فرهنگ و هنر

مکتب عاشورا می‌تواند محور وحدت ادیان و مذاهب باشد

آیین اختتامیه دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت علیهم‌السلام با عنوان «جشنواره بین‌المللی أنا مِن حسین» با حضور چهره‌های دینی، فرهنگی و هنری بین المللی در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

به گزارش ترندونی، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در این آیین ضمن تجلیل از خدمات برگزارکنندگان این جشنواره به ویژه آیت الله اختری دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری «أنا مِن حسین» گفت: همه ما می‌دانیم که رسالت اسلام جهانی است، و در آیات متعدد قرآن کریم از جمله آیه‌ی شریفه «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَه لِّلْعَالَمِینَ» (و ما تو را ای رسول) نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی) این رسالت به روشنی بیان شده است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: در روایات نیز پیرامون امام زمان(عج) پس از ظهور آن حضرت آمده است: «به یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا» (خداوند زمین را با او ظهور آن حضرت از عدل و داد می‌کند) و این یعنی نهضت حضرت یک نهضت بین‌المللی و جهانی است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: این نگاه بین‌المللی اسلام یک سلسله لوازمی دارد که آن لوازم نیز در جای دیگر بیان شده است. خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» این آیه به ما می گوید برای جهانی نمودن لازم است همه پیروان ادیان روی مشترکات با هم توافق و تلاش کنند. در ادامه همان آیه تاکید شده «وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّه» (و برخی از ما برخی دیگر را به جای خدا ارباب خود قرار ندهند) بر این اساس تمام ادیان باید دست به دست دهند، تا عناصر صالح اداره کننده جامعه شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) پیرامون زمینه‌های بین‌المللی شدن نهضت عظیم عاشورا گفت: بسیاری از شعارهای عاشورا این زمینه را فراهم می‌کند که ما بتوانیم تحت لوای آن شعار، این انقلاب بزرگ را جهانی و بین‌المللی کنیم.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه باید به جای دنیا طلبی به دنبال ارزش‌ها بود، بیان کرد: یکی از محورهایی که می توانیم بر آن تمرکز کنیم، ارزش های متعالی اخلاقی مشترک بین ادیان و مذاهب است و این در بخشی از خطبه امام حسین(ع) آمده است، حضرت می فرماید: «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنُرَیَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ» (خداوندا! تو می دانی که ما آنچه انجام داده و می دهیم، به خاطر رقابت در امر زمامداری و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه های دین تو را آشکار سازیم و در همه بلاد کارها را به خوبی سامان دهیم و مظلومان در امنیت به سر ببرند).

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه اظهار کرد: آیا می‌توان گفت که حقوق بشر به قشر و مذهب خاصی تعلق دارد؟ خیر بلکه پیروان تمام ادیان توحیدی و انسان‌ها موظفند به دیگران احترام بگذارند، قتلی مرتکب نشوند و جنایتی نکنند.

وی افزود: ارزش‌های معنوی در حوزه حفظ حرمت خانواده، حفظ ارزش‌های تربیتی و اخلاقی در محیط خانواده از جمله مهم ترین مولفه های مشترک بین ادیان است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم جعلی صهیونیستی علیه مردم فلسطین تاکید کرد: تابع هر دینی هستیم می‌توانیم با الهام از عاشورا به یاری یکدیگر، مظاهر فساد را در دنیا ریشه کن کنیم، ظلم و جنایت را پایان دهیم، و برای همه مظلومان جهان ایجاد امنیت کنیم، نه فقط در یک نقطه بلکه برای تمام کسانی که پیرو هر دین و آیینی اعتقاد هستند. شعار عاشورا دفاع از مظلوم در هر کجای عالم است، و این خود یک زمینه برای بین‌المللی کردن قیام عاشورا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار کرد: محور دیگر مشترکات، عدم ذلت پذیری است. کدام دین و مکتبی ذلت‌پذیری را قبول دارد؟ ما در قیام عاشورا می بینیم که مولای ما امام حسین (ع) می فرماید «ألا وَإنَّ الدَّعیَّ ابنَ الدَّعیِّ قَد رَکَّزَ فی بَینَ اثنَتینِ بَینَ السلّهِ وَالذِلَّه َهَیهاتَ مِنّا الذِلَّةُ» (هان! این ناپاک پسر ناپاک مرا میان دو چیز مخیّر کرده است: میان زنده ماندن با ذلت و کشته شدن با عزت، هیهات که ما تن به ذلّت و خواری دهیم) بنابراین عدم ذلت‌پذیری می‌تواند یک پیام مشترک بین همه اقوام و ادیان باشد.

وی محور بعدی را مقابله با جهل و نادانی برشمرده و یادآور شد: در زیارت نورانی اربعین آمده است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» :(و جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد). مقابله با جهل و نادانی شعار نهضت عاشوراست. همه ادیان باید به میدان بیایند و با آگاهی بخشی نگذارند جباران از جهل مردم سوء استفاده کرده و بر آنان حکومت کنند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: ترویج آزادی و آزادگی نیز از دیگر محورهای قابل اتکا است؛ امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن فرمودند اگر دین ندارید، آزاد مرد باشید، ما نیز می‌توانیم با الهام از این فرمایش نورانی آزادگی را یکی از محورهای مشترک اتحاد بین ادیان قرار دهیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی گفت: این تجمع عظیم جلوه ای است برای بین المللی کردن شعارهای نهضت عاشورا. میلیون‌ها انسان از کشورهای مختلف و اقصی نقاط جهان در کنار هم در این مسیر حرکت می کنند و برادران عراقی در موکب‌ها از تمامی شرکت کنندگان از هر مذهب و دینی پذیرایی می‌کنند. این نقطه از جهان هر ساله محلی برای نمایش قدرت اتحاد بین ادیان و مذاهب است و از هر دینی همگی می‌آیند و با سیدالشهدا و اهداف والای عاشورا هم پیمان می شوند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا