برون مرزی

زلزله زدگان «دیاربکر» قادر به تامین نیازهای اولیه نیستند

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، یک وبگاه ترکیه‌ای نوشت، در شهر زلزله زده «دیاربکر»، کمبود دارو و مشکلات بهداشتی موجی می‌زند.

وبگاه «بیانت» روز چهارشنبه در زمینه اوضاع نامساعد زلزله زدگان در شهر «دیاربکر» نوشت، در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه ده‌ها تن از شهروندانی که خانه‌های آن‌ها در زلزله اخیر به شدت آسیب دیده است، اینک چادرنشین شده‌اند.

بر اساس این گزارش، یافتن نیازهای اولیه برای زنان و تهیه دارو برای کودکان بیمار دشوار شده و شمار زنان مددکار اجتماعی نیز کم است. «روشن کایا» که همراه با نوزاد ۶ ماهه و پنج فرزندش در یک چادر خودساخته اقامت دارد، گفت: «ما با دو خانواده اینجا زندگی می‌کنیم. پسر بزرگم از نظر روانی نامساعد است. از طرفی سعی می‌کنم به مسائل بهداشتی فرزندانم رسیدگی کنم و مقابله با این مشکلات واقعا سخت است.»

وی ادامه داد: «گاهی اوقات نیازهای فوری خودم را فراموش می کنم. و دختر شش ماهه‌ام دائما نیاز به تغذیه دارد.»

 

زن دیگری که می‌خواست ناشناس بماند، یک دمپایی را نشان  داد و گفت:«از روز اول زلزله فقط یک دمپایی پایم است. دمای هوا پایین است ودر حال یخ زدن هستم . روزهاست که کسی را پیدا نکرده‌ام بتواند به من کمک کند.»

این گزارش حاکیست، بهداشت به خصوص در داخل چادرها یک مسئله شده و توالت سیار وجود ندارد.

بانوی دیگر ترکیه‌ای از وضعت پایین بهداشتی گله مند بود و گفت، زنان بلافاصله بیمار می‌شوند.

«ابیت کایا» که همسرش در چادر زایمان کرده، نیز با اعتراض گفت،عرضه داروی سرماخوردگی برای کودکان کند است. وی گفت: «از آنجایی که خانه ما در زلزله آسیب زیادی دیده است، نمی‌توانیم به خانه برگردیم. همسرم باردار بود و در چنین شرایط بدی زایمان کرد. فعلا در چادر می‌مانیم. ما برای دریافت داروهای همسرم مشکل داریم.»

وبگاه شبکه خبری «فرانس ۲۴» نیز در زمینه واکنش دولت ترکیه به زلزله اخیر نوشت در ترکیه و کسانی که از این فاجعه اخیر جان سالم به در برده‌اند، اکنون در سایه ساختمان‌های شکسته در شهرهای ویران شده مانند «قهرمان مرعش» بدون دسترسی به غذا، آب و برق زندگی می‌کنند.

این شبکه چهارشنبه درباره پیامدهای زلزله اخیر در ترکیه گزارش داد «در ترکیه، بسیاری ساخت و سازهای معیوب را عامل ویرانی‌های عظیم ناشی از زمین لرزه‌ها می‌دانند. مقامات ترکیه نیز پیمانکارانی را هدف گرفته‌اند که گفته می‌شود با برخی از ساختمان‌های فروریخته مرتبط هستند.کارشناسان می‌گویند ساختمان‌ها در منطقه زلزله مطابق با استانداردها نبوده و برخی از پیمانکاران بازداشت شده‌اند» (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا