سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

هر واحد ایمپلنت چند دندان است؟

هر واحد ایمپلنت چند دندان است؟ یک واحد ایمپلنت چیست؟ آیا برای هر دندان یک ایمپلنت مورد نیاز است؟ در فک بالا و فک پایین چند واحد ایمپلنت مورد نیاز است؟ برای رسیدن به پاسخ صحیح و تخصصی در این زمینه با ما همراه باشید.

واحد ایمپلنت چیست؟

زمانی می دانیم که هر واحد ایمپلنت چند دندان است که معنی واحد را بدانیم. در علم به هر دندان یک واحد گفته می شود. اما این بدان معنا نیست که هر ایمپلنت نیز یک واحد است. در شرایطی که تنها یک دندان از بین رفته باشد و یک ایمپلنت کاشت شود، می گوییم یک واحد ایمپلنت جایگزین شده است. هنگامی که بیمار چند دندان را از دست داده باشد، بسته به جای خالی و تعداد دندان از بین رفته، ایمپلنت کاشت می شود.

ریشه همه دندان ها یکسان نیست. تفاوت ریشه ها سبب شده که تعداد ایمپلنت هم زمان کاشت متفاوت باشد. برای نمونه برخی دندان ها مانند دندان های قدامی و کرسی های کوچک در داخل دندان تنها یک ریشه دارند. ولیکن کرسی های کوچک فک بالا و کرسی های بزرگ فک پایین هر کدام دو ریشه دارند. کرسی های بزرگی که در فک بالا جای دارند، از سه ریشه تشکیل شده اند.

تعداد ایمپلنت دندان را برای جای خالی دندان براساس طول و قطر ایمپلنت تخمین می زنند. هر چقدر این قطر و طول بیشتر باشد تعداد کمتری کاشت خواهد شد. برای یک دندان از بین رفته یک ایمپلنت ، برای دو دندان، دو ایمپلنت و برای سه جای خالی دندان طول و قطر ایمپلنت تصمیم گیری خواهد کرد. از سوی دیگر می توان تعداد ایمپلنت را برای کاشت ایمپلنت دندان براساس حجم استخوان در محل مورد نظر تعیین کرد.

هر واحد ایمپلنت چند دندان در هر فک است؟

تعداد کاشت ایمپلنت دندان در هر فک متفاوت است. تعداد واحد ایمپلنت دندان در قوس پایین کمتر از فک فوقانی است. علت این امر هم به حجم استخوان برمی گردد. فک پایین از چگالی استخوان برخوردار است از این رو به هنگام کاشت واحد ایمپلنت کمتری نیز کاشت می شود. چند نمونه از کاشت واحد ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • برای سه دندان از بین رفته به طور معمول با دو واحد ایمپلنت دندان قابل جبران است.
  • جای خالی چهار دندان در جلوی دهان با دو واحد ایمپلنت به خوبی پر می شود.
  • برای پر کردن جای خالی چهار دندان در پشت دهان، سه واحد ایمپلنت جوابگو خواهد بود.

شرایط کاشت ایمپلنت در قوس کامل

برای افرادی که دندان های خود را به طور کامل از دست داده اند، میزان کاشت ایمپلنت به چند فاکتور اساسی بستگی دارد:

  • بیمار ایمپلنت را برای کدام فک نیاز دارد؟
  • مقدار استخوان در فک چقدر است؟
  • به هنگام جویدن غذا، سیستم عضلانی بیمار چگونه است؟

تعداد واحد ایمپلنت در فک بالا و پایین

تفاوت فک بالا و پایین در هر انسانی وجود دارد. همانگونه که اشاره شد، استخوان فک فوقانی حالتی نرم تر نسبت به فک پایین دارد. همین امر سبب خواهد شد که به هنگام کاشت تعداد واحد ایمپلنت بیشتری استفاده شود.

هر چقدر تعداد واحد ایمپلنت دندان یک راه‌حل عالی برای کسانی است که به‌دنبال بهبود عملکرد دهان و دندان و زیباترشدن لبخند خود هستند. این یک واقعیت است که تاثیرات ایمپلنت دندان آن‌قدر قابل توجه است که می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. اما گاهی بیماران می‌خواهند بدانند واحد ایمپلنت دندان به چه تعداد ایمپلنت گفته می‌شود و بر همین اساس برای انجام آن تصمیم بگیرند.

منظور از واحد در ایمپلنت چیست؟

هر واحد ایمپلنت دندان به معنای همان تعداد دندان است یعنی اگر یک دندان شما ازدست‌رفته باشد، به یک واحد ایمپلنت نیاز خواهید داشت.

در هر فک هر واحد ایمپلنت دندان چند دندان است؟

اگر بیش از یک دندان‌تان را از دست داده باشید، بسته به همان تعداد برای شما ایمپلنت کاشته خواهد شد اما مساله این است که ریشه تمام دندان‌ها یکسان نیست و همین باعث می‌شود که تعداد ایمپلنت در زمان کاشت متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، دندان‌های قدامی تنها یک ریشه دارند اما دندان‌های کرسی بزرگ فک پایین هرکدام ۲ ریشه یا کرسی‌های بزرگ فک بالا ۳ ریشه دارند. یکی دیگر از مسائل تعیین‌کننده تعداد ایمپلنت، قطر و طول جای خالی دندان‌هایی است که از دست رفته‌اند و هرچه این قطر و طول بییشتر باشد، تعداد واحد ایمپلنت دندان موردنیاز هم بیشتر خواهد بود. همچنین، تعداد ایمپلنت بر اساس حجم استخوان نیز تغییر می‌کند.

به‌دلیل حجم متفاوت استخوان، تعداد واحدهای ایمپلنت در قوس فک پایین کمتر از فک بالا است و برای ۳ دندان ازدست‌رفته، معمولا ۲ واحد، برای ۴ دندان ازدست‌رفته جلویی نیز ۲ واحد ایمپلنت و برای ۴ واحد دندان ازدست‌رفته پشت دهان، ۳ واحد ایمپلنت لازم است.

چه تعداد واحد ایمپلنت دندان می‌تواند روی فک کاشته شود؟

تعداد ایمپلنتی که قرار است در فک کاشته شود، بسته به شرایط فردی مانند سلامت دهان، ضخامت استخوان، اندازه و شکل فک و تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند، متفاوت است. بااین‌حال، در بیشتر موارد، 4 تا 8 ایمپلنت برای جایگزینی هر فک کافی است.

منظور از ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که مستقیما در استخوان فک قرار می‌گیرد و جایگزین ریشه دندان ازدست‌رفته می‌شود. پس از کاشت، استخوان اطراف ایمپلنت به‌تدریج به آن جوش می‌خورد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه می‌دارد. سپس یک پروتز ثابت (تاج) که با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی مطابقت دارد، در بالای ایمپلنت قرار می‌گیرد.

چرا کاشت ایمپلنت توصیه می‌شود؟

دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ایمپلنت دندان راه‌حلی بی‌نظیر برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است:

  • ایمپلنت‌ها شبیه دندان‌های واقعی هستند: یکی از بزرگ‌ترین مزایای ایمپلنت این است که زیبایی مشابه دندان‌های واقعی را برمی‌گرداند، به‌طوری‌که بسیاری از بیمارانی که این روش را انجام داده‌اند، نمی‌توانند تفاوت بین دندان‌های واقعی و ایمپلنت‌ها را احساس کنند و این باعث می‌شود به‌راحتی با آن‌ها سازگار شوند.
  • ایمپلنت‌ها عملکرد طبیعی دندان‌های ازدست‌رفته را بازیابی می‌کنند: دندان ایمپلنت‌شده می‌تواند آنچنان طبیعی عمل کند که گویی هرگز دندانی از دست نداده‌اید! شما می‌توانید تقریبا همه غذاها را بخورید و بجوید و این فوق‌العاده است.
  • بهداشت دهان و دندان: ایمپلنت‌ها را می‌توان مانند دندان‌های معمولی تمیز کرد.
  • ایمپلنت‌های دندانی از پروتزهای مصنوعی قابل اطمینان‌تر هستند: پروتزها دوام زیادی ندارند و به مرور زمان شل می‌شوند که باعث می‌شود برخی از بیماران از حرکت بیش از حد آن‌ها در دهان‌شان عصبی شوند. ایمپلنت دندان نیاز به پروتزهای متحرک و هرگونه ناراحتی ناشی از آن را برطرف می‌کند. ایمپلنت‌ها با پیچ و سیلندرهای تیتانیومی به‌طور کاملا ایمن در جای خود قفل می‌شوند.
  • ایمپلنت‌ها بادوام هستند: بریج‌های دندان می‌توانند نهایتا تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند و پروتزهای مصنوعی حتی عمر کوتاه‌تری دارند. اما ایمپلنت‌ها با نگهداری مناسب می‌توانند از ماندگاری بسیار طولانی تا پایان عمر برخوردار باشند.
  • در مواردی که امکان ایمپلنت وجود نداشته باشد، پروتز دندان مصنوعی میتواند بهترین راهکار برای بیمار باشد.

چرا ایمپلنت دندان یک گزینه درمانی کم‌نظیر است؟

دلایل توصیه اغلب دندانپزشکان به استفاده از ایمپلنت، به‌شرح زیر است:

  • فیکسچرها یا پایه‌هایی که در استخوان فک قرار می‌گیرند و همچنین پیچ‌های روی تاج از تیتانیوم ساخته شده‌اند که یکی از بادوام‌ترین فلزات است.
  • روکش ایمپلنت از مواد ی مانند سرامیک ذوب‌شده فلزی یا تمام سرامیک ساخته شده است که در برابر غذا، باکتری‌ها و مواد اسیدی بسیار مقاوم است.
  • ایمپلنت‌های دندانی از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند. وجود فضاهای خالی و بدون دندان در استخوان فک می‌تواند باعث تحلیل رفتن استخوان در آن نواحی به‌دلیل عدم تحریک شود.
  • ایمپلنت دندان از افتادگی صورت و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. افتادگی صورت یکی دیگر از عوارض جانبی ناخوشایند کاهش حجم استخوان فک است. هر واحد ایمپلنت دندان می‌تواند با پر کردن نواحی خالی در دهان از این مشکل جلوگیری کند.

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند از ناهماهنگی دندان‌ها جلوگیری کنند. نامرتبی دندان‌ها می‌تواند منجر به انواع مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه، عدم توانایی در بیان کلمات، ساییدگی و پارگی لب و فک، بهبود ظاهر و عملکرد دندان کمک کنند.

هزینه کاشت ایمپلنت چقدر است؟

هزینه کاشت هر واحد ایمپلنت دندان با توجه به کیفیت، جنس، برند، کشور سازنده، نوسانات ارز، جایگاه دندان، وضعیت سلامت دندان‌ها و مهارت دندانپزشک متفاوت است. در سال 1402 هزینه هر واحد ایمپلنت به طور کامل از 12 تا 17 میلیون تومان متغیر است.

یک ایمپلنت دندان، جایگزین چند دندان می‌شود؟

معمولا هر واحد ایمپلنت از 1 دندان پشتیبانی می‌کند ولی اگر حجم و تراکم استخوان مناسب باشد، گاهی ممکن است بتوان یک ایمپلنت را برای پشتیبانی از دندان‌های مجاور نیز به‌کار برد. به‌عنوان مثال، از 6 واحد ایمپلنت دندان می‌توان برای جایگزینی 10 دندان ازدست‌رفته استفاده کرد.

چه تعداد ایمپلنت دندان می‌توانید داشته باشید؟

شما می‌توانید به تعداد دندان‌های ازدست‌رفته‌تان ایمپلنت جایگزین کنید ولی همان‌طور که گفتیم ممکن است لازم نباشد برای تمام 32 دندان، 32 ایمپلنت جایگزین کنید که همین مزیت باعث کاهش هزینه می‌شود.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین، باکیفیت‌ترین و ماندگارترین جایگزین‌های دندان‌های ازدست‌رفته است که با رعایت بهداشت اصولی دهان و دندان می‌تواند تا پایان عمر دوام داشته باشد. بااین‌حال ممکن است برخی بیماران به دلایل خاص پزشکی واکنش‌های جسمی متفاوتی به این درمان نشان دهند.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • استحکام و پایداری
  • بهبود کیفیت زندگی با بهبود ععملکرد در خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن
  • حفظ استخوان فک و جلوگیری از ترک‌خوردگی و تغییر شکل آن
  • افزایش ثبات دندان‌های مجاور و جلوگیری از جابجایی آن‌ها
  • بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌ها و صورت
  • افزایش اعتماد به نفس و روحیه مثبت

چه تعداد ایمپلنت نیاز دارم؟

به‌طورکلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان تراکم استخوان و کیفیت آن تعیین‌کننده تعداد واحدهایی است که نیاز دارید. گاهی ممکن است بنا به تشخیص دندانپزشک لازم باشد از بریج هم در کنار ایمپلنت استفاده کنید. معمولا برای جایگزینی 1 دندان، به 1 واحد ایمپلنت، برای 2 دندان به 1 تا 2 واحد، برای 3 دندان به 2 واحد و برای 4 دندان به 2 تا 3 واحد ایمپلنت دندان نیاز است ولی برای جایگزینی کل دندان‌های فک پایین 2 تا 6 ایمپلنت به همراه بریج و برای فک بالا 6 تا 8 ایمپلنت به همراه بریج مورد نیاز است. برای جایگزینی تمام دندان‌ها نیز 8 الی 14 واحد ایمپلنت به همراه بریج نیاز دارید.

مراقبت از یک واحد ایمپلنت

برای مراقبت از یک واحد ایمپلنت یا تعداد بیشتر، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • حفظ بهداشت اصولی دهان و دندان: برای حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از عفونت‌ و التهاب‌، باید از ایمپلنت‌های خود به‌صورت منظم با 2 بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقبت کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک: برای حفظ سلامتی ایمپلنت و اطمینان از عدم وجود مشکلات دهانی، باید هر 6 ماه یک‌بار به‌صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت ایمپلنت‌ها را بررسی کند.
  • تغذیه سالم: برای حفظ سلامت دندان‌های خود باید رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف مواد غذایی بسیار سفت، جویدن یخ و شکستن آجیل با دندان را رعایت کنید.
  • جلوگیری از فشار و ضربه: برای جلوگیری از آسیب دیدن ایمپلنت، باید از فشار و ضربه‌های شدید به دندان‌های خود جلوگیری کنید.
  • عدم استعمال دخانیات: سیگار و سایر مشتقات تنباکو باعث زرد شدن روکش‌های ایمپلنت می‌شوند.

سخن پایانی

برای کاشت هر واحد ایمپلنت دندان لازم است ابتدا الگوی سالمی از حجم و تراکم استخوان فک داشته باشید. این مورد توسط دندانپزشک و با کمک رادیوگرافی و اسکن انجام می‌شود. همچنین، لازم است بدانید که همیشه برای جایگزینی یک دندان ازدست‌رفته نیاز به یک واحد ایمپلنت نیست، بلکه ممکن است بنا به تشخیص دندانپزشک و با توجه به عرض و طول حفره دندان تعداد کمتری انتخاب شود.

دکمه بازگشت به بالا