صورت فصلی پیش‌بینی نمی‌شوند و تنها برای بازه زمانی دو هفته‌ای قابل پیش‌بینی هستند و در صورتی که طی آن دو هفته تغییر فازی رخ دهد می‌توانند در فاز مخالف برخی دورپیوندهای دیگر همچون ال‌نینو قرار گیرند و اثر آن را خنثی کند.

به گفته وی اقلیم سرزمین ما همانند برخی مناطق دیگر همچون اقیانوس آرام، کشورهای اندونزی، فیلیپین و استرالیا تحت تاثیر ال‌نینو و لانینا قرار نمی‌گیرد. وضعیت بارش این مناطق را می‌توان با احتمال زیادی پیش‌بینی کرد ولی پیش‌بینی‌های منطقه ایران می‌تواند با خطای بیشتری نسبت به مناطق ذکر شده همراه شود.

وظیفه در پایان با تاکید براینکه موضوع جریانات دورپیوند کاملا علمی است، اظهار کرد: دورپیوندی با عنوان نوسان قطبی با دو فاز مثبت و منفی وجود دارد که طی چندماه گذشته در فاز خنثی قرار داشته است و اگر فاز آن منفی شود، فعالیت‌های سرد قطب به عرض‌های جنوبی‌تر همچون ایران کشیده می‌شود و هوای سرد را به این مناطق منتقل می‌کند بنابراین سامانه‌های جوی که عبور می‌کنند می‌توانند فعالیت بیشتری داشته باشند و موجب سرمای هوا و ریزش برف و باران به‌خصوص در ارتفاعات شوند البته این پدیده‌ها حداقل طی بازه زمانی دوهفته‌ای قابل پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بارش‌های زمستانه امیدبخش است؟

چرا جنوب شرق ایران پربارش می‌شود؟

افزایش بارش در کشور با رشد «ال‌نینو» روی اقیانوس آرام

چرا آذر امسال کم‌بارش بود؟

چرایی کم‌بارشی در ایران نسبت به برخی کشورهای همسایه

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا