عمومیکسب و کار ایرانی برتر

راهنمای کنترل کولر گازی زیمنس

برای استفاده بهتر از کولر گازی و قابلیت‌های مختلف آن بهتر است با دکمه‌ها و علائم کنترل کولر گازی آشنایی داشته باشید. در ادامه به توضیح برنامه‌های روی کنترل اسپلیت و معنای هریک پرداخته‌ایم.شما با زدن این دکمه از روی کنترل ، دستگاه را در حالت و تنظیماتی که آخرین بار خاموش کرده‌اید، روشن می‌کنید.شاید این اصلی‌ترین دکمه روی کنترل کولر گازی است که دارای چند حالت است و شما با هر بارفشار دادن آن می‌توانید حالت کولر را عوض کنید و نشانه یا تصویر هر یک از این حالت‌ها، بسته به نوع کولر، روی ریموت کنترل یا روی صفحه نمایش پنل داخلی نمایش داده می‌شود.

کولر گازی اجنرال

کولر گازی اجنرال دارای انواع پنجره ای، اسپلیت دیواری، داکت (کانالی)، کاستی و مولتی پنل ساده و پیشرفته (VRF) است. کولرگازی اجنرال با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کشور ژاپن از بالاترین راندمان و دوام در شرایط آب و هوایی مختلف نسبت به رقبای خود برخوردار است و با توجه به سابقه طولانی در زمینه ی تهویه مطبوع به صورت تخصصی، مورد اعتماد مردم است و به همین خاطر از آن به عنوان <<ریش سفید کولرها>> یاد می شود. محصول جدید کولر گازی اسپلیت دیواری اجنرال با عملکرد سرمایشی و گرمایشی و تکنولوژی اینورتر، بهترین انتخاب برای مشتریانی است که کیفیت و مصرف بهینه انرژی اولویت اول آنها است.

علائم کنترل کولر گازی، دکمه Mode توضیحات
Fan فعال شدن حالت فن. در این حالت کندانسور یا موتور کولر خاموش شده و فن داخلی مشغول به کار است و همانند یک پنکه عمل می‌کند. بیشتر مختص فصل بهار است که شما نیاز به سرما یا گرما نداشته و احتیاج به جابجایی هوا دارید.
Cool این گزینه که به شکل یک دانه برف است، مختص فصل تابستان بوده و با فعال کردن آن شما می‌توانید از سرمایش کولر لذت ببرید.
Heat این گزینه که معمولا به شکل یک خورشید است، مخصوص فصل زمستان بوده و باعث تولید گرما می‌شود.
Auto این گزینه مختص استفاده در مواقعی است که شما برای مدت طولانی در جایی حضور ندارید و کولر گازی قادر خواهد بود دمای آنجا را چه در سرما چه در گرما تنظیم کنید. در این حالت کولر خود مد کاری سرما یا گرما را با توجه به دمای تنظیم شده و دمای اتاق انتخاب می کند.
Dry با فعال شدن این حالت، کولر مقدار بسیار بیشتری از رطوبت هوا را نسبت به حالت عادی از محیط دریافت می‌کند.
این گزینه بیشتر مخصوص مناطق معتدل مرطوب یا مناطقی است که داری هوای شرجی است، مانند جنوب کشور.

برای کم و زیاد کردن درجه هوا به کار می‌رود که معمولا توصیه می‌شود دما روی 22 درجه تا 25 درجه تنظیم شود. زیرا این دمای تعادلی بدن انسان است و در این دما نه بدن شما عرق می‌کند و نه سرد می‌شود.در برخی مدلها تنظیم دما با همان دکمه‌های + و – یا فلش‌های بالا و پایین ریموت انجام می‌شود. در این مدل‌ها دکمه temp در ریموت کنترل کارایی دیگری داشته و برای نمایش دما به کار می‌رود.

در صورتی که این دکمه انتخاب شود، 4 حالت پیش می آید:

  • اگر شکل یک خانه خالی نمایش داده شد، کولر دمای تنظیم شده را نشان می‌دهد.
  • اگر نماد یک خانه که دماسنج در داخل آن قرار گرفته روی نمایشگر ظاهر شود، کولر دمای کلی محیط خانه را نشان می‌دهد.
  • اگر نماد دماسنج بیرون از خانه نشان داده شود، دستگاه دمای محیط بیرون از خانه را نشان می‌دهد (که در برخی مدلها وجود ندارد و همان دمای اتاق را نشان می‌دهد).
  • نهایتا حالت چهارم نمایش هیچ دمایی نخواهد بود.

برای انتخاب چهار نوع سرعت: کم، متوسط، زیاد و اتوماتیک به کار می‌رود. شما می‌توانید با هر بار زدن این دکمه حالت دلخواه خود را تنظیم کنید و سرعت فن را انتخاب کنید.اگر در حالت اتوماتیک سرعت فن تنظیم شود، کولر به صورت خودکار در ابتدای شروع به کار سرعت را تنظیم و به مرور کم یا زیاد می‌کند.

Siemens air conditioner control guide

دکمه (Jet Cool) یا Turbo

برای خاموش و روشن کردن Jet Cool کار می‌رود. معنی دکمه Turbo در کولر گازی یعنی بیشترین توان، با انتخاب این دکمه دستگاه با بیشترین قدرت خود به کار ادامه خواهد داد.در مدت زمان کوتاهی در حد 30 دقیقه دستگاه با حداکثر توان شروع به کار می‌کند تا محیطی گرم را خنک کند. سرعت فن روی ماکزیمم حالت خود در حالت cool قرار گرفته و دما روی مینیمم مقدار خود تنظیم می‌شود.دکمه super در کولر گازی یا دکمه strong در برخی برندها کارکردی مشابه با دکمه توربو دارند.

علائم کنترل کولر گازی، دکمه Swing

این دکمه برای روشن و خاموش کردن حرکت دمپرها (پره‌های تعیین سمت باد) به سمت بالا / پایین به کار می‌رود. دقت کنید که نحوه کار این گزینه در کولرهای مختلف متفاوت است. مثلا بعضی از کولرها فقط قابلیت بالا یا پایین شدن را داشته و بقیه موارد دستی است.

دکمه روشن / خاموش ساعت زمان سنج (On / Off Timer)

برای تنظیم زمان روشن و خاموش شدن دستگاه به کار می‌رود.

دکمه تنظیم زمان سنج (Time Setting)

  • شما با زدن این دکمه می‌توانید زمانی را برای خاموش یا روشن شدن دستگاه انتخاب کنید.
  • برای تنظیم زمان سنج، هنگامی‌که زمان موردنظر را تنظیم یا متوقف می‌کنیم.
  • برای تنظیم خاموش شدن خودکار دستگاه به کار می‌رود.
  • برای ایجاد جریان هوا بدون سرد و گرم کردن به کار می‌رود.
  • برای کنترل درجه حرارت فعلی اتاق به کار می‌رود.
  • برای روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای تنظیم جهت وزش افقی به کار می‌رود.

دکمه تنظیم مجدد (Reset)

برای استفاده قبل از تنظیم ساعت یا بعد از تعویض باطری ها است.

تنظیم حالت کولر گازی

برای تنظیم حالت کولر گازی به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا با ریموت کنترل دکمه روشن/ خاموش را فشار داده و سپس به کمک دکمه mode یکی از حالات کارکردی دستگاه را انتخاب کنید.
  • دکمه temp را برای انتخاب دمای دلخواه فشار داده و با کمک دکمه‌های + و – دما را کم و زیاد کنید..
  • دکمه fan speed را انتخاب و سرعت چرخش فن را تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که کارکرد کولر بدین صورت است که دمای اتاق را به دمای تنظیم شده می رساند و سپس آف کرده یا به روی فن تغییر حالت می‌دهد.تا زمانیکه مجددا دمای اتاق تغییر کرده و دوباره کمپرسور به کار افتاده و برای ثابت نگه داشتن دمای اتاق کار میکند.

نحوه تنظیم تایمر کولر

نحوه تنظیم و پاک کردن تنظیمات تایمر کولر گازی به صورت زیر است.

  1. تنظیم تایمر با دکمه set

برای تنظیم تایمر کولر گازی، گزینه timer را فشار دهید. امکان انتخاب دو زمان برای روشن یا خاموش شدن دستگاه وجود دارد.ممکن است تنها از یکی از آنها و یا هر دو استفاده کنید. با فشار دادن دکمه set می‌توانید زمان روشن شدن (ON) یا خاموش شدن (OFF) را انتخاب کنید.سپس به کمک دکمه‌های + و – زمان می‌توانید ساعت دلخواه را تنظیم کنید و در پایان مجددا دکمه set را بفشارید.

  1. تنظیم تایمر بدون دکمه set

در برخی دیگر از ریموت‌ها که دکمه set وجود ندارد، نحوه تنظیم تایمر متفاوت است.

  1. در این مدل‌ها در حالتی که ریموت آف است، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer on نمایش داده شود.
  2. سپس با دکمه‌های + و – می‌توانید زمان روشن شدن کولر را تنظیم کنید.
  3. مجددا دکمه تایمر را بفشارید تا تغییرات ذخیره شوند.
  4. برای تنظیم زمان خاموش شدن کولر، زمانیکه ریموت روشن است، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer off نمایش داده شود و سپس زمان را تنظیم کنید و مجددا دکمه تایمر را بفشارید.
  1. پاک کردن تنظیمات تایمر کولر گازی

برای آگاهی بیشتر کاربران، معنای دکمه‌های روی کنترل کولر گازی در جدول زیر گردآوری شده است:

دکمه‌های روی کولر گازی کاربرد نحوه عملکرد نکات
دکمه health در کولر گازی با زدن دکمه health تکنولوژی پمپاژ اکسیژن فعال می‌شود. در این حالت هوای تمیز و تازه به درون اتاق جریان یافته که قادر به از بین بردن باکتری‌ها و ضدعفونی کردن هوا است. فعال سازی حالت سلامت روی میزان سرمایش و گرمایش کولر گازی تاثیر چندانی ندارد.
دکمه ifeel در کولر گازی در برخی از برندها داخل ریموت کنترل سنسوری برای تشخیص دمای محیط قرار داده شده است. پس از فعال شدن این قابلیت، دستگاه به صورت خودکار دمای اتاق را در دمای تشخیص داده شده تنظیم می کند. هنگام اینکار ریموت کنترل را در نزدیکی خود بگذارید تا همان دمای مطلوب اطراف شما تعیین گردد.
دکمه clean در کولر گازی کاربرد این دکمه در جلوگیری از رشد باکتری ها در درون پنل داخلی کولر است این دکمه با عباراتی همچون clean، Auto clean یا self clean و coil dry روی ریموت کنترل مشخص شده است. این دکمه را باید در حالت Cool یا Dry انتخاب کنید و در حالت‌های دیگر عمل نخواهد کرد.
دکمه shortcut در کولر گازی در برخی کنترلرهای کولر گازی، دکمه‌ای با نام short cut یا my mode وجود دارد که در واقع تنظیمات کولر گازی شامل یکی از پنج حالت mode، دما و سرعت فن را ذخیره می‌کند. برای اینکار زمانی که تنظیمات دلخواه خود را اعمال کردید، دکمه shortcut کولر یا my mode را برای 3 ثانیه نگه دارید تا تنظیمات ذخیره شوند. پس از آن، هر زمان که این دکمه را بفشارید، کولر گازی بر روی تنظیمات دلخواه ذخیره شده شما تنظیم می‌شود.

نحوه تغییر درجه کولر گازی از فارنهایت به سانتیگراد

در برخی از برندهای خارجی کولر گازی دما در دو مقیاس سانتیگراد و فارنهایت نشان داده می‌شود. دمای فارنهایت از سانتیگراد بیشتر است.نحوه تغییر درجه یا دمای کولر از فارنهایت به سانتیگراد یا بلعکس در مدل‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بهترین راه مراجعه به دفترچه محصول است.معمولا روشی که در بسیاری از مواقع جواب می‌دهد این است که در حالت خاموش یا off بودن کولر، به صورت همزمان دکمه mode و فلش پایین یا دکمه کاهش دما را فشار دهید. اینکار سبب تغییر درجه از فارنهایت به سانتیگراد می‌شود.

نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر گازی

قابلیت قفل شدن ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند در بسیاری مواقع کاربردی باشد. اما گاهی نیز مشکل ساز است و ما را دچار اشتباه می‌کند که مبادا ریموت خراب شده است.قفل ریموت کنترل با فعال شدن خود سبب عمل نکردن دکمه‌های ریموت به غیر از دکمه پاور یا روشن/ خاموش یا همان on/off می‌شود. در صورتی که قفل کودک ریموت کنترل کولر فعال شده باشد، یک علامت قفل یا کلید روی نمایشگر ریموت نشان داده می‌شود.

نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر با نحوه قفل کردن آن یکسان است و معمولا ساده است. البته بسته به مدل و برند دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. برخی از روش ها عبارتند از:

  • فشار دادن دکمه قفل ریموت که در برخی مدل‌ها وجود دارد
  • فشار دادن همزمان دکمه + و – تنظیم دما یا temp به صورت همزمان
  • فشار دادن همزمان دکمه mode و فلش بالای temp به مدت 5 ثانیه
  • نگه داشتن دکمه direct و swing برای سه ثانیه
  • نگه داشتن دکمه timer on و timer off برای سه ثانیه

ریموت کنترل همه کاره یا یونیورسال یا مادر کولر گازی

در برخی از موارد که افراد ریموت کنترل کولر خود را گم می‌کنند و برای تهیه دوباره آن روانه بازار می شوند، ممکن است چندان خوش اقبال نبوده و به دلایل مختلف از جمله قدیمی بودن مدل کولر گازی، نتوانند ریموت کنترل مناسب خود را پیدا کنند.در این مواقع چیزی که ممکن است به گوشتان خورده باشد، ریموت کنترل همه کاره کولر گازی است. کنترل همه کاره یا مادر کولر گازی که همچنین یونیورسال نیز خوانده می‌شود، این قابلیت را دارد که با دادن کدهای مربوطه امکان خاموش و روشن و استفاده از کولر گازی را برای فرد مهیا سازد.درواقع در این مواقع باید کدهای کنترل کولر گازی را پیدا کرده و کد مربوط به دستگاه خود را با تنظیمات ریموت کنترل همه کاره وارد نمود.

دکمه بازگشت به بالا